Den här hämtades hem från Posten idag, vunnen på e-bay. Tyvärr saknade den bygginstruktion, efter diverse letande hittade jag en på internet, tyvärr med en irriterande röd text över, nån som vet var det finns "rena" instruktioner eller har ett orginal som kan scannas?
En intressant detalj är att en av varianterna är Pattons stabsbil vid Falaise
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#3: Låter som ett mycket intressant projekt! Jag ser fram emot ditt bygge.

Den här var det inte meningen att införskaffa. Jag frågade om någon hade "mössan" över från den. En byggare i Canada skickade då över denna gratis. Så nu får jag hitta på något med resten av modellen. Slöseri att skrota den bara för att man tagit hatten från den. Jag får jaga rätt på ett huvud utan mössa.
#8 Ohh, den är så jäkla snygg. Tascas Shermans är såå fina. Just denna Firefly är otroligt fin. Gillar boxarten.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ursäkta min kanske dumma fråga, men vad är en spinnfena för nåt?

Spinnfenan är en liten sluttande "ås" på flygplanskroppens rygg som sträcker sig från den egentliga fenan/sidorodret och framåt, som en kil. Den installerades på P-51 och även P-47 för att förbättra stabiliteten och undvika att hamna alltför lätt i spinn antar jag. Jag lägger väl in en bild på en f.d. J 26 med spinnfena här då
, se den inringade delen!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Jag skulle någ ha kollat efter innan jag köpte den så det blir nog till att köpa en ny.
Vilken skulle bli bäst, revells mustang eller italer´s mustang, men på italeri´s mustang står det f-51d mustang.

#17: Varför då? Din D-Musse passar ju perfekt till alla J 26 förutom just 26003. Den har spinnfenan och är en P-51 D Mustang, bättre kan det inte bli! Om du skulle vilja skaffa en Italeri ändå så gör det inget att det står F-51D, det är bara en senare beteckning på samma typ. Lycka till med bygget nu!

Jo, jag vet att den verkar bra men det finns vissa saker som jag tycker skiljer jämfört med andra j26:or.
Som ni ser på bild 1 så är spinnfenan mer rundad än på bild 2,4 och 5 där den är mera kantig.
Och på undersidan av kroppen så sitter det nån konstig grej (bild 1) som jag inte har sett på andra mustanger förutom på bild 5. Fanns den grejen bara på senare verisioner eller fälls den ut? på bild 3 finns det en liten sån grej, kanske är den på väg att fällas ut eller in?
helst så vill jag inte köpa en ny men jag vill också att den blir så bra som möjligt.
#19 Jag är ingen expert på P-51D Mustang, men här kommer en länk som kan vara av intresse.
http://www.youtube.com/watch?v=azwlvY9_nRs
/Stefan

Jaha, ja det är kylarens luftutsläpp som öppnar sig det där, finns nog på alla P-51D! Syns rätt väl på en av bilderna i denna artikel på IPMS Stockholm
#19 Det vanliga är att luckan är öppen när kärran står på backen och att den är stängd i luften då den inte syns alls. Bygger ju själv en musse i 1:48 just nu och där är luckan en separat del där man får välja om den ska vara öppen eller stängd. Mindre skalor har ju som bekant lite sämre detaljer.

Tack alla!
Då förstår jag vad luckan är för nåt, men det är väldigt dåligt gjuten. Det går att skära bort den och sätta dit en bit plasticard men jag vet inte vad jag ska göra.
Lite slipning av fenan borde väl räcka och kylluckan ser ju inte heller så avancerad ut. Bygg den, du vet att du kan. Sträck ut händerna och säg efter mig: Jag kan bygga. Jag är inte rädd. Nä för att vara seriös. Du har ju redan köpt modellen och det ser inte ut att vara allt för avancerat jobb att fixa till det du anmärker på. Skulle du inte bli nöjd med resultatet så kan du ju köpa en annan byggsats då istället.

Jo du har rätt orso, det är nog inte så svårt att fixa till.
Jag kan bygga. Jag är inte rädd och ingen (nästan) modell kan stoppa mig!
Så ska det låta 

Har länge varit ute efter en svala, men ambitionsnivån har varit av den arten att det skall vara en speciell svala, och inget litet skit i skala 1:72 då fick jag korn på den här! Det är två gubbar med, dessvärre är ingen av dem piloten
det blir till att jaga en 1:48 Luftwaffepilot igen.

#28 Ein Pulk Zerstörer. Har du något 4-motorigt i taket att skjuta ned…?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#30: Jodå 3 stycken, men ingen samtida

Det här eldröret tog lång tid på sig, jag vann det på e-bay men sen fick jag hem en kort 75 mm istället, jag klagade och säljaren beklagade sig och gav mig två alternativ A. Behåll eldröret och betala för det eller B. skicka tillbaks det. Vid alternativ B så skulle han betala portot, jag valde B och han betalade snabbt portokostnaden när jag skickade iväg det felaktiga röret, och idag kom 17-pundaren