Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 3473 ggr
PonCar
0

Scale Link Ltd?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är på jakt efter någon firma som kan tillhandahålla snygga ekerfälgar till 1920 - 1930-talsbilar i 1:24 / 1:25. Ofta dras ju helhetsintrycket ned lite av att byggsatsernas medföljande plastekerfälgar ser alldeles för klumpiga ut. Hittade via Google engelska firman Scale Link http://www.scalelink.co.uk/acatalog/car_kits___scale_1_24.html som säljer såväl hela bilbyggsatser i metall som bl.a lösa hjul/fälgsatser till dessa. Antar att tex hjulsetet till en Jaguar SS 100 i 1:24 borde kunna platsa på tex en Alfa Romeo Spider från motsvarande tid. Skulle vara intressant att höra om någon av er andra bilbyggare har någon erfarenhet av Scale Link och deras satser. Övriga leverantörer jag hittat har bara ekerfälgar för betydligt modernare årgångar (typ 1960-tals Ferrari osv) samt ekerfälgar för custombyggen.

PonCar
0

Själva tillverkaren av vitmetallbyggsatserna heter tydligen "South Eastern Finecast" , Sussex, England. Hemsk hemsida…

kelderek
0

Har aldrig sett dessa hjulsatser i verkligheten, men de ser detaljerade ut på bilderna (små bilder dock, svårt att se…)

Den invändning jag har är att dimensionerna verkar mest lämpliga för sportbilar från 50-talet och framåt.

Bilar på 20-30-talet hade större hjul med däck som var smalare och dessutom hade lägre profil.

Om man sätter dem på en Alfa Romeo Spider från 30-talet kommer de att vara för små och för breda.

Man kan kanske trixa med skalan, sätta 1/24 hjul på en bil i skala 1/32, men då förvärrar man ju problemet med att de är för breda.

MG TC-hjulen verkar ha mest potential vad gäller storlek och dimension, kan vara värda att prova.

AATC-86
0

Jag har ingen erfarenhet av de produkter som du är intresserad av, men jag har handlat andra saker från Scale Link Ltd flera gånger och kan varmt rekommendera dem som säljare.

Desert-Erik
0

Ett förslag utan att veta någonting om bilar men väl om pansarbilar. Scale Link gör en Rolls Royce 1914 pattern i 1/32 med ekerhjukl och jag har för mej att dessa säljs separat (om dom inte gör det så vet jag att man kan ställa frågan och andra har iaf fått köpa). Dessa hjul är ganska stora diametermässiigt och kan kanske funka till en bil i 1/24.

CU@C4

Öken-Erik

PonCar
0

Tack alla för era tips och kommentarer! Deras ekerhjulsats till MG-TC:n kan möjligen funka och de säler ju också en hel byggsats Jaguar SS som sagt, som ju är ungefär jämnårig med Alfan jag just nu har i åtanke -kanske man kan få köpa hjulsatsen till den separat om man frågar snällt…

Såg i våras på CCM-open/IPMS ett fint finskt bygge av South Eastern Fincasts maffiga 1930-tals Bentley. När man sett de fotoetsade ekerfälgarna inser man verkligen skillnaden mot plast dito… Tyvärr är vitmetallbyggsatserna i lite dyraste laget (80 - 90 pund), men smakar det så kostar det förstås…

kelderek
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar som bekant själv Pochers ekerhjul i 1/8… men då snackar vi nästan 150 delar per hjul… har två kvar att bygga av de sex som behövs till min modell. Tungan ute

Det är i alla fall den proportionen Alfa-hjulen bör ha.

Bentley- eller Jaguarhjulen från Fincast ser perfekta ut. Tittade främst på de som listades som separata hjulsatser på sajten, men går dessa att köpa separat blir de säkert bra.

PonCar
0

150 delar per hjul!! Inte illa. Men otroligt fint blir det. Har sett vissa inbitna byggare som bygger egna ekerfälgar från scratch i 1:24, men riktigt det tålamodet har jag inte…ännu.

kelderek
0

Precis… 60 ekrar, varje eker är två delar: själva ekern och den lilla "hylsan" som ansluter mot fälgen… plus ett antal delar till nav och fälg!

Ekerhjul från scratch i /24, det låter som en utmaning… kan inte vara stora ekrar! Och tunna som hårstrån!

Man får ju inte glömma att ekrarna faktiskt har en uppgift, de skall hålla bilens tyngd… Förvånad