Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aha vad kul, jag får vara först här!
Jo, tillbaka från "Alpenland" så har man förstås gjort en del smärre inköp. Just denna gång så begränsades "modellbyggaraktiviteterna" till ett kortare besök på Heeresgeschichtliches Museum i Arsenal, Wien samt en titt förbi tre hobbybutiker i mina gamla grannskap likaså i Wien. Först var jag på Megamodell på Mariahilferstrasse (15. distriktet) men fastnade inte för något speciellt, köpte nästan en 1/144 Dragon Panzerkorps Leopold Railway Gun, men ändrade mig. Sen åkte jag och en av sönerna på en egen utflykt en morgon till min favoritbutik,
Modellbau Paul på Kalvarienberggasse (17. distriktet) där jag hörde mig för om flera fordon till V-2/A4-raketen. Men Herr Vaszarics (Paul) beklagade att han tyvärr inte har något i lager, då det är dyrt med dessa resinsatser och rätt vad det är så ger nåt kinesiskt företag ut en Feuerleitpanzer eller en Meillerwagen i styren och så sitter man där med osäljbara prylar. Kan man ju också förstå. Men en raketrelaterad byggsats hittade jag ändå; en AMC 1/72 Steyr 1500 (en variant av förebilden användes som generatorfordon i raketbatterierna).
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

En Zvezda 1/100 Opel Blitz slank också med, mest för att testa nåt ur den här nya serien av Wargaming-modeller. Ser OK ut men är i jämförelse med t.ex. Roco Minitanks Blitz i skala 1/87 helt underlägsen vad gäller detaljering.

#2: Mmm, högintressant! Jo, jag såg också det här med nitarna i
Mark Davies recension på Hyperscale. Lite synd kanske, men den har ju många fördelar också, lite grejor att hänga under vingarna och flera dekalalternativ jämfört med Heller.
och från AZ Model
Dassault Super Mystère.
Endast franskt i min kartong då de israeliska utgåvorna tog slut omgående hos min leverantör.
Supermarine Spitfire Mk.22
Dekaler för Egypten och Syrien och något anglosaxiskt.
Kommer väl att bli en egyptisk så småningom och de syriska går till min Fiat G.55.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#1 Trevliga inköp och du hade kanske tur att vara Frauenfrei auch?
Det blir så mycket lugnare att handla då. 

Och så avrundade vi med en gammal Revell 1/72 Fw 190 hos
Modellbau Kirchert på Linzerstrasse (14. distriktet)!

#5: Wow! Ojojoj ingen dålig leverantör du har!
#7: Jo, det var jag, för en liten stund - och det räckte långt!
Förresten, vi var ju på Technisches Museum också, där införskaffades två minimodeller från Revell, Concorde och A 380, byggda och klara redan ikväll:
Roca: Du borde göra ett "resereportage" från Österrike. Ja, med tyngdpunkt på modellbygge, förståss…
#10 Nä, tygavdelningen på IKEA lockar nog mer 
Har du passerat 1000 gränsen nu Sau? 

#10: Intressant! Nej, dom ville nog hellre flyga själva
#11.1: Det ska jag göra Stefan! Återkommer med rapport och bilder.

Mitt är också från Rebell Hobby
Det var en bra drös med modeller du köpt Peter.

#28; Ja just det, ja det var en rejäl samling han hade där till salu!
#29: Mmm, och mer blir det nog 
#22-27 Det fanns mycket spännande på Rebell, men varför har ni nästan bara köpt gammalt Airfix-junk? ;-)

#32 Den ser iallafall fin ut och ska väl duga till att köra hem matkassarna i. 

#31; Därför att jag är en Airfix-junkie
, mmm, pansarbilen är redan primad och ikväll ska här byggas! Finns mkt roligt och gammalt i 1/76, Airfix, Matchbox, Fujimi och nu ligger ett till Eidai-set "Garman Missile" ute på eBay…
#35 En Sherman är aldrig fel, Roger. Lite synd att Tamiya inte tog steget fullt ut, så att säga. Hjulställ/boggi´s känns väl inte helt up-to-date.
15 år äldre ? Hehe…det blir lagom till pensionen, då. Tur att vi har Tasca 
/Stefan
Jo jag tycker som du, synd att de inte gjorde en helt ny byggsats.
Jag tror att Tamiya kunde sälja massor ifall de hade gjort om deras serie av T-34, Sherman, Pz IV. Jag tror att de finns många som inte uppskattar 600-800 delar men trots de vill ha korrekta byggsatser.
När det gäller boggien på denna vagn så skall jag byta ut alla hjul då jag har en del i reservlådan. Det kan bli så att jag beställer fjädring från Tasca.
Roger
Haha WildeSau, jag tänkte inte ens på att det var Airfix, ville mest bara ha en "Sandy" 

#35: Vad är det för bössa på den där?
Känns inte som särskilt "Super" när den har gammal VVSS fjädring, ser snarare ut som en M4A1 76:a
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är en 76mm kanon. Det första Shermans med 76:a var M4A1 som levererades till 2:a och 3:e pansardiv inför utbrytningen ur brohuvudet i normandie. Därefter monterade man tornet på M4A3 (US army) och M4A2 som gick till Sovjet. M4A3E8 med HVSS fick ett något modifierat torn med mynningsbroms och en oval lucka till laddaren.
Under vinter-våren byggde man ytterligare en omgång M4A1 76mm, VVSS med det senaste tornet vilka levererades till minst en fristående stridsvagnsbataljon.
Enligt instruktionerna som medföljer byggsatsen så köpte Israel sådana vagnar av Frankrike och USA.
Roger

#41: Den där passar ju alldeles utmärkt ihop med din Fire Pumper!
Fina modeller du köpt Stefan
Fina köp Charlie