Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 655 ggr
Eagle
0

Letar metall...

Hej, alla!

Jag är på jakt efter det som på engelska hemsidor kallas för »Bare Metal Foil« (för kromade lister på bilar) och »Flocking« (för mattor och hatthyllor interiört i de samma) men vet inte riktigt var och hur jag ska hitta detta (finns det någon lämplig svensk terminologi?). Har ni några idéer? Helst om det finns att köpa på någon svensk hobbysäljares hemsida …

Proosen
0

Det absolut billigaste sättet att köpa kromfolien på är att skicka efter den själv direkt från staterna. Fyra ark inklusive frakt blev c:a 75kr/st.

Om du inte vill importera själv kan du handla folie av bl.a. Virago hobby men då blir det andra priser. Inte för att Anders är dyr men han ska ju också leva på det han säljer.

Flocking kan du strunta i och köpa såna där våtservetter man torkar ungarna i rumpan med istället, blir bra mycket snyggare fast du får färglägga själv med airbrush i tunna, tunna lager.

Lite bra att ha länkar då till ovanstående tips.

Bare metal company

Virago Hobby

Min Impala 64:a med rövtorksmatta.

Låt en servett ligga framme och torka sen är det bara att klippa och klistra. På bilderna har jag använt vanligt snickarlim men jag tror att något annat lim är bättre. Typ kontaktlim eller liknande eftersom det är lätt att mattan suger åt sig för mycket av snickarlimmet och få en annan struktur och färg då fibrerna mättas av limmet. Sen var det bara att blanda till lämplig kulör och försiktigt blåsa på tvättlappen när limmet torkat. Jag kommer aldrig mera att använda flock, det här var enklare och blev mycket snyggare som matta. Inte så bra om man vill flocka säten kan jag tro men det gör jag sällan eller aldrig.

Lycka till! 

Niclas

Hylsan
0

bra tips! :)

dock osäker vad för servett du snackar om då jag inte har nån unge, men då vet jag vart man ska kolla :D

/Hylsan

Proosen
0

Köp Coop's egna tvättservetter, billiga och bra. De du inte bygger modell med lägger du i bilen (den i 1/1 då) så har du världens bästa våtdukar att tvätta händerna med. Leta bland tvättlappar, blöjor och den typen av avdelning. Se bara till att du köper något utan olja, lite parfymerat gör väl kanske att det luktar gott om bygget en stund, i alla fall tills färgen kommit på.

Niclas

Eagle
0

Tack för tipsen!

Det verkar både enklare och billigare med våtservetter…

Proosen
0

Kollade nu och på förpackningen som är vit med blå text står det X'tra, som är ett av Coop's egna märken. Våtservetten är bara så bra att jobba med. På Impalan fick jag skär ett snitt och det var mitt fram mot torpedväggen, i övrigt så var det ganska lätt att forma den efter underlaget.

Niclas