Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1532 ggr
StefanW
0

M40-75/18

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som byggt denna modell från Zvezda som grabben har fått och tänker sätta klorna i? Kan själv noll om pansar (när det gäller att bygga)

//Stefan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=37748c3c-7f7a-43d8-a352-a23e57f7415b&Filename=Ford Coupe 32.jpg)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

nope men en liknande panzer 1B då kartorna saknar nummer så börja med att inse att han/du kommer att lägga lika mycket tid på att leta delar som att bygga mao ha tålamod! det här är ju gamla satser så ha inte för höga krav. iövrigt tycker jag att dom blir rätt så bra och så brukar priset bli bra. köpte en JS2 160:- och den är ju större men visst dml är ju bättre men det kan vara kul ändå! och det är ju resan dit som räknas.

//pebben

StefanW
0

Jag har kopierat byggbeskrivningen så att man slipper att vrida och vända på den i ett! Vi får se, det blir två "nybörjare" som drar igång. kommer att ta lite bilder så får ni se när junior lägger pannan i djupa veck.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PeterMorck
0

Heh jag stod och pillade på den kartongen hos min lokala handlare för jag behövde en billig modell att offra till mitt första airbrushförsök. Jag valde dock istället Zvezdas PzJg I.

http://www.zvezda.org.ru/images/sets/3537.gif

Den ligger väl ungefär i samma prisnivå men jag ville ha en tysk vagn :) Tydligen så är denna och den italienska  M40 återutgivna modeller från Italeri. Det är alltså förmodligen gamla formar som använts och passformen kan nog vara lite sisådär, men eftersom de är billiga gör det inget om man misshandlar dem lite :)

Jag har precis byggt en Zvezda SU-100 och den var väl okej. Det var bara min andra modell (min första 1:35) så jag är ingen expert i ämnet direkt, men priset och antalet delar gör att man tåler att passformen inte är 100% tycker jag.

StefanW
0

Så med andra ord så är det möjligt med en stor rasp och en hink spackel! Skrattande

Det skall bli kul och se var vi landar, bara junior har roligt!

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

har ingen erfarenhet alls av Zvezda, bara suttit och bläddrat i deras katalog, de har mest ryska (förståss) pansarvagnar men också en hel del okända kinesiska modeller.Och en o annan välkänd tysk.

pebben
0

ja vi väntar på bygget! du sitter väl inte och latar dej stefan? in i pansarträsket bara!Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

Hav förtröstan! Bilder kommer! Låter grabben testa att måla med airbrush! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Här kommer lite bilder från grabbens 1:a försök med airbrush.

Hur funkar denna?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1088c1c5-6e3d-46d6-8b4f-ff8d42546fde&Filename=M40-75 18 Mikael 001.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Är det här färgen skall vara?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7717c26c-ab66-4d94-8c69-8a5e1c5b6695&Filename=M40-75 18 Mikael 003.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Djup koncentration…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f292de91-abf5-4acf-bcc9-ef2aae78ab25&Filename=M40-75 18 Mikael 004.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

1:a pappersprovet

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6cc98a41-b7a8-4844-bd2f-e3c75b9c48a0&Filename=M40-75 18 Mikael 008.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

RJ =Rädda jorden (Mikaels påhittade superhjältar)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7a9b4daf-c3b9-4ac7-9f12-aa201f67be3c&Filename=M40-75 18 Mikael 005.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Vad kul! Finns det något mer som behöver målas?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8f13d4ae-b3ce-4daa-9a06-c9c0d2acc44d&Filename=M40-75 18 Mikael 007.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Sedan lade vi på lite grundfärg på stridsvagnen. Därefter bar det av till sängen med en glad grabb. Han såg härlig ut när han stod där nyduschad och ruffsig i håret och i pyjamas! Han kommer tillbaka för att måla mer…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Det skall böjas i tid, det som böjt skall bli…!

Tänk om man själv hade haft en farsa som sponsade en på modellbyggen. Nåja, farsan hade det inte så lätt han heller, försökte få mig intresserad av´fotboll…

StefanW
0

#15 Ja, det gäller att hålla dom ifrån den skadliga idrotten!Skrattande

(var själv fotbolls tokig som ung)

Det ger så mycket att se glädjen i ansiktet på honom när man ser hur nöjd och glad han är!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Som vi alla ibland glömmer, det ska vara roligt! Lycka till grabben!

Sven-Åke

pebben
0

är den klar en? he he Fot i munnnen

//pebben

Nore
0

Jag får väl ta med honom till lerduvebanan, så han får ett manligt intresse. HEHE  kanske pappa är intreserad också?

StefanW
0

….det kan vara skönt att få smälla på bland, fast man är väl som tjuren Ferdinand…man trivs bäst med att sitta och lukta på lim ångorna…Skrattande

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Här kommer lite bilder från starten av vagnen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0d3d10af-e2d8-421e-8db8-796036d71fa2&Filename=Dekaler och pansar 070413 009.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Lite hjul..(kul?)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f86000ef-d41c-4a6f-ab23-dd4eefcd5e87&Filename=Dekaler och pansar 070413 010.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Kolla det går att rulla…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=724a889b-98e4-48a6-a8a3-6f4d99ec171b&Filename=Dekaler och pansar 070413 012.jpg)

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Kul att se en junior i byggartagen, jag saknar en packning till min gamla single-actionspruta men se är det dags för Adrian att köra med spruta också. Han har testat lite med sprayburk men det var svårt då avtrycket är lite väl hårt.

Niclas

StefanW
0

#24 Tycker också att det verkar lättare för grabben med airbrush, Och framför allt så man ser hur kul han har.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

titta det rullar ju på! har han bestämt sej för att ha tyska / italienska dekaler på bygget?

//pebben

StefanW
0

#26 han vill ha den enfärgad! Tror det är ett bra val då han skall på blåsa på med airbrushen på egen hand! Någonstan skall man ju börja. Får han välja så sätter han nog på ALLA dekaler som följer med! Jag försöker att hålla tyst, för det skall vara hans bygge så mycket som möjligt. Jag bistår honom med en del montering. Han börjar få bra kläm på att hitta delarna på ritningen och sedan finna dem på gjutramarna. Klippa loss bitarna får han också göra! Ett steg i taget…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja så länge han har skoj så spelar det ju ingen roll!Fot i munnnen 

//pebben