Bevara växter?
Jag hittade Charles king" pine tree made easy"
Här, han bevara dem med Glycerin.
Så vart hittar man Glycerine/glycerol?
Sen undrar jag vad Irwan H har används sig av till hans gran? I hans eminenta diorama.

Propantriol, även känt under namnen glycerin eller glycerol, finns nog hos färghandlare och kanske fortfarande på apoteken.
Jag skulle gissa på att Irwan har använt sig av någon typ av mossa för att göra grenarna på granar. Det finns en ganska vanlig svensk mossa som borde funka fint för detta ändamål. Här är en bild på den mossa som jag tänker på. Ett tips är att du målar mossan med nån grön efter att du konservat den. Jag gjorde inte detta till mitt första diorama, vilket gjort att den mossa jag använde sakta blivit gråbrun och tråkig.
Glycerol har jag köpt på Apoteket. De hade det inte framme utan jag fick fråga i receptavdelningen.
/J
Ja Jag hittade Glycerol på apoteket och ska springa och handla.
Och jag tror att jag annvänt den mossan. eller i allafall sett den!
Mina försök med granar har blit sådär. Om man låter mossan torka innan så vet man vilket håll det vrider eller krullar ihop sig.
Hehe… Coolt dio. "Major Gyttja" gör sitt bästa för att hindra de stackars tyskarna att ta sig fram.
Jag antar att du inte doppat denna mossa i Glycerol? Den mossa som jag gjort det med ser fortfarande fin ut formmässigt efter cirka 2 års tid. Jag tror knappt den krullat ihop sig nåt faktiskt.

Min far och jag byggde modelljärnväg för många år sen. Till träd använde vi mossa som vi doppade i en blandning av akrylfärg och glycerol. Blandningen vill jag minnas var 50/50 och man jobbade in blandningen i den mjuka, färska mossan och lade den sen på en tidning för att "torka", dvs inte kleta längre vilket kunde ta uppåt en vecka. Den höll sej mjuk i decennier…
Jag tycker granen i Irwans dio ser ut att vara med kvistar av vanlig prydnadstuja. Vanlig trädgårdsväxt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var lite svårt att få tag på Glycerol men det finns i apoteket.
Jag har varit på landet och plockat massa mossa men dessa kommer nogg att torka innan. Angående Charles king trädd vilket sort är det, det ser ut som en tall. men grenarna på en tall är ju mer fluffiga.
På vilket sätt va det svårt? Men om man nu behandlar växterna med detta behåller de den ursprungliga färgen?
För om man torkar blir dom ju lite blekta. Jag vet att min mormor köpte en stor påse med massa mossa i en florabutik i Kalmar för länge sedan. Den va som direktplockad hela tiden, i färg och mjukhet.
Fans inte när jag besökte och efterfrågade :/ det nya yngre butiksbiträdet hade ingen aning om de :( Men lär ju finnas i andra snarlika butiker i landet.

#9: Det kanske är något mellanting mellan en tall och en ceder. 
#10 Ja vissa hade inte hemma och några är ju privata nu mera så lite svårt att hitta är det.
Och sen vet jag inte om det håller färgen, jag har inte prövat än.
När jag har plockat mossa och bara torkat, så dem flästa behåller färgen en del skrumpnar.
Jag var och handlade glycerol nere på stadens apotek för ett tag sedan. Så det fins iallafall att få tag på.
Tog en runda i skogen för at hitta mossa, sedan satte jag igång och experimenterade och resultatet blev jag väldigt nöjd med.
Nästa gång ska jag försöka få e liten mörkare grön med hjälp av ett bad i brun och grönfärgat vatten från tuschpennor. så får mossan suga åt sig lite färg innan jag tillsätter glycerolet.
Det var en tjusig liten gran
Mossa är fina grejer…
oj har du limmat ihop den. Ja själva moss färgen påminer om amerikanska träd inte samma färg som i sverige.
#14 Ja visst är den:) å jag lär göra många sådana under sommaren och även tallar i naturliga matterial till mitt vansinnesprojekt till diorama :D
#15 Ja jag klippte grenar i önskad storlek och limmade fast dom på stammen men hjälp av superlim. Men man får passa sig så man inte limmar på dom för fort efter torkningen efter glycerolbadet.
Är dom lite fuktiga blir det lite vitt limet om man har otur, de reagerar med fukten.(beror på vad för lim självklart).
Färgen passar bra om man önskar sig Lärkträd dom är lite i den stilen :)
En liten varning gällande färgen på mossan. Som jag skrivit tidigare i tråden så finns det en viss risk för att mossans färg med tiden kommer att blekna och bli mer åt det bruna hållet.
Dock vet jag inte om det gäller alla mossor, men det kan vara värt att ha i åtanke inför ditt mastadontprojekt. Det vore ju tråkigt om din fina granskog vissnar ihop efter några månader 
Lösningen för min del har varit att airbrusha mossan efter att jag "glycerat" den med grön tamiyafärg. En annat variant som nämns ovan är att blanda glycerolen med akrylfärg, vilket ju låter som en ganska smidig variant.
Vad är det för vansinnesprojekt förresten?
/J
Gjorde en Modell på landet bara för att testa med glycerol. Hur länge det håller osv. Målade inget för jag hade inte tillgång till färg, det man märker med Glycerol är att det blir en blank hinna så målning är ganska nödvändig.
Jag borrade hål i pinnar och basen limmade grenar av mossa med trä lim. matrial andvänt Glycerol, Trälim, jord, mossa, växter, stenar, kontakt lim och tidningspapper.

Mycket intressanta bilder. Det är kul när det går att få nåt att se så bra ut.
Men, angående frågan om färgen: Ni måste faktiskt måla, eller tillsätta hållbar färg på nåt sätt.
Den gröna färgen kommer från klorofyll. Och klorofyll är ett mycket förgängligt färgämne. Det finns heller inget sätt att 'konservera' den. Färgen kommer att försvinna. Glycerinet motverkar bara förändringar från torkning.
Jag har lärt mig atg att exempelvis mindre pinnar från grankvistar som ska bli stammar har en tendens att böja sig under torkning.
färgen kan tillsättas genom att ge växten ett bad med tuschpennor genom att ta ut färgstaven inne i dom å dränka den i vatten tillsamans med mossan låta dom suga pt sig.
#0: använd "fjädersparris" Asparagus går att hitta grenara som redan är behandlade med glycerol, om man själv inte orkar eller kan.
den här guiden är också väldigt bra
haha den gamla tråden:D
Det finns ett kit man kan bygga som är en gran men hittar inte den nu.
Annars finns dessa träd är ganska så liknade
https://primomodels.co.uk/product-category/model-trees/dry-larch-model-trees/
Si Vis Pacem Para Bellum
Här finns ett kit med plumosa fern
http://www.thescenicfactory.com/category_s/1904.htm
Si Vis Pacem Para Bellum