Rengörning innan lackering??
Vad brukar ni rengöra modeller med innan ni sprutar på färg?
sani
www.bosnafly.n.nu
Isopropanol ( finns bla. hos Kjell o Company) men det räcker med vanligt handdiskmedel.

Det som rekommenderas är ju vanligt utspätt handdiskmedel, själv är jag en slarver som varken tvättar före hopsättning eller före målning, om jag har slipat så brukar jag skölja av den med vanligt kranvatten. Om modellen däremot har stått ett tag så behöver den förståss dammas av först, då har jag ett tips: Tamiyas antistatiska dammpensel! den var väldigt effektiv!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En sån där dammpensel låter ju bra, själv har jag så kallade klibbdukar att torka av med innan lackering. De känns liksom fuktiga utan att lämna något efter sig på ytan som ska lackeras.
Niclas

Når klibbdukarna ner i panellinjer och sånt? Har funderat på såna men vet inte var man får tag på dom
Dammpenseln var en angenäm upplevelse, tidigare har jag dammat av med en "Äkta" nånting pensel som bara användes till det, men det blev alltid kvar ett tunt skikt, men Tamiyan är faktiskt antistatisk, dammet liksom bara flyter av, och sen är den ju världens mjukaste, ingen risk att några delar lossnar (om dom inte redan är loss förståss)
Klippdukar?menar du typ våtservetter för barn eller nåt sådant?
sani
www.bosnafly.n.nu

Nej sani! klibb inte klipp, dom är liksom klibbiga så att allt damm fastnar på dom
#4 Deltaco har någon form av gucka som ska vara bra för rengöring.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Överallt annat där det står om Cyber Clean så skall man kasta bort den när den är full, men enligt Deltaco så kan man göra ren den med dislkmedel, nån som vet mer om det?
Vi har såna där klibbdukar på jobbet och jag tycker inte om dom. När man har hållit i dom så känns det som dom lämnar en konstig yta på händerna. Undrar om det blir likadant på modeller också. Jag får ta och "låna" hem en duk och testa 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har handlat min klibbdukar hos Maysula, tror det står Plastic Padding på dem. En slags bomulls- eller linneväv impregnerad med något som tar upp damm och sliprester.
Fast den når ju inte ned i panellinjer och sådan utan det är ju enbart sådant som ligger uppe på ytan som åker med.
Niclas
#4 Klibbduk finns i närmsta färgaffär. Tac-rag tror jag att de heter. Kostar en tia eller två

Undras hur klibbiga de är, tar de upp sliprester på en blöt modell? Har en viss förkärlek att våtslipa, (man slipper yrande damm, det blir finare yta och papperet sätter inte igen) eller måste man vänta tills modellen torkat?
Jag tvättar modellen i ljummet vatten med en aning handdiskmedel i. Ett par droppar diskmedel brukar räcka. Använder en lagom hård/mjuk/styv borste eller pensel för att "skrubba" modellen med. Efter tvätt får modellen lufttorka på en dammfri plats (ja, så dammfri som det går).
Precis innan jag börja måla, så blåser jag av modellen med min airbrush (dvs enbart luft).
Tack Rags (klibbdukar) är säkert bra, men ersätter nog inte en ordentlig tvätt utan är mer ett komplement. En tvättad & torkad modell kan strykas av med klibbdukar för att få bort eventuellt damm och liknande. Fungerar nog bäst på relativt stora & släta ytor.