Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 3526 ggr
Snuffy88
0

Lite frågor.

Hej allihopa!

Jag har tänkt att beställa ett par saker från alfa-hobby.

- Tamiya extra tunnt lim.

- Tamiya Vitt Spackel.

- Dekalvätskor : Sol, Set.

Jag undrar om det spelar roll med extra tunnt lim.

Om någon vill tillägga något jag glömt/kan vara bra att ha så säg gärna till.

--------

Kan jag grunda/prima med enamel? Eller ska jag skaffa Classes CRC pro paint som jag läste nånstans i bra att ha trådarna? Tamiya?

Klarlack. Har någon lackat med humbrols egna klarlack? Hur funkade det?

Panduros ocean lack, är den bra? Kan man lägga den på enamel/akryl?

Tack Skäms

Proosen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Några funderingar från mig:

Humbrols klarlack kan du räkna med att den gulnar, i alla fall om det är deras enamel.

Tunnt lim är en riktig höjdare, bara att hålla ihop delarna och sätta lite lim mot fogen så sköter kapilärkraften resten. Fast du kan köpa annat istället för extra tunt lim. T.ex. etylacetat, som kan vara lite bökigt att få tag i numera om man inte vill köpa en dunk för resten av livet. Annars köper du Gripens nagellacksborttagning, där finns allt som behövs för att smälta ihop styrenplast och en sån flaska lär räcka i några år.

Micro set och -sol är bra men funkar inte på alla dekaler, en del verkar mer eller mindre immuna mot dem. Finns andra tillverkare men de har jag ingen erfarenhet av så andra får fylla i den luckan istället.

Jag grundar helst med Tamiyas vita primer, dyr men bra och ger ett superresultat. Andra kommer att fylla på med övriga bra färger/primer att ta i beaktande.

Det var väl vad jag kunde bidra med.

Niclas

PAK43
0

Hej!

Det är bättre att köpa grundfärg på sprayburk än att grunda med enamel tycker i alla fall jag. Förutom Tamiyas så finns t ex Warhammers grundfärg på stor sprayburk eller Army painter som oftast finns på Warhammer-haket också. Vallejos primer är säkert bra men lite gnällig efter vad jag har hört, inte provat själv.

starhawk
0

Tamiya extra tunnt lim, har jag också köpt en burk av fast jag var mest ute efter burken med inbyggd pensel, fasst den kunde varit längre, penseln alltså, (funderar på att operera fast penseln i min Kibri som snart tar slut) Vanligt flytande lim är tillräckligt tunt för att sugas in av kapillärkraften enligt min erfarenhet

Tamiya vitt spackel, hade tidigare deras gråa spackel som jag var mycket nöjd med men det här är mycket lösare nästan i klass med Vallejos "gräddfilsspackel" men klart användningsbart, fast jag behöver en grå också

Microsol och Microset är mycket bra dekalvätskor, fasst jag har ockå hört att vissa dekaler inte tål dom, dock ej råkat ut för det än. Jag har nu köpt in Mr Marks Setter och Mr Marks Softer främst för dom har inbyggda penslar och bredare bas, välte ur nästan allt ur Microsols höga smala flaska vid tillfälle

Det bästa att grunda med är definitivt Tamiyas vita och gråa primer, fast The Army Painter är inte så pjåkig den heller, inte fullt lika bra som Tamiyan men den finns i betydligt större burkar och i flera kulörer

Beträffande klarlack så har jag erfarenhet av Tamiyas blanka, Polly eller Gunzes matta, Model Master enamels blanka, matta och halvblanka allt med pensel och Mr Hobbys blanka och matta sprayburkar. Alla nämnda funkar bra och jag har inte märkt nån tendens till gulning. Jag har också testet Microscales halvblanka Micro Satin med pensel men det var klumpar i den. Funderar på att testa Ocean eftersom den har flera halvblanka och jag är inte riktigt nöjd med Model Masters halvblanka, för blank tycker jag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Snuffy88
0

Tack Skrattande

/Hannes

[Hayabusa]
0

Tamiyas "Extra Thin" (grön kork) är ett suveränt lim, tycker jag. Det är väldigt "hett" dvs smälter plasten fortare än andra, så det bör användas något mer försiktigt än t ex  Humbrols Liquid Poly.

Primer kan vara användbart i vissa läge, absout. Frågan är om du använder Airbrush? Om inte, så är Tamiyas eller Gunzes (Mr Hobby) väldigt bra. I mitt tycke…alla har vi våra favoriter och individuella sätt att arbeta på.

/S

Snuffy88
0

Grymma svar! Glad

#1 Så… man håller bara ihop delarna och penslar fogen (utsidan?) så dras limmet in genom fogen och smälter ihop delarna? Blir det inte kladdigt utanför då?

Och om jag har revells liquid poly, så kanske jag inte behöver köpa tamiyas vanliga? eller?

Vad är tamiyas fine surface primer? är det den ni snackar om? Eller är det Tamiyas TS spray?

JaguarMkVII
0

Tamiyas lim med grön kork gillar jag skarpt. Flyter ut bra och penseln är riktigt trevlig att jobba med. Jag verkar vara den enda i sällskapet som använder Ocean-lacken. Den fungerar utmärkt men behöver spädas en del för att undvika apelsinskal. Hittills har jag bara lagt den på ovanpå Tamiya akryl. Om man skall säga något negativt om den så är den lite ömtålig mot stötar och det är lätt att man får oavsiktliga chippningar. Nu är väl det i och för sej snarare ett klantighetsproblem och inte lackens fel….

PAK43
0

#6 Nej, det blir inte kladdigt om man inte pillar på det, limmet dunstar fort från den exponerade ytan, så det enda som eventuellt händer är en liten missfärgning, men det syns inte efter målning. Man ska ju naturligtvis inte slabba på hur mycket som helst och det behövs inte heller, det är snarare fascinerande hur bra det oftast blir med väldigt lite lim. Vissa tillverkares plaster är dock mindre mottagliga för lättflytande lim, jag har en Panzer II från Masterbox nu som inte alls reagerade som alla andra på etylacetat.

Flytande lim som flytande lim tror jag :)

Primer är = grundfärg. Tamiyas TS spray har jag för mig är för målning, medan primern är för grundfärg, dvs innan målning. Det går säkert att använda TS-sprayen som grundfärg också om den är matt. TS-sprayen är dock lite dyrare än primern vad det verkar.

widen76
0

Ttamiyas fine surface primer = bra grejor!

Snuffy88
0

Tack :)

En konstig sak jag inte riktigt förstår är varför lightgrey fine surface primern är dyrare än den vita? Kanske mängden.. men det står ju inte mängd heller :/

starhawk
0

Kanske beroende på att den täcker i stort sett direkt, den vita kräver ett par svep innan den täcker ordentligt

Denna kommentar har tagits bort.
Snuffy88
0

Tusen tack allihopa för hjälpen! Jag har nu fått hem grejorna, men upptäckte senare att jag skulle köpt klarlack också.. Jag använder inte airbrush så det får isåfall bli sprayburk? Johnsons nya "all in one floor wax" har jag läst mycket om och tydligen kan man använda det som klarlack? Men jag behöver det främst för dekalernas skull så min fråga är om man bara kan pensla på den där man ska ha dekalen och sätta fast dekalen som vanligt? Micro set och Sol verkar vara mjukgörare i olika grader? Jag tror inte man kan använda microset på en matt yta undvika silvering men jag frågar för säkerhets skull, hjälper det att motverka luftfickor eller måste det vara en helt blank yta? /Hannes

starhawk
0

Att klarlacka bara där man skall sätta dekalerna är ingen bra idé, klarlacken ger in liten men oftast klart synlig färgskiftning, så då blir det en fläck där dekalen sitter, inte snyggt.

Microset apllicerar man på ytan där man skall ha dekalen, jag upplever det som om den hjälper mig att flytta dekalen till rätt position annars finns det vissa dekaler som liksom "fastnar" på plats och inte går att justera. Särkilt mjuka upplever jag inte att Microset gör dekalerna, där kommer Microsol in, den kan få dekaler att t.o.m. följa tvättbrädan på SR-71:ans vingar. En helt blank yta minimerar risken för luftbubblor och silvring, men man kan givetvis lyckas även på andra ytor

Snuffy88
0

Förresten.. Vad är "apelsinskal"? #7 hur mycket ska den spädas? :)