Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 5838 ggr
Hogge38
0

1/48 Lancaster !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha legat till sig ett par år så känner jag att det är dags att börja bygga Tamiyas monster Lanc. Det finns lite olika sätt att tackla en sån här best, 2000 tim med en total remake, 500 tim med ets och resin eller rätt ur lådan. De två första alt. är inget för mig då jag vet att om ett bygge tar mer än några veckor så tappar jag intresse. Så det blir direkt ur lådan.

Charlie82
0

Detta ska bli spännade! Kommer att bli en riktig bjässe det där!

starhawk
0

Riktig bjässe som sagt, hur stor blir den?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
0

Jag förstorade bilden på lådan och kunde utläsa 443 mm på längden och ett vingspann på 648mm. Herregud Hogge, du behöver bygga en hangar på gården för den där Skrattande

starhawk
0

Äschh det går väl bra! min Valkyrie är över 7 dm lång med en matchande spännvidd och fick jag plats med den ovanpå bokhyllan så skall väl Hogge få plats med sin Lanc, Lycka till med bygget förresten Hogge

Charlie82
0

Ja det var minsann ännu värre Glad

[Henke29]
0

En sånn byggsats har jag också liggandes Skrattande
Ska bli kul att få se ditt bygge..

Hogge38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vingspannet är rejält och jag funderar lite på hur jag ska kunna göra vingarna avtagbara. Det blir troligen någon form av metallrör genom vingen.

Hogge38
0

Insidan målade jag med XF-63 German Grey. Jag la sedan på en svart oljefärgswash och torrborstade med grå oljefärg. Instrument och dyl. markerades med lite olika färger.

Hogge38
0

Besättningen målade jag med Vallejo. Jag grundade de med vit och målade sedan alla färger utsädda så de inte helt täckte den vita grundfärgen. Jag doppade dem sedan i Army Painter Strong Tone Dip och lät dem torka. slutligen mattlackade jag dem.

Charlie82
0

Mycket snyggt och vilka fina gubbar.

jockeiskogen
0

Riktigt fin besättning!

Ska bli kul att se denna bjässa växa fram!

[Henke29]
0

Mycket bra start på bygget Skrattande

Hogge38
0

Kroppshalvorna passade hyfsat bra. Jag limmade med både plastlim och superlim så jag kunde rikta skarven vart efter.

TobbeA
0

Alltid intressant och lärorikt att följa dina byggen Hogge.

[Tunnan]
0

Snyggt byggt så långt Hogge.
Ofta att det blir lite spänningar i plasten när det är så stora och långa delar.

zoncar
0

Alltid speciellt med en Lancasterbombare, men det har nämnts tidigare här på forumet om en gammal tv serie som hette på svenska nattbombare(har glömmt bort orginal titeln), en liten tanke!!!!

Greenhorn
0

#9 Snyggt målade figurer! Det blir nog till att testa "Army painter", har hört mycket positivt om den produkten.

ElLobo
0

#16: Vi kör en repris. Glad

zoncar
0

#18 ja nu har du gjort det igen ElloboFlört, men gillade du oxå serien på den tiden måntro???????

ElLobo
0

Absolut! Skrattande

Hogge38
0

Det mesta jobbet är gjort på kroppen, lite finputsning återstår. Jag tycker att ryggtornet sitter för högt upp, jag måste kolla lite bilder och se om det stämmer, annars är det bara att kapa av nedre delen av tornet till rätt längd. Jag har ännu inte fått mina målningsmasker så jag lägger kroppen åt sidan och börjar bygga på vingarna.

På tal om filmer så har jag en gammal dålig vhs-kopia av en färg film som jag tror heter "Night bombers"  Någon som vet om man gjort en DVD?

[Hayabusa]
0

http://www.amazon.co.uk/Pathfinders-Complete-DVD/dp/B000F7M6X2

Ett annat bra tips när det gäller Lancaster är diverse artiklar i tidningen FlyPast. Lite diffust tips, kanske, men jag vet att tidningen haft flera intressanta artiklar om just Lancaster.

/S

Charlie82
0

Ser jättefint ut Hogge.

zoncar
0

Ett mycket läckert bygge gilla det skarp!!!Tungan ute //Nightbomber

PonCar
0

Imponerande byggprojekt! Själv ser jag fram emot den nya långfilmen om de berömda "dambusters". Vet inte när den har premiär dock…

Hogge38
0

Landningsställen och vingarna är ihoplimmade och till men glädje så sitter vingarna dikt mot kroppen utan lim, så jag slipper fundera på egen lösning för avtagbara vingar. Limfogen runt vingarna limmade på samma sätt som kroppen med både plast- och snabblim, Trots det blev det en del ojämnheter så det blir en del spacklande och slipande.

Målningsmaskerna kom med posten tillsammans med 1/48 RAF figurer från Revell. Tyvärr var figurerna inte nya utan bara ICM gamla sats i ny låda.

Hogge38
0

Arbetet med Lancastern går just nu långsamt framåt. Motorgondolerna är modellens absoluta lågvattenmärke, passformen är på Airfixnivå och det blir till att spackla, slipa, finspackla och slipa igen. Jag grovspacklade med vanlig grå Tamiyaspackel och slipade ner med 400 våtslip. Sedan målade jag silverfärg för att lättare se var det behövs mer spackel. Jag avslutar med Tamiya White putty. Ett trist och illaluktande arbete som tar en massa tid. Har väl kommit knappt halvvägs.

starhawk
0

Jo även Tamiya har sina fläckar råkade ut för det med min LRDG Truck, där var det bakhjulens bromsar som absolut inte passade, men där behövdes inget spackel, däremot en massa filande

zoncar
0

Ett så snyggt bygge!!!!!!!

berfrund
0

Oj inget dåligt bygge herrn har dragit igång ska bli mycket intresant att se slut resultatet Glad

[Tunnan]
0

Ja tyvärr så gör även dom sina misstag.
Nu vet inte jag om denna modellen är en äkta Tamiyasats?
Dom reboxar ju en del dom åxå tyvärr. Obestämd

jockeiskogen
0

Ojdå, med lite spackel får du till det så att det blir snyggt och bra!

Kul att se den här giganten få form! Hade varit kul att bygga en sån här nån gång, men så är det ju det här med platsen :)

Hogge38
0

Äntligen har jag fattat mod att börja måla. Trots att halva planet är svart så är det ett tidsödande jobb och att sitta med mask i värmen är ingen hit kan jag intyga.

Planet har upphöjda panellinjer men dessa är mycket fint gjorda, jag har försökt vara försiktig så att jag inte slipade bort fler linjer än nödvändigt. Jag började med en "preshade"

Hogge38
0

Här är första vingen nästan klar. Färgen är Gunze H73 Dark Green. Jag började med att fylla i alla panelerna mellan linjerna sedan la jag på tunna lager med färg över hela vingen tills jag va nöjd med effekten.

Hogge38
0

En klar, en kvar. Sen ska ju givetvis det bruna kamot på också Glad

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt målat.
Preshaden lyser igenom lagom mycke.

Charlie82
0

Det där blev ju otroligt fint!

jockeiskogen
0

det här blir riktigt snyggt!

Du fick till preshaden mycket bra också, ska bli kul att se när det kommer på mer färg!

TommiN
0

Häftigt bygge,"håller"på med samma sats,dock så jag inte så snabb på detta bygge.Jag håller med dig,motorgondolerna är en pina,snyggt bygge,kommer att följa den noga,så man snappar upp lite byggtips.Flört

Hogge38
0

Svar till #39

Jag kan rekommendera lite fotoets till cockpit då det syns bra igenom huven. Själv funderar jag på att sätta dit lite i efterhand men har inte hittat någon bra handlare som har ets i lager. Annars är det bara just motorgondolerna och positionsljusen på vingtipparna som kräver en massa spackling och slipning men det blev bra tillslut. Jag målade mina landningsställ med Tamiya aluminium på sprejburk men den blev alldeles för ljus och blank, jag får se hur jag ska lösa det.

Just nu sitter jag och skriver ut mallar till kamoflaget och hoppas på att hinna måla lite i kväll.

TommiN
0

Härligt Hogge,mera bilder..det gillar jagGlad.

Hogge38
0

Dags att lägga på det bruna kamot. Jag hittade en bra ritning på nätet som jag förstorade till skala 1/48 och skrev ut. Jag förde sedan över mönstret till maskeringstejpen.

Hogge38
0

Efter maskering var jag tvungen att skugga penellinjerna ännu en gång.

Hogge38
0

Nu är ovansidan klar. Glad

Jag ska låta det torka en stund nu och sedan måla undersidan svart.

Proosen
0

Det ser fantastiskt bra ut tycker jag!

En lancaster är ju aldrig fel heller för den delen…

Niclas

Charlie82
0

Otroligt fin yta du har fått till! Jättesnyggt!

Texxas
0

Det ar bara att halla med, ser fantastiskt bra ut. Preshaden ar precis lagom.

Hogge38
0

Preshade med grått på undersidan.

Hogge38
0

Undersidan klar. Glad

Hogge38
0

Nu ska jag bara fixa till hjulen, tona ner färgen på landningställen och sätta dit lite smådelar. Jag måste också kolla så att propellrarna sitter åt rätt håll sen kan jag lägga vingarna åt sidan och börja måla kroppen.

ElLobo
0

Då är det dags att fortsätta byggtråden i en ny del.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer