En till nybörjare ! =)
Hej alla kära modellbyggare.
Här har ni en till nybörjare med lite frågor och funderingar.
Jag sprang in i min lokala modellbygge affär här i Malmö, frågade expediten om ett start kitt/komma igång kitt. Detta fanns inte så hon satte ihop ett själv.
Jag valde en tank med namn WWI MALE TANK i skala 1:74. EN pensel och 4 färger. Den är i dagsläget ihop byggd och målad. Eller försök till målad =)
Med ett större intresse började jag söka på nätet om info hur man bygger mm. Själva byggandet anser jag inget svårt… men MÅLNING….. Jag hittade denna sidan http://www.scalemodelguide.com/ som förklarar alla grunder mm.
Men blev lite oroad när jag läste att man "måste" använda air brush för att måla snyggt jämmna ytor ex grunda en tank grön. Vad anser ni om detta, finns det någon billigare lösning för en nybörjare före man köper en airbrush. Har för mig jag såg en youtube film med en chinense som använde sig av spray burkar ??? vad anser ni ??
Sidan ger annars lite exempel på start bygge, Som jag tänkte köpa in som nummer 2 bygge
Tamiya
US M113A2 Amoured Personnel Carrier (Desert Version)
verkar den vettig ? finns lite hjälp på sidan om målingn mm därför jag gillar den =)
Sen undrar jag om länken till En Seriös nybörjare funkar för någon ? denn funkar inte för mig…
Well tänkte bara slänga ut detta inlägg och säga att en till nybörjare har hittat hit. Jag tar gärna imot all hjälp som finns där ute, internett sidor eller diverse.
MvH Anders
Min byggar blogg Glue-sniffers-unite
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är en av otaliga buggar sedan "uppgraderingen" i forummjukvaran här för någon månad sedan. Länkarna konverteras inte från gammal till ny standard.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tackar nu fick jag lite läsning framför mig
Några målningstips:
Skaffa en grundfärg på sprayburk, Warhammers chaos black eller skull white är bra, eller Citadels. Stora burkar så räcker ganska länge och blir väldigt bra yta om man kör lagom mycket (övning ger färdighet, öva på något annat än modellen).
Penselmåla i skalor om 1/72 går utmärkt tycker jag om det inte är något gigantiskt stort. Färgvalet är intressant, fråga 10 byggare och du får 10 olika svar. Jag kör med akryl-färger för att slippa lösningsmedelsstank. Det viktigaste att lära sig är nog att man oftast behöver späda färgen lite för bra resultat med penselmålning, detta beror lite på vilken färg man använder dock. Grej nummer två är att måla flera lager, tre-fyra stycken åtminstone.
Bifogade bilden är en Airfix i 1/72 målad med modelmasters akrylfärger och resultatet blev över förväntan.
Någon som kan förklarar vad en thinner är och varför det används ?

#4 Lösningsmedel och förtunning av färg
Stefan - Modellbyggare

Att lägga på en grundfärg (primer) är ingen dum idé du ser missar i eventuell spackling och kan fixa till det, och den efterföljande färgen fastnar liksom lättare på primern på något vis. Den bästa är Tamiyas primer, den är dyr och finns i små sprayburkar, ett alternativ är The Army Painters primer, den är inte riktigt lika bra som Tamiya men klart hyfsad, finns i stora sprayburkar och många kulörer. Citadels svarta har jag också använt men uppfattar den som lite "grovkornig". Den enda modell-sort som man definitivt bör spraya är bilar som skall ha glaskänsla i lacken. Att spraya en stridsvagn är absolut inte nödvändigt, En VV1 vagn bör dessutom penselmålas för att ge en autentisk struktur, i fält målades stridsvagnar med mycket enkla medel, ibland även utan penslar, man smetade helt enkelt bara ut färgen.
Thinner är som sagt förtunning men kan också användas för grovrengöring av penslar, se bara till att använda rätt thinner till rätt färg, det säkraste är att köpa thinner från samma tillverkare som färgen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Välkommen i styrenträsket!
Airbrush är bra men ingen nödvändighet, har byggt en hel del med pensellackeringar. Viktigast är att lära sig de egenheter varje metod och material har, innan dess spelar det ingen roll om man har utrustning för tusentals kronor.
Grundfärg är bra men ingen nödvändighet för ett bra resultat, men som redan nämnts så är det lättare att se sådant som måste fixas för en fin yta på slutlacken. Lite viktigare på en blank bil än en nedsmutsad stridsvagn där lorten hjälper till att dölja skavanker.
Jag gillar också Tamiyas primer på sprayburk, lägger sig otroligt fint och tunnt.
Bilar går utmärkt att lacka blanka med pensel, skickar med en bild där karossen är lackad med Humbrol enamel direkt på plasten utan grundfärg.
Det är överlag lättare att pensla enamel med gott resultat än motsvarande akrylfärger tycker jag. Det beror mest på torktiden, enamel tar timmar på sig att torka medan det handlar om minuter med akrylfärg så den förra får längre tid på sig att flyta ut. Matta färger spelar dock mindre roll och där är akrylfärgerna suveränt bra att jobba med. Trevligt också att de inte stinker nafta eller cellulosaförtunning så man blir "dum" i huvudet.
Lycka till med byggandet, men framförallt, ha skoj!
Niclas
Då var det dags att uppdatera hur det går för mig. Samt lite fler frågor.
Jag har byggt ihop min Tamiya M113A2 tank.
Jag köpte en Nato graön spray burk och målade hela med den. jag var Rätt nöjd med resultatet. Märkte dock att man inte får spreja för vilt för då resulterade det i rinningar/eller att färgen blev mörkröd(vet i fan vad som hände där)
efter det började jag med att måla hjulen. resultatet blev som följer.
Jag försökte testa lite hemgjord whas på hjulen som ni kanske inte kan se på bilderna(mobil kamera). Men jag tog och spädde ut min svarta färg med vatten och penslade på. Resultatet är väll okej men jag måste nog läsa på hur tekniken skall användas innan jag gör det på tank kroppen.
Nu var det dags för att måla tank korppen trodde jag =) men kom och tänka på att man kanske skall sätta fast alla delar innan man börjar med det. Så jag målade mina larvfötter svarta, sen drog jag över en rost röd wash, för att sen avsluta med att måla med en sand förg som avslutning. Den sista färgen använder jag tekniken doppa penslen i färg för att sen dra bort så mycket som möjligt på ett papper och just stryck ut resten på larvfötterna. Dessa blev jag mycket nöjd med.
Kanske skall nämna att jag har endast 4 st färger, Tamiya Flat Black, Desert Yellow, Olive Green samt Hull Red.
Nästa steg var att börja med Kamoflaget. Tanken är att de skall vara Grön/Brun/svart. Grön är den ju redan så jag fortsatte att lägga in bruna fläckar. Fick måla 2 ggr för att få så fin yta som möjligt. (jag späder färgen med lite vatten inna jag målar). så här blev resultatet.
De var så långt jag har kommit just nu. Ni får gärna kommentera lite. Ju mer destubättre så man lär sig=)
Nästa steg är iallfalla att måla den svarta delen. Sen här jag läst att man akn lackera den/eller något liknande innan man gör en wash? Hur tycker ni jag skall göra?
Samt hur lägger ni på wash? bara i skåror eller drar ni över hela modellen sen drar bort överfölödigt med bommulstuss? någon får gärna förklarar.
Jag tänkte köpa en färdig wash med vilken rekomenderas?
nu kommer jag inte på mer
tack på förhand =)
Hej o välkommen.
Förstår att du bor i eller i närheten av Malmö. Vi (IPMS-Öresund, dvs International Plastic Modellers Society- Öresund) har byggträffar varannan vecka. Där träffas vi, sitter o bygger o snackar i lign o ro. Du är hjärtligt välkommen, behövs ingen föranmälan o kostar inget. Det är bara att dyka upp med verktyg, modell (o ett litet underlag som skärbraäda eller nåt). Här kan du fråga o visa samt få tips av andra.
Öken-Erik

Jag måste säga att lutningen på din utvecklingskurva är milt sagt brant… Det där ser riktigt bra ut och det ska bli kul att se vad du sätter tänderna i härnäst.
När det gäller washer brukar jag lägga ett lager klarlack för att ha kontroll på var det hamnar. Jag använder Humbrol förtunnad med lacknafta. Om jag skall lägga på små-duttar med oljefärg som skall ge liv åt ytan så brukar jag göra det på matt yta. Sen går jag på med en bred pensel fuktad i lacknafta och stryker ut. Vi pratar två mm stora duttar och slutresultatet ger en färg som har skiftningar.
# 13: Yess jag bor mitt i malmö. Kanske kommer förbi någon gång då jag har möjlighet, jobbar rätt dumma tider dock.
Då var semestern slut och jag märkte att tiden att måla sjönk markant.
Men nu har jjag iallfall fått till lite svart färg på tanken de första bilderna är efter första målningen av svart samt efter 2 målningar.
Får åka ner och leta lack i modellaffären imorgon. Borde hinna med lite målning nu till helgen.
en till
Efter två strykningar
Så ja får uppdatera lite mer efter helgen. Tack för alal kommentarer föresten. =)
MvH Anders
blev lite fel
Wow! Hur snyggt som helst! 
Snyggt
!
Hej igen all.
Igår stötte jag på mitt första stora problem. jag åkte ner till stan och skulle köpa lite lack färg, Jag vista sen min tid i ungdommen att Games Workshop har lackfärg på sprey burk. Blev tipsad om en som skulle ge en slut finish mellan blank och mat. jag köpet den 110 kr och gick hem.
Skakade burken länge och byggde upp ett avgränsat område på blakongen, och började spruta. Som tur var tog jag en test bit innan mna tank. Tur var detta eftersom att resultatet vid torkning blev inte någon lack alls utan mer som att modell biten hade ett lager snö på sig. Alltså totalt mislyckad….. Tur att de int evar tanken.
Nu tänkte jag istället testa Vallejo model color - Satin Varnish. Funkar denna att pensla ut ?? Hur skall den spädas ? 1:1.
Hoppas någon erfaren hinner svara innan jag slutar jobba =)
Ja då var jag tillbaka med min lilla modell. Nu är den nästan helt klar.
Men innan jag visar min sista bild undrar jag lite saker.
Jag lackerade modellen sen drog jag på en hemgjord svart wash (vatten + tamiya svart färg). Jag smetade ut washen över hela tanken (efter lite forskning, Så som man gör med fillers) Jag trodde sedan att det skulle gå att torka bort med en kökshanduk de fläckar som inte skulle ha fyllning. Men tji fick jag, den satt som berget. Och nu såg min tank inte så vacker ut längre.
1 * Vad gjorde jag för fel ?
2 * Vad består en wash av vatten+fårg eller mNågot media + färg ?(har beställd MIG Wash nu)
3 * Skall de gå att skrapa av färg som är målad på en lackad yta? elelr väntade jag förlänge ?
Jag försöket iallfall rädda de som återstog av bygget. Men den klarade sig ganska bra den är lite mörk bara.
Här kommer en bild innan sista lagert lack är på, samt gubben saknar ena armen =)
Nästa steg blir nog att testa på att göra ett diogram till den. Ettt litet sådant mest för att känna på det.
Mvh Anders
Diorama heter det ju *
Ska du göra helmodellswash är det bäst att du använder en wash av oljefärg, då får du ett dygn på dig att torka bort det överflödiga. Det går att washa med akryl, men då får du fokusera på enbart de områden där vi vill ha wash eftersom den hinner torka innan du hinner torka bort den.
Akrylwash kan man med fördel använda till s k pin-washer, alltså runt nitar och i skåror/svetsar/skarvar osv om man inte vill blaska ner hela modellen. Jag gillar inte helmodellswashingen eftersom den för mig oftast mörkar ner hela modellen flera nyanser och sammantaget med att blanklackning och mattlackning efter wash också mörkar ner modellen så blir den för mörk innan det är färdigt :).
Snygg modell!
Då kommer det lite mer bilder om det nu är någon som fortfarande läsre min lila tråd =)
Jag har börjat spana på ett dioram.
Införskaffade mig en fotoram, inte allt för stor hörde att man skulle börja i liten skala.
Använder mig a vanlig cellplast som jag har täckt med spackel. får se om det funkar.
en liten ritning =)
Test placering
och så spacklar vi den
* Hade tänkt testa göra ett träd av lite el kablar (insidan).
* Sen undrar jag om det finns något enkelt litet staket eller annat man kan ha i bakgrunden som är enkelt att tillverka själv. Alla förslag uppskattas.
// Anders
Snyggt!
Du kan ju testa att meka ihop något med glasspinnar!
Det var det bästa jag kom o tänka på.
Lycka till med dioramat!
Hannes
Ja då hade man inget att göra på jobbet i torsdags natt så jag satt och övade på att göra träd. Jag lyckades göra 2 st i olika storlekar.
Här kommer en bild på träden samt att en svart primer på dioramat
Träden fick ett lager av trä lim över sig sen målades dem i brunt… med en liten dry brush. som iofs inte syns :P
Nästa steg i min plan var att täcka dioramat fin sand. Jag sprang ner till lekplatsen och stal lite sand. Givet vis ös regnade det. På vägen hem tog jag lite täck bark från rabbaterna här nere.
Så väll hemma var det bara och vänta tills allt torkat…… jag orkade inte vänta… Tog tjejens Hårfön =) hon asgarvade åt mig och fick en tönt kommentar =)
Så här belv det efter snaden hade klistrats på.
Jag målade även en bit bark svart som senare skal lbli en sten
DÅ var det bara attt vänta tills det torkat. Resterande sand blåste jag bort efter ca 30 min.
Nästa steg var att måla grund färger.
Min ide är att övre delen skall vara grönt gräs med lite fläckiga ytor av lera.
Vägen skal lvara lera med mindra stenar mellan de gjunta tank spåren. Ni vet som en grus väg på landet har gräs mellan spåren.
Nedre högra hörnet skall stenen ligga, landskapet skall vara lite öken där. Kanske inte funkar i verkligheten men jag försöker lära mig så vi testar på lite olika.
De svarta skall jag försöka göra en klippa av.. mindre sten asså.
Testade måla min sten som ajg såg en youtube kille gjorde. Blev inte nöjd med resultatet… De kanske funkar till warhammer 40k men inte till verklighet.
se här.. ljuset förvrängs lite med mobilkamerans blixt men ni fattar nog.
Då var de dags att bygga mer på träden…
Jag försökte klistra dit ett stycke av ett tunt gul/grönt material jag köpt.. kan inte namnet. De var inte exakt de material jag letade efter men de funkade. Efter de torkat sprutade jag med en vanlig vatten sprayflaska ut en tun lösning av vatten och trälim.
Sedan strödde jag över lite grönt gräs material.
Resultatet på den lilla blev mycket bra, men den stora kunde inte hålla upp undermaterialet och blev mislyckad…. Resultat mer/ starkare grenar. Denna kasserades så vi får köra vidare på 1 träd =)
Får att få fast de gröna sprejade jag först mer lim och sen lite hårspraj. de var här de stora trädet rasade samman, vattnet tyngde ner materialet förmycket
Lite bilder
mer
Då var de dags för att fixa gräset.. Jag strödde över lite av en mix av grönt/gult… men inte över de små ler fläckarna jag skapat.
Samtidigt drog jag över en brun whas på vägen, för att få den lite "lerig"
Lite mer arbete på vägen.. Dry brushade den samt sten ytan med lite oliga lager av ljus färg
Så då var vi mer eller mindre klara bara de yttre kantena som skall på
Då kan ni här sen min Första modell med sitt Diorama. hoppas ni gillar det
// Anders
1
2
3
4
WOW! Hur snyggt som helst ju
jag måste försöka mig på ett diorama nån gång i framtiden! Modellen ser ju så mycket mer "levande" ut 

Lol,
och du är "nybörjare", påstår du? He he.
Okej, jag säger inte att du ljuger, bara att det är snyggt jobbat.
Han är en naturbegåvning!!! :P Jag älskar ditt diorama!!! Får mig att vilja pröva själv :) Jättesnyggt!! /Hannes
#52 Tackar, jag tycker verkligen att du skall testa på det. Det är lite pilligt men roligt och anorlunda än att bygga själva modellen =)
#53 Det är sant detta är mitt första… Men jag har haft mycket tid över på jobb att surfa denna sidan om info samt andra sidor och youtube med "guider" på hur man gör. Skulle iväg på ett bygg möte med men missade det, där hade jag nog lärt mig lite till annars =)
#54 Tackar…Det är bara att hugga in, priset för grund delarna var för mig, Frigolit 15 kr grönt gräs 20 kr träd material 40 kr. sen lite färg och sten/sand/bark från naturen. Ramen kostade 59 vilket var den dyraste. Men skall iväg och köpa en ny på ikea vilket borde vara biligare =)
#55 Nej usch….. Bara tanken på att jobba med frigolit får mig att rysa :S.
Men det kanske man testar på någon gång :)
Du vet det gnisslande ljudet när man drar frigolit ur lådor eller 2 bitar mot varandra… usch. Men jag har sett att folk kallar det för "Cellplast" är det sådant typ av material som frigolit, men det kanske finns några alternativ för frigolit?
Snyggt iallafall :D
Hannes
#56 frigolit är bara ett märke på cellplast. Det "rätta" namnet är cellplast

#57: Nja inte riktigt, Cellplast är ett vitt begrepp som omfattar många material med varierande egenskaper Frigolit är en tillverkares namn på expanderad polystryren, alltså samma material som dom flesta av våra modeller består av, det är numera populärnamn på främst expanderad polystyren, även om en del andra cellplaster också ibland kallas frigolit.
Jaha…. Intressant! Men…… Alla gnisslar likadant…? ^^
Ett alternativ är något som kallas "Styrofoam" (varumärke, Dow Chemicals) som är en extruderad polystyren. Inom byggbranschen används denna ofta, stora "block/skivor" som är ljusblå till färgen. Styrofoam har en annan struktur på cellerna än EPS (frigolit etc.) och är, i mitt tycke, lättare att använda. Ett annat alternativ kan vara polyuretanskum. Både i skumform, eventuellt, eller som färdiga "skivor".
/Stefan

#60: Jo Styrofoam lär ju vara lättare att bearbeta än frigolit med sina "kulor", ett litet tips är även att frigolit finns i olika hårdhetsklasser från 15 kg/m3 till 300 kg/m3 har jag för mig, när jag gjorde en "propp" till Norrköpingsbåten använde jag mig av 30 kg/m3 och den var betydligt bättre att fila på än den vanliga 15 kgs varianten