Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: radiostyrt-rc
Läst 8835 ggr
Wasebacken
3

Tips på motor till modellbåt (Post-Panmax bulker)

Tjena. Vaknade upp en morgon med den plötsliga ingivelsen "jag skall bygga en modellbåt"… och så blev det. Åkte till brädgården och köpte finhyvlat 8x95, 16x95 och en foderlist på 12x95 och så började jag med såg, lim, kopparspik, hammare och en gnutta jäklar anamma. Nu börjar projektet lida mot sitt slut, och det återstår bara lite spackling & målning av skrovet samt lite mer detaljer.

Båten i sig är en modell i skala 1:475 av en Post-Panmax bulker, dvs ett torrlastfartyg på ca 150.000 ton. Modelllängden är totalt 64,5 cm just nu (skall kortas ner till 61,5 cm efter en frisering av akterskeppet) och bredden 9,5 cm. Vikten (deplacementet) är 1150 gram.

Nu kommer min fråga: Jag vill nu få denna modell radiostyrd, och undrar exempelvis vilken motor jag skall satsa på. Vad behöver jag mer? Jag har funderat på två motorer/två propelleraxlar/två propellrar för att slippa ha ett fungerande roder och bara manövrera genom att köre ena fram och andra back. Åsikter om detta?

Tack!

Proosen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du behöver inte ha några jättemotorer till den skutan, den lär gå lätt och fint i vattnet då den är lång och smal.

Eskader i Stockholm har nog vad du behöver, i alla fall axlar och propellrar. Ett par mindre elmotorer och ett par fartreglade till dem så är saken biff.

Googla på radiostyrt och se vad olika firmor har att erbjuda.

Att styra enbart med propellerarna är ingen dum idé skulle jag tro, går att vända på en femöring med fram-back.

Lycka till!

Niclas

starhawk
0

Att styra med propellrarna är nog ingen bra ide har själv försökt med det på en stridsvagn och det är nästan omöjligt att få den att gå rakt och några fina svängar blev det inte heller. Det finns ju en anledning till att man har roder på båtar även om dom har flera propellrar med egna motorer. Vill man få den att vända på en femöring så kan man ju fixa en bogpropeller.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
1

Kolla på forumtet rsb.se så kanske dom kan hjälpa dig också.

Hur snabbt vill du att den ska gå?

Och om du ska ha två propellrar så kan du inte ha så att den en driver bara framåt och den andra bara bakåt. Då kommer den bara att svänga hela tiden. Du kan ha så att båda propellrarna driver framåt och bakåt och när du svänger så kör man bara på den ena propellern beroende på åt vilket håll man vill svänga åt. Fast man svänger inte lika bra då som med ett roder.

Har man två propellrar så blir det nog mer komplicerat med fartreglaget och allt annat.

Du kan ju ha två propellrar med ett roder, men jag skulle välja bara en propeller och roder. Det blir billigare och enklare.

Som motorn bårde du välja en borstlös motor och esc( electronic speed controller/ fartreglage) Efter som borstlösa motorer är vattentäta. Ska båten gå fort bör du välja en motor med vatten skylning.

Men kolla altid först innan du köper nåt så att det är vattentätt.

Om du ska ha roder så behöver du ett servo, du behöver ett batteri, Lipo är bäst man kan vara väldigt farliga, nimh är bra för nybörjaren men dom ger inte lika mycket kraft och mindre körtid. Kolla på rsb forumet på bil delen, där finns det mycket info om lipo(litium-polymer) batterier. Du behöver ett fartreglage(ett måste!) , det går att köpa combos med både motor och fartreglage så det kan vara bra att köpa ett sånt så att man får rätt saker.

Kolla med dom på rsb.se båtdelen så kan dom säkert hjälpa dig.

Hoppas att allt jag skrev hjälper dig och fråga gärna så svarar jag så gått jag kan.

Har du nån tidigare erfarenhet av radiostyrt? Om du har det så var nog onödig information.

/felix

felle-j
0

Fast borstlösa motorer är mer för båtar som ska gå snabbt så det kasnke inte är en så bra idé.

Lägg gärna upp bilder på båten.

/felix