Tyst minut
Ett inlägg som kanske intehar med modellhobbyn i sig att göra men känner ändå att det bör få plats här.
I tragiska dagar som dessa med meningslösa dödskjutningar i Virginia och kravaller i Rosengård är det på sin plats att vi försvarar vår hobby, (åtminstone de krigsrelaterade). Det är INTE krig och våld det handlar om utan kreativiteten med byggande och målande. Lätt hänt att folk frågar varför vi "leker" med "krigsleksaker". Ett bra svar på tal är inte dumt, detta har INGENTING med våldsupptrappning eller förskönande av krig att göra…
min åsikt i varje fall
mvh
/Thomas (på jakt efter rejäl bokhylla som sväljer alla mina dioraman)
sant…hade lite svårt i början att förklara för min sambo varför jag bygger pansarvagnar etc. Det är rätt svårt att förklara faktiskt.
/Hylsan *stämmer in i den tysta minuten*

#0 Här inne bygger vi för vi har ett intresse av teknik och historia i grund och botten. Modellerna är kopior på (oftast) verkliga förlagor i förminskad skala och ej funktions dugliga i annat material. För att kunna identifiera en modell så används samma märkning som fanns/finns på förlagan. Att vi bygger med original märkningen, har att gör med att man önskar återskapa förlagan så likt originalet som möjligt. Flaggor, symboler eller emblem används inte för att på något sätt förhärliga, glorifiera, försmäda eller propagera för religiösa eller politikiska åsikter eller några ideologier
Jag kan instämma i en tyst minut för alla de som blev drabbade på något sätt av gårdagen händelse. Det är tragiskt när en enskild individ väljer att göra en sådan destruktiv handling mot någon annan.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

instämmer till fullo.
ventilerade mig bara eftersom jag fick just en såan fråga här idag av en mindre insatt kollega. :)
//Thomas

#3 det är väl det som ett forum skall till för! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
ja lägg sän till om man råkar bygga tyskt pansar! jag blir så trött! annars tycker jag ni anndra redan sagt det som behöver sägas i ämnet.
//pebben

Knepigt sånt här. Det var ju samma debatt för 10-15 år sedan, då militära leksaker och modeller försvann från butikshyllorna.
Det blev svårt att hitta pansarmodeller osv.
Jag kan väl förstå dem som inte är ett dugg insatta, att de har svårt att förstå intresset för militärhistoria/ fordon. Det brukar ju vara svårt att se hur andra tänker.
Samtidigt så verkar det bli någon sorts "hybris" bland en del moraltanter, där man drar allt över en kam och kategoriskt svartmålar allt inom området.
Jag tror inte att galningen som sköt alla dessa barn gjorde det för att han eventuellt har byggt pansarmodeller! Inte heller att alla som är militärintresserade springer ut och mejjar ned folk.
Problemen ligger på ett annat plan, där djupt personliga tragedier ligger bakom. Jag tycker att sådant här som har inträffat är hemskt och beklagligt, men man bör nog söka roten till detta på annat håll.
Självklart ägnar jag en tyst minut till offren i USA…
Jo jag har detta problem….själv e jag väldigt intresserad 2:a värlsdkriget…..bara för att jag är så pass intresserad då helt plötsligt så e man Nazzit m,m….riktigt tråkit men men jag byr mig inte å min Sambo förstår mig så hon hjälper oftast till med att hålla ett xtra öga öppet efter nya saker :)

kloka ord från alla.
de 8-16-åringar som springer mkring om nätterna i Malmö och kastar sten på poliser eller eldar upp källarförråd borde väl ha föräldrar ngnstans…? eller är det så att många mammor pappor har noll koll på sina barn.
roten till dessa handlingar är inte plastmodeller, Tv-spel, krigsfilmer eller liknande utan sargade hemförhållanden, jag säger inte att det alltid är så men i många fall kan man ju härleda problem dit. Trygghet för barn i uppväxtåren förhindrar säkerligen många sådana här framtida problem.
nog sagt om detta:
förresten! är det ngn som provkört eller t om funderar på att införskaffa Tamiyas nya RC-Panthertank? :) dyr som snus antar jag men ack så häftig

#8: eller är det så att många mammor pappor har noll koll på sina barn.
En kamrat till mig fick, när han var lärare, höra något liknande som "det är ju skolans jobb att lära barnen hyfs och fason, det ska inte vi behöva göra" av föräldrar!

Cyber!!! Jag vill se mera bilder på dina dioramor!!!!
NÄ, jag har inte haft förmånen att testa dessa tanks .Men jag köpte en liknande förra våren. En Stor RC-tank som kunde röra sig åt alla håll och skjuta "softair"-kulor 25 meter!! Hur kul som helst. Hade varit ännu roligare om man varit två som tävlade mot varann!
Tyvärr är tanksen historia idag. Min norska skogskatt gav "moteld" och käkade upp hela kanontornet! (Jo, jag kunde inte låta bli att skjuta lite prick på honom
.

ELobo - ja du ser, överlåta fostran åt andra såsom skola och/eller föreningar - de borde skämmas för sin sunkiga inställning.
SvenErik - jo du ska få se dem, ska bara få lite ordning och struktur och letar därför en lämplig stor bokhylla att hysa dem, sen ska foton tas, vilken misse du har ;) en riktig liten "Tiger"

#8 Om du är nyfiken så titta in när Erik Hagman bygger en R/C Panther inne på IPMS-Stockholms sida "In the works" del 1: Pantherbygget börjar
Ser hur kul ut som helst! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

vilket projekt!!! tänka att sitta utomhus på altanen dessa sköna kvällar och mecka med det underredet :)
vill också ha!!!!!