Skillnad T-55 vs T-62??
Vad är skillnaden mellan T-55 o T-62??de ser ganska lika ut tycker jag,eller har jag fel?
sani
www.bosnafly.n.nu

Till det yttre är det väl inte så mycket som skiljer men T-62 har en större och bättre kanon än T-55.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
är det bara det?behöver bara vagnen,toret behövs ej för mitt nästa bygge…
sani
www.bosnafly.n.nu

För att klara den större kanonen fick T-62 ett bredare och längre chassi, för övrigt vet jag inte om det skiljer på några detaljer, tycker dom ser i det närmaste identiska ut

Kan kolla i en av mina böcker i ämnet som har fina 3D bilder, men boken finns hemma och jag är just nu på jobbet!
I slutet av 50-talet blev ryssarna varse om att deras huvudsakliga beväpning (på tanks), 100 mm D-10, inte räckte till mot vare sig M48 eller Centurion. Västsidans M60 och Chieftain förvärrade situationen ännu mer.
För att göra en lång historia kort, så utvecklades en 115 mm kanon som monterades i ett större torn (än T-55), men på ett chassi som var baserat på T-55. T-62:an är längre än T-55:an (c:a 400 mm?) och har en vridkrans (för tornet) med större diameter (+ 420 mm?).
Om jag förstått det rätt, så blev T-62:an en mellanlösning som avlöstes av T-64:an. T-62 har dock släktdrag med T-72:an (tror jag).
Rätta mig om jag har fel.
Ok, vad ska du bygga, Sani? En T-55/M-18 Hellcat hybrid i 1:35?
Den klart bästa T-55:an är Tamiyas, dock inte perfekt. Nya band behövs (tycker jag) och bränsleledningarna saknas. Annars en väldigt fin byggsats. Dyrare än Trumpeters & Italeri/ESCI, men också väldigt mycket bättre. I min mening…
Kollade lite på Wiki o där hittade jag längd,bredd o det skiljde inte mycket,har kommit över en T-62 Tamiya o vill använda chassit som en T-55 o tror nästan det går,elelr vad säger ni,en M-18 torn ska sitta på den,blev ju klar med min T-55/M-18 men i 1/72 o nu vill jag bygga i 1/35 istället.
www.bosnafly.n.nu
#7 Tja, det beror väl på hur korrekt du vill bygga? Motordäcket, exempelvis, på en T-62:a ser ju definitivt annorlunda ut jämfört med en T-55:a
#8 pk,där tar ju den idé stopp,hehheh får väl köpa en T-55,har en Trumpeters men den vill jag inte ha i denna ombyggnad.
sani
www.bosnafly.n.nu
#9 De T-55:or som användes på Balkan härstammar inte bara från Ryssland/Sovjet utan även från Polen och Tjeckien. Dvs de är lincenstillverkade i dessa länder vilket i sin tur innebär vissa skillnader. Bland annat, ser motordäcket annorlunda ut men även en del andra detaljer. Tamiyas T-55:a har det "ryska" motordäcket. Försök hitta någon bra bild på det du ska bygga, det är mitt tips.
J, nån bild hade varit bra men av den vagnen jag ska bygga finns det bara 2 bilder,o ingen av de visar motordäcket,tyvärr,men jag hade ingen anning att de byggdes även i andra länder.,tack för tipset.
sani
www.bosnafly.n.nu
Du har ju de kinesiska Type 59 också. Utgivna av Trumpeter bl.a
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Den enda vagnen av dom nämnda som byggdes enbart i Sovjet var väl T-64, den var ju avsedd att vara högteknologi-versionen medans T-72an var den enklare exportversionen
Jo Wildesau men tycker tamiyas är mycket bättre,mer detaljerad eller har jag fel?
sani
www.bosnafly.n.nu