Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2596 ggr
bosnafly
0

Autosol+nål i airbrush??

Funkar det att göra rent nålen med autosol?nån som provat?

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

Hmm…har aldrig själv testat. Autosol är ju ett poleringsmedel, så visst - det funkar nog. Känns väl bara lite väl drastiskt för rengöring. Vill jag ta bort gamla färgrester så brukar jag använda förtunning typ "enamel thinner".

bosnafly
0

Jag grävde lite i förrådet o hittade autosol o tänkte då om det går men ville inte testa innan jag frågade nån.

sani

www.bosnafly.n.nu

Charlie82
0

Såg ett program på tv om en kille någonstans i Sverige som restaurerade gamla kromdelar till bilar, mc m.m. och han sade att Autosol var strängt förbjudet att använda på kromade delar eftersom det innehåller slipmedel. Även om det står på förpackningen att det är för att polera krom så förstör det mer än det gör nytta enligt honom.

Håller med föregående talare. Enamel thinner, cellulosathinner, ren isopropanol m.m. fungerar kanonfint.

bosnafly
0

Hur är det med T-röd,brukar använda den,är det bra??

www.bosnafly.n.nu

Charlie82
0

Om jag inte är helt ute och cyklar så innehåller väl T-röd en ansenlig mängd isopropanol så det bör väl fungera. Resten av beståndsdelarna är jag osäker på.

Hayabusa har säkert svar på det Glad

[Hayabusa]
0

T-röd innehåller bl a aceton och etylacetat, så det kan nog fungera. Jag vet de som använder T-röd för att rengöra sin AB efter målning med Vallejo. Själv använder jag det inte.

Jag airbrushar uteslutande med vattenlösliga färger typ Tamiya, Gunze Vallejo etc. Rengör gör jag med vatten och/eller en bra AB cleaner. Till Tamiya/Gunze använder jag även Tamiya X20A. För Vallejo är Vallejos AB cleaner mkt bra.

För riktigt envisa färgrester är Model Master Airbrush Thinner ett bra alternativ.

Vilken/vilka färgtyper använde du, Sani? Vad har hänt med nålen på din AB?

bosnafly
0

Jag kör bara med Tamiya,men sist jag skulle lacka så spottade sprutan,rengör den varje gång o tänkte på autosol när jag hittade den om man kunde polera nålen,nålen är rak,men kan ha missat lite,plockade isär den igår o gav den en räjel omgång.

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

#7 OK, när jag målar med Tamiya så gör jag så här:

Diekt efter avslutad målning så blåser jag igenom en rejäl mängd ljummet vatten. Därefter en "slurk" X20A. Plockar du ner AB´n efter det så bör det inte finnas mkt färgrester kvar. Det som ev. finns kvar brukar jag ta med Model Masters Airbrush Thinner (går säkert bra med andra fabrikat).

Var varsam med nål & munstycke. Små skador kan ge mkt trassel. Många gånger är det omöjligt att med blotta ögat upptäcka skador.

bosnafly
0

Ok,tack för tipset,visste inte att det går att rengöra med thinner…Brukat använda örontopps och doppa den i T-röd o trycka lite lätt där i hålet man skruvar skålen,och rengöra.

www.bosnafly.n.nu

linusorn
0

Jag använder alkogel som man köper på apoteket. Sån som man desinficerar händerna med. Funkar kalas att rengöra sprutan med när jag använt mina Gunzefärger. Gnugga runt lite med en mellanrumsborste så är det skinande rent sen.

starhawk
0

#6: Det där Model Master Airbrush Thinner låter intressant, var får man tag på det och vad innehåller det? är den "släkt" med MMs metalizer thinner som innehåller två "solventnafta". Brukar annars använda cellulosaförtunning när jag airbrushar Model Master

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Autosol fungerar bra att polera nålar med. Men se det inte som rengöring, utan just polering. Samma sak med styrhylsan och nålchucken. Resten av airbrushen skall nog hållas autosolfri.

[Hayabusa]
0

#11 Har köpt den hos Virago Hobby. Exakt vad den innehåller eller vad som skiljer den från andra - det vet jag inte. Det står en svensk varningstext (påklistrad av A&L Modell Distribution AB). Innehåller: "Solventnafta (petroleum) medeltung, alfatiskt Xylen".

Jag tycker att den är bra, men det finns säkert andra som är lika bra. Den har No. 1789.

starhawk
0

#13: Intressant Thinner for metalizer innehåller Solventnafta (pertoleum) lätt alfatisk och Solventnafta (petroleum) tung alfatisk om man blandar dom borde det väl bli medeltung? Hittade ett datablad verkar vara tunga grejor, håller mig nog till cellulosaförtunningen i fortsättningen

[Hayabusa]
0

#14 Nä, hälsosam är den säkert inte. I mitt fall är det dock oerhört små mängder jag använder. Cellulosaförtunning innehåller, mig veterligen, Toluen vilket inte heller är så trevligt.

starhawk
0

Jo så är det ju med alla lösningsmedel, skälet till att jag håller fast vid cellulosaförtunningen är väl snarast prisbilden och att den har funkat bra vid sprayningen hittills