Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3829 ggr
bosnafly
0

Ultraljuds tvätt

Vet att nån här pratade om ultrljuds tvätt för airbrush men komme rinte ihåg så mycket,funkar det?Måste man ändå plocka isär sprutan eller kan man bara lägga in den så som den är??Funderar på att köpa en sån på Kjell o Company (eller vad d enu heter).

Sani

www.bosnafly.n.nu

[Orso]
0

Jag har en sådan som jag köpte just för att använda till färgsprutan. Jag tycker att det var bortkastade pengar. Jag provade en gång och sedan har den stått oanvänd.

bosnafly
0

Blev det inte bra??

Måste man ta ut nålet efter varje gång??hur gör ni?

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

Jag köpte en ultraljudstvätt från Kjell & Co (CD-3800). Använder den dock inte för rengöring utan för att "skaka" Vallejofärger. Efter 5 minuter i ultraljudstvätten är färgen omrörd, skakad & färdig för andvändning. Fick tipset av Marko på Hobbybokhandeln. Funkar det? Jäpp!

Hur den är som tvätt för AB-delar, det vet jag inte. Mitt bästa tips för rengöring av AB´n är att, direkt efter avslutad målning, blåsa rejäla mängder cleaner/förtunning/whatever genom AB´n.

/S

petzon
0

Jag har en ultraljudstvätt, men ingen AB. Anser dock att en ultraljudstvätt är ett måste i varje lyckligt hem. För att få igenom investeringen mot fru/flickvän/mamma så är det bara att prata på lite om hur bra en ultraljudstvätt är på att tvätta smycken. Investeringsäskandet beviljas omedelbasrt:-)

bosnafly
0

Vet att Tamiya har en rengörning för AB men hur är den,krävs det mycket av den eller kan man köra med bara T-röd?eller annat?

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

Enligt vad jag hört tyckte en AB-användare att ultraljudet var underbart, jag hade en ultraljud från Kjell & Co stående hemma en lång tid den var tänkt att ta hand om min Evolution-spruta men dom blev aldrig använda, nu är båda sålda och jag har kvar två sprutor, en Badger 350 kopia som jag förmodligen aldrig kommer att använda och en Badger 250 som är i det närmaste självrengörande, den har jag använt och kommer att använda, fungerar perfekt för mina behov. Jag är i första rummet en penselmålare och har därför inget större behov av en spruta, tar i princip bara till den när jag är tvungen, om ens då

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
0

Varmt vatten och avsluta med lite Tamiya X20A. Fungerar tip top för mig Glad

linusorn
0

#4 Försökte med denna metod. Fick omedelbart motfrågan, "vad vinner du på det?". Sen var det kört Gråter

bosnafly
0

#ska prova med varmvatten o X20,bara jag slipper plocka isär den för ofta..

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

#8 Du får väl köra med "sura metoden". "Får jag inte köpa en ultraljudstvätt så kommer jag att sura resten av månaden" Flört.

#9 En sak som är viktig, är att rengöra AB´n direkt efter avslutad målning - inte "jag tar det se´n" eller nästa vecka. När du avslutat målningen, blås igenom en rejäl dos varmt/ljummet vatten och avsluta med en skvätt X20A. OBS! Detta gäller vid målning med Tamiya eller Gunze vattenlösliga färger.

starhawk
0

Undrar hur en "vanlig" airbrusch mår om man kört ren cellulosaförtunning genom den, nån som provat?

Charlie82
0

#11 Tror inte det ska vara några problem eftersom t.ex. Alcladfärgerna kräver cellulosaförtunning för rengöring. (är dock inte helt säker på effekterna)

starhawk
0

#12: Ja jag funderade närmast på packningar och sånt, cellulosaförtunning löser ju upp plast, när mina fräsar har geggat ihop av smält plast så lägger jag dom i en burk med cellulosaförtunning efter ett tag syns inte ett spår av plasten, fräsarna är helt rena

petzon
0

#8 då blir dina smycken mer glänsade så att du blir vackrare än någonsin