Triumph 3HW

Kul modell som står högt på min önskelista. Verkar som den ramlar ihop fint utan en massa spackling, har själv några två- och trehjulingar på bordet med delade skärmar och cylindrar som kräver en hel del jobb.
Snyggt byggd och jag ser fram mot fortsättningen.
Bjarne
Tack, Bjarne.
Ja, det är en rolig byggsats - tycker att själva hojen är stilren & snygg. Inte så ovanlig i 1:1 heller, faktiskt.
Byggsatsen är bra, fina gjutningar och bra passform. Inte speciellt svårbyggd, men många delar är otroligt små. Kräver stort tålamod och det är inget direkt snabbygge. Kolla in bromsstaget till fotbromsen - det är minimalt & ömtåligt. Svårast att få ihop snyggt, är framgaffeln. Det gäller att bygga den i omgångar och vara jäkligt noggrann så att alla vinklar blir rätt. Varje hjul består av två däckshalvor och två "eker-rondeller" i fotoets. Det står inget om det i instruktionerna, men respektive "eker-rondell" ska sitta offset i förhållande till varandra. Annars ser det bara underligt ut.
En annan MC som jag är sugen på, är Zündapp KS750 skala 1:35 från Great Wall Hobby. Tasca har en KS750 i skala 1:24 på gång, den lär bli fin 
/Stefan
Det ser pilligt ut!
Roger

#10 Jo, det blir lite pillrigt i den här skalan. Mycket passande och riktande för att få det rakt, speciellt framgaffeln som du skriver. På min IBG/R12 fick jag börja nedifrån och limma skärmstagen först, sedan skärmen och jobba mig uppåt mot styrhuvudet och hela tiden kolla att det blev rakt. Spacklingen på insidan av mina delade skärmar är inte kul, men jag testar med Vallejos flytande spackel och det verkar funka bra. Inga etsdelar följer med, så det blir nya ekrar av elkabel. Som tur är så är däcken lösa från fälgen och det underlättar betydligt.
Jag är också sugen på en KS750, speciellt efter besöket på Arsenalen där jag fick en pratstund med ägaren till den som är utställd.
Ska snart börja med Miniarts HD också.
Bjarne
Mycket snyggt Hayabusa! Vilket petjobb.
Man kan bli i det närmaste galen på dessa små etsdelar som till på köpet ska vikas men du har gjort det otroligt fint.
Trajjorna är härliga hojar. Har själv haft turen att få köra en T120 Bonneville -67 och döm om min förvåning, hade inte engelsmännen svängt på växel- och bromspedal.
Tog ett tag innan man lärde sig det då man skulle bromsa 
#13 Tack, Charlie. Ja, vissa delar är synnerligen små. Hela hojen är c:a 6 cm "lång". Etsdelarna gör sitt för att förhöja intrycket - kedjan t ex är ju jättefin, tycker jag. Hjulekrarna blir ju något helt annat i fotoets än i plast. Stor skillnad.
Jo, gamla Trajjor är nå´t speciellt 
Tjusigt!
Roger

Stiligt! Mycket snyggt!
Tackar!
Återstår detaljmålning och vädring/effektmålning. Just nu ser den lite mörk & platt ut, men det kommer att ändra sig. Intressant att se skillnaden.
/S
Så snyggt! Får väl utnämna dig till "the phantom of stretched sprue"!
#22 Tack! Hehe…vad vore livet utan styreneplast? 
Hur läckert som helst 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycke snyggt
Vrooom! Ge mig den i 1:1
Snyggt!
Tack, Charlie.
Håller med, man blir sugen på att skaffa en sådan hoj 

Frän hoj och snyggt byggt, Stefan!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Väldigt snyggt byggt.
Lädret har du fått att se väldigt äkta ut.
Den va snygg ! och den ser så äkta ut, lädret och avgasröret är ju
så bra!
Thomas
#32-33 Tackar, det värmer i det begynnande höstmörkret 
Ska väl tillägga att bygget inte är helt färdigt. Lite mer målning m.m. återstår. Har även tänkt ställa hojen på en liten platta, tror att det behövs för att förstärka intrycket.
/Stefan
Det här blev riktigt bra.
Jättefint litet diorama.
Snyggt! Passar som hand i handske.
Otroligt vilket härligt bygge det blev 
Gillar motorcyklen skarpt även plattan du har fått till.
Hmm, den där plattan känner jag igen
Urtjusigt, när jag ser byggen av denna typ blir jag nästan sugen på att prova plast igen.
Tack alla, kul att ni gillar bygget. Det ska, som sagt, kompletteras med en figur. Tror att det förhöjer intrycket ännu mer, förhoppningsvis.
#40 Jodå…du har bra syn 
Kanske Marlon Brando 
#43 Hehe, Marlo Brando hade inte gjort bort sig. Men, det blir inte Brando denna gång.
Är plattan också hemmagjord eller finns det färdiga att köpa?
#45 Jag skulle vilja säga att den är hemmagjord, men nej…den är köpt på Der Sockelshop i Tyskland. Målningen får man så klart göra själv. Det är ju faktiskt den roliga biten 
Helt ärligt, så går den att tillverka i gips också. Borde inte vara jättesvårt, men den var så pass bilig att jag tog den enkla vägen.
/S

Jag tycker du har fått till det mycket snyggt. Figuren gör att det blir extra liv i den lilla vinjetten.