Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1730 ggr
Monzon
0

Färgförslag till filter

Hej! Jag tänkte lägga på ett filter när jag vädrar min Tiger-tank och tänkte höra om någon har förslag på kulörer till filtret? Vagnens basfärg är olivgrön. Tack!

TomasJ
0

Hej

Det beror nog lite på var du tänk göra; skapa djup, "färgmodulera" eller skita ner. Personligen brukar jag börja med en lite för ljus grundfärg för att kunna gå loss med mörka washer och mörk postshading (efterskuggning), jag skulle använt en svartgrön/svart väldigt uttunnat filter. Jag tycker att det är lättare att jobba med mörka filter än ljusa när vi pratar airbrush, sen är det mindre viktigt vilken nyans du använder då den ändå är uttunnad.

När du ska applicera damm/smuts eller ett ljust filter tycker jag även här att det är lättare att använda för mycket förtunning än för lite, jag har haft problem med att akrylfärg spottar och torkar innan den når modellen och lägger sig som ett skikt ovanpå modellen om den inte varigt tillräckligt förtunnad, inte kul alls, särskilt om man försöker lära sig airbrush och inser att man förstört sin nya grundmålning.

Du kan även experimentera med olika förtunningar, olika fabrikat kan te sig väldigt olika även om de skall vara till samma färgtyp. Funkar det inte som du vill så pröva att använda en förtunning från samma tillverkare som till den färg du använder.

Det tråkiga tipset är tyvärr det bästa, öva öva öva och våga förstöra ett målningsarbete för att kunna lära dig något nytt. (Man kan ju åtminstone experimentera på undersidan av modellen, den kommer ju ändå inte att synas…) ;-)

Lycka till
/Tomas

Monzon
0

Tack för ditt utförlig svar! Jag har tänkt mig att försöka få grundfärgen mer levande. Tyvärr har jag ingen airbrush, så mina hederliga penslar får duga. Men principen kanske är densamma ändå? Kan man använda både oljefärger och akrylfärger? Är någon att föredra?

TomasJ
0

Hej igen

Penslar duger gott till filter, och ja principen är samma, kraftigt förtunnad färg till ett filter som appliceras över hela modellen, i ett eller flera omgångar tills man är nöjd. (Det är ju detta som även brukar kallas "wash" när den används mer sparsamt för att accentuera detaljer på modellen.)
Jag brukar använda färger (lackfärger och oljefärger) som kan förtunnas med en mild konstnärsvariant lacknafta, jag tycker att de är lättare att jobba med. Akrylfärger har jag aldrig fastnat för till annat är grundmålning men andra kanske har andra erfarenheter och du kan väl experimentera och se.

För att färgmodulera en enda grundfärg brukar jag svabba på lacknafta på modellen (förutsatt att grundfärgen är skyddad så den inte löses upp) och sedan dutta på lite oljefärg i olika nyanser och smeta runt den på lämpliga ställen. Då oljefärgen tar lång tid på sig att torka kan man vänta en stund och se hur det ser ut. Är man inte nöjd använder man mer lösningsmedel och torkar bort eller smetar ut mer. Låter kanske lite som dagis men det funkar utmärkt i min målningskammare. ;-)

/Tomas