Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 3168 ggr
Hogge38
0

Humbrol akryl + Tamiya thinner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit lite frustrerad över Humbrols nya akrylfärger. Det är fantastiskt att få alla Humbrolkulörer i akryl men när man spär de med vatten så skummar färgen lätt. Den är heller inge vidare att penselmåla. Jag har provat att blanda färgen med lite olika medium från Liquitex utan någon vidare lycka men så provade jag att fötunna med Tamiya Thinner och Voila! Färgen fäster bra i plasten, skummar inte och torkar snabbt. Jag va rätt slarvig och blaskade på två lager färg men det blev rätt ok ändå. Jag provade även att penselmåla 130 halvblank vit med ett lika bra resultat. Nästa steg blir nu att airbrusha blandningen på min Airfix Harrier FRS.

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tackar för tipset! Glad

P.s. klämman du har är inte lätt att hitta! Någon som vet var?

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Instämmer i Stefans fråga, var får man tag på den där klämman?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[marcusjohnson]
0

Den fanns på Biltema för några år sedan, tyvärr har den utgått ur sortimentet - tur att jag hann köpa ett par uppsättningar!

starhawk
0

Jo! jag kommer ihåg att jag fick tips om det, var inne och letade men hittade den inte

Hogge38
0

Nä de tycks inte finnas kvar men de minsta snabbtvingarna är bättre men lite dyrare.

Hogge38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blandningen var väldigt bra att spruta med en jämnare och finare yta jämfört med vattenspädning. Jag blandade 50/50 thinner och färg.

Charlie82
0

Ser ju riktigt bra ut det där Hogge!

starhawk
0

Då är det väl samma sak med Humbrols akryl som med Tamiya och Gunze färg, dom skall ju inte heller förtunnas med vatten utan med Isopropanol=Tamiya thinner eller finns det några mer ingridienser i den, nån retarder t.ex.?