Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5558 ggr
zoncar
0

Fråga Tiger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja en fråga till er alla pansar stollar, håller på med en Tiger i skala 1:72 trumpeter undrar vad den där konstiga "saken" är till för??? ja den i baken på tigern

zoncar
0

Vart säkert svårt att förstå men jag menar den lustiga konstruktion "där bak" det som liksom sticker upp, säkert en idiot förklaring hoppas ni förstå vad jag menar…Tyst

en icke pansar nörd

zoncar
0

Ja den där mysko saken som påminner om ett upponervänt v eller något sådnt, tror själv det har att göra med hur man bärgar eller bogsera en tiger? eller!!????

wingman
0

Stöd för kanonen vid transport. Detta för att avlasta drivningen för kanonens höjdreglering pga kanonens vikt.

Mvh Rickard

zoncar
0

Ja tack du wingman! kan säkert stämma så jätte tackSkrattande

Tails
0

Det är en hållare för kanonen för att öka stabilitet vid längre transport(tåg typ) eller längre körning.

Det finns olika hållare, fram på jagdtigern och på senare shermans. På just mid versionen av tiger så ser den just ut så här. Senare hade man bla träblock eller liknande, som man vilade kanonen på. Det ska även göra så att inskjutningen på kanonen håller längre… Har jag läst.

Mvh Hampus

zoncar
0

Tack tails!! kan bara tacka och bocka!

zoncar
0

Ja det här borde väl vara beviset, tack tails och wingmanGlad

zoncar
0

Ja nu så har jag en ny fråga, kanske svårt att svara på men det gäller en färg kallad "tyskgul" tror jag. Har målat med humbrol 84 som ska motsvara Tamiya xf60, tycker denna färg verka vara lite för mörk? modellen är i skala 1:72 och som jag förståt så bör då färgen vara ljusare, är då humbrol 93(en lite ljusare gul) mera korrekt då tror? har kollat i färg tabeller men har inte blivit särskilt klokare// Micke

Säkert en jätte korkad fråga!!!!! kan väl tala om att denna vagn är en övning innan ett skala 1:35 bygge!!!

Tails
0

Tiger helg

Jag använde 82 och tycker du kan ljusa med vit. Det fungerade jättebra! typ 1/10 på 1/35. Kan inte 1/72 blandning =/

Mvh Hampus

zoncar
0

Tack Tails , nä detta är absolut inget super bygge utan bara att "smaka" på hur det kan funka, pröva, testa osv, gillar det där med tänket med nyanser osv….. Lite billigare att testa på dessa småttingar innan! // Micke

zoncar
0

Jahap så vart det dags för veckans Tiger fråga! Denna gång gäller det zimmeriten (tror det stavas så) frågan är, när var hur? ja det jag menar är, när började zimmeriten andvändas, var det vanligt, hade alla tiger vagnar detta?? osv // Micke

Hoppas denna tråd kan fungera som ett diskussions plats ang tiger stridsvagnar, här på forumet utan att nån eller några tycker det känns fel!!!

Tails
0

Det började i augusti 1943 och slutade september 1944. Den sista Tigern 1:an rullade ur fabriken i slutet av augusti 1944. Alla ”mid” ”late” och ”final” tigrarna har zimmerit. De första "initial" samt "early" hade alltså inte det. Där är få undantag för de nördigaste. Där är 3 st early tigrar som hade zimmerit samt ett fåtal "mid" tigrar i spz.Abt 505(som byggdes i början av augusti 1943) som saknade zimmerit. Undantagslöst hade alla late tigrar det. Det kunde lossna i stridens hetta. Mönstret kan ses på bilder. Det brukar vara grövre mönster på tornet, en även här kan man hitta avstickare.

Här är en fin pdf om zimmerit och hur du kan gå till väga:Länk

Mvh Hampus

zoncar
0

Tack åter igen Tails du är en riktig klippa, dina kunskaper är guldvärda, måste säga att jag blir mycket imponerad!!

Fler "dumma" frågor kommer säkert!! // Micke

starhawk
0

#12: Bra info! själv har jag en halvbyggd early och vill inte ha zimmerit och det är alltså helt i sin ordning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zoncar
0

Detta är nog en riktigt låg fråga men ang tornet på en tigervagn så har alla så vit jag förstått en " låda" på baksidan av tornet! har en urusel airfix modell 1:72 då den saknas, ja frågan är fanns det vagnar utan denna "låda", själv antar jag bara att modellen i sig helt enkelt saknar detta och passar,  ja i soppnedkastet!!

Tails
0

Jo man har väl läst lite om tigrar Cool

Där fanns de första tigrarna som gick ut i krigen i ryssland… någon där saknade korgen. De flesta fick en PanzerIII korg. En tiger "100" specialmodifierades med 2 st korgar på vardera sida av tornet. Denna körde dock ner sig i en myr i början av januari och och togs sedan över av ryssarna. Jag tror helt ärligt att just airfix tigern fungerar best som oresent till ett barn eller papperskorgen. Det är inte lönt att ge sig på den. Jag har provat.

Mvh Hampus

zoncar
0

Kan väl till lägga att anledningen till mina frågor

är en Tiger i skala !:35 men jag vill kunna mera

plus lära mig airbrusha först! så många frågor blir det!!

zoncar
0

Att denna vagn ska ha zimmerit ang Tails information är helt klart

men finns det någon som har en tanke eller kunskap hur man gör gallrena där bak mera trovärdiga? ja "grejer saker" som ev kan synas under!

zoncar
0

Min tanke är i still med detta fast i en budget variant

typ foto skratchbygge eller liknande!

Denna del är lånad av en Dragon Jagdpanther!!!

Tails
0

man ser inte så mycket igenom. Jag provade nyss med lampa rakt ner igenom men knappt ens så. Om du vill detaljera så lägg någon typ av nätgaller över "gallerna". Men det kan nog vara ganska lätt att bygga "grejerna under" till om du vill. Hä är en bild på en tiger 1:as innandömme i modell. Länk

Mvh Hampus

zoncar
0

Ja nu är detta kanske inte en fråga utan kanske mera ett påstående, denna model lyckades jag köpa på mig utan att veta vad det egentligen var, såvitt jag har förstått så andvändes just desa tiger chassies till Elefant vagnarna, som kanske var misslyckade men en intressant tanke?????ellerObestämd

Tails
0

De byggdes mycket riktigt om till ferdinanvagnar och som ännu senare blev elefanter(ferdinand med ny commander lucka och ksp på fronten)Det byggdes 10 prototyper av dom och de fälttestades lite här och var. Senare byggdes det även bergepansers av dom (3st)

Här är mer info om den modellen och folk som fått i hop den. Där är mycket info om den men de såg aldrig strid. En senare som dragon släppt är den enda av porsche tigrarna som såg strid.(003)

Här är någon länk till mer info och sedan en till som har byggt den rakt ur lådan. Det är en bra modell och är ganska cool tycker jag! Cool

Tiger info

Italeri tiger

Mvh Hampus

zoncar
0

Finns det möjligen något matte geni här på forumet som kan förklara hur det kommer sig att, ja jag vet inte hur det är med en tiger vagn men så vitt jag vet så skulle tydligen en Panther vagn har ett lågt mark tryck förstå inte riktigt hur det kommer sig när en dylik vagn väger runt 45 ton, förvisso breda och långa band men ändå?? // Micke

Jo Tails, Tigerfebern har tagit fart!!Glad

ElLobo
0

En maskins marktryck är dess vikt delat på den yta däcken eller banden har mot marken.

Om maskinen väger 20 ton och har fyra hjul där alla har en anläggningsyta mot marken på 1 dm2 så blir trycket: 20000 kg/4 dm2 = 5000 kg/dm2 eller 50 kg per kvadratmeter.

Med band så blir anläggningsytan mot marken betydligt större, varvid marktrycket minskar.

zoncar
0

Aha då fattar jag,med tanke på en Panthers breda band så år det naturligtvis  kg/cm2 eller dm kanske då! Tack Ellobo Fast det känns lite lustigt ändå!

[Hayabusa]
0

Tänkte, som kuriosa, nämna lite "värdelöst vetande" kring produktionen av Tiger I. Som många säkert känner till, så tillverkades Tiger I av Henschel und Sohn i Kassel. Henschel hade tidigare tillverkat bl a lokomotiv och deras första lok kallades "Draken" eller på engelska "Dragon". Efter kriget tillverkades bl a lok och lastbilar (typ som på bilden) och nu kom även Daimler-Benz AG in i bilden. Gradvis fasades lastbilstillverkningen ut och produktionen övergick så småningom till axlar för tunga fordon. Idag tillverkas bl a axlar för semitrailers/släp i denna fabrik som numera heter Mercedes-Benz Kassel.

zoncar
0

Precis sånt onödigt vetande som jag gillar (ifall det inte går att dricka, Hayabusa hehehe) riktigt kul och intressant fakta!!

zoncar
0

Jo nu har det dykt upp en ny fråga lite rädd för att den verkar vara korkad, men vilken färg ska man andvända på hjulen på en stridsvagn, vad jag menar är gummikanten tycker att mattsvart eller "satin" blir för svart helt enkelt känns inte helt realistiskt, nåt gråare kanske??

Tails
0

Använd nästan aldrig helt svart eller helt vit på en modell. Modifiera lite lite åt något håll. I detta fallet hade jag nog lagt i lite lite vitt. En droppe kan göra mycket skillnad fast man inte ser det. Lite magi över det hela egenltigen..Obestämd

Mvh Hampus

starhawk
0

#28: Jag använde MMs gråsvarta antracit på resindäcken, blev ganska förvånad när det blev i det närmaste exakt samma som vinyldäcket som låg brevid, fick senare lov att titta efter lite närmare så att jag inte tog fel däck

Pajje
0

Jag har blandat svart med grått, i mitt fall Tamiyas flatt black med german grey, ungefär 50-50, och tyckt det blivet riktigt bra. Tycker det är smidigt att blanda med grått om man ska göra lite större volym, för att tex måla de svarta ytorna på vårt svenska 90-kamoflage

zoncar
0

Å så en nattsudd fråga är det en smart ide att klä en Tiger i Skala 1:72 i ett tunt lager med plasticcard och sen smälta in zimmeriten tro, ja där det går och så vidare, hoppas att frågan inte är så dumm som den verkar, får ju självklart köra med putty där det måstes, men men eller?? Är lite för tröt i pallet för att tänka själv likasom

Tails
0

Jag hade inte gjort så. Men jag vet inte hur man glr zimmerit i 1/72 förrutom att köpa dragons modeller med redan ingjuten zimmerit i.

Det finns folk som gjort zimmerit i plasticard med brännpenna .. Men de har nog också jobbat en del med sådant innan..

zoncar
0

Mja Tails det är inte som det låter, ja jag har en Dragon modell med zimmerit, men jag vill gå vidare med modellbygge! för mig är det att hitta nya vägar likasom, leka, försöka kanske också hitta nåt nytt, jo jag vet hur man andvänder vissa saker, men men nu har jag inte tänkt att jobba med en brännpenna utan min egna klurighet, ja en slags stål grej som värms upp och ja resten är nog totalt onödig att nämna// Micke

zoncar
0

Har ställt denna fråga innan men har alltid lyckats missa svaret, men hur är det när det gäller Panther steel wheel version, vadför byggdes sådana, nu misstänker jag själv att det berode på gummi brist men är det rätt tro???????????????????

ElLobo
0

Utan att vara direkt pansarkunnig, så har jag hört att steel wheels på något sätt var ett sätt för att komma ifrån alla överlappande hjul i samband med hjulbyte och reparationer i fält.

zoncar
0

#36 nä jag är heller ingen pansar stolle bara en bil nörd å stolle så att säga, men hjulen ligger liksom om lott på en Panther likväl, som jag förstår det så ska bara den så att säga gummikanten vara bort tagen men vadför?????

PAK43
0

Vad jag vet är det inte kännt om man försökte med stålhjul för att det var brist på gummi eller för att man hade problem med att gummit krängde av, men nån av dom anledningarna var det sannolikt. Det lär bara ha funnits ungefär 24 Pantrar med bara stålhjul och eftersom det snart visade sig att bandslitaget som uppstod av stålhjulen var alldeles för våldsamt, så man nöjde sig med att byta ut det endast bakersta hjulet.

starhawk
0

Efter vad jag kommer ihåg hade man Steel-rim på dom främsta hjulen på Jagdpanzer IV Lang eftersom gummihjulen inte klarade trycket från den tyngre kanonen något vidare

zoncar
0

Jo en undrar om Tyskland hade Panthervagnar i afrika under ww2 och iså fall hur var de målade! En väldigt okunnigTyst

Denna kommentar har tagits bort.
zoncar
0

Hursom Jagdpanthers fanns¨de vid denna krigsskådeplats månntro???

Erkänner jag kan intet om detta!!

PAK43
0

Inga Pantrar i Afrika alls.

zoncar
0

#43 ledsen men detta känns inte som ett uttömmande svar! någon mera som vet eller ???

strv122
0

#43 Panther var i strid första gången i Juli 1943 i slaget om Kursk på öst fronten. Då var kriget i Afrika slut (11 maj) och dom allierade var på väg till Italien.

zoncar
0

Och hur var de målade då tro???  vid tiden kursk och sedan italien???

PAK43
0

Med viss reservation för spretiga färger finns här en hel hög exempel:

http://www.rctankwarfare.co.uk/forums/viewtopic.php?f=135&t=7788

zoncar
0

Känns lite märkligt med pantherns inträdde i kriget ändå för såvitt jag har förstått så fanns Tigern i afrika men vill tro att den presenterades vid kursk, ungefär samtidigt med panthern, Fast jag har säkert fel!!!

Har som sagt väldigt dåliga kunskaper i ämnet!!!// Micke

starhawk
0

Tiger I användes från sent 1942 fram till krigsslutet så den var tidigare än Panthern

zoncar
0

#49 stämmer säkert, har bara fått för mig att Tyskarna drog fram det allra senaste vid just Kursk och typ då Panthern ,Elefanten och som jag trodde då Tigern, men kul att få info alltid lika trevligt!!

zoncar
0

Känns som jag börja prata mot mig själv, men eftersom Tigern fanns i Afrika och är ganska då så samtida med Panthern trodde jag att dessa bägge vagnar ev fanns i Afrika!!

zoncar
0

Kan inte riktigt släppa detta med Panthers i åtminstone ökenmiljö, då jag har sett byggen i detta forum med som jag tror har öken kammo, kanhända då airfix modeller men ändå!!!?????