Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3810 ggr
IKV91
0

Dragon 6313

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag drar igång ett nytt bygge då väntar på lite delar och motivation för att fortsätta mitt halvbandarbygge.

Då jag inte är sugen på att bygga ytterligare en ökenvagn bygger jag det som en vagn tillhörande 13/18 Hussars som sattes in vid D-dagen.

Jag har beställt nya dekaler av Archer http://www.archertransfers.com/AR35251.html

Min avsikt är att bygga vagnen Balaklava men någon exakta kopia blir det inte.

På Achers sida finns det även en del trevliga referensbilder. http://www.archertransfers.com/AR35251pic.html

Roger

IKV91
0

Det flest delarna som behöver bytas ut finns i byggsatsen. En del är den helgjutna transmissionskåpan som jag har bearbetat med tamiya surfaceprimer för att försöka förstärka gjutmärkena.

Även tornet kommer få ett lager av Tamiya surfaceprimer samt några slipmärke med en dremel.

Roger

IKV91
0

Referensbilderna visar att vagnarna hade tre extra plåtar på sidan och dessa har jag hämtat från en Tamiya sherman.

IKV91
0

Drivmedelshållarna bygger jag av överblivna fotoetsdelar. Det gick faktiskt ganska enkelt med hjälp av en etsböjare.

Roger

Azgaron
0

Ser snyggt ut Roger! Trevligt med ett Shermanbygge!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Alltid kul med en Sherman. Archer har många intressant dekaler, snabb & bra service har de också.

Letar du efter Shermandelar, så kan jag tipsa om tigermodels.com eller formationsmodels.com Ja, lite annat smått & gott har de givetvis också.

[Henke29]
0

Detta bygge ser jag fram emot Skrattande
Börjat bra..

IKV91
0

Hej alla!

Sherman och T34 är mina favorit byggmodeller. Sherman finns i nästan oändligt många varianter. Formationsmodels hade många trevliga tillbehör samt ett trevligt galleri. Vi får se om jag hinner bli klar till D-day. Vagnar ur 13/18 Hussars var tydligen de nådde först fram till broarna över Orne under landstigningen. Jag har träffat mj Howard vid Pegasus bridge så lite extra motivation blir det faktiskt.

Roger

IKV91
0

Hållarna till dunkarna är klara och vagnen har fått sin gröna färg.

Jag är inte helt nöjd med skarvarna samt de extra bultarna på baksidan. det blir till att dölja med extra utrustning och lera.

IKV91
0

Huvuddelen av vagnens verktyg är monterade. Här fungerar migs wash utmärkt att vädra med.

Azgaron
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ser snyggt ut Roger! Snygga verktyg!

Charlie82
0

Mycket snyggt jobbat.Tungan ute

IKV91
0

#10,11 Tack!

Lite extra bandplattor till frontpansart.

Den som vill bygga dessa band till en Sherman har 960 delar att montera.

Roger

Azgaron
0

Oj det var ju en del delar att pilla ihop! Snacka om terapi, fast risken är väl att man blir galen istället! Flört

[Henke29]
0

Detta bygge blir bara bättre och bättre Skrattande
Snacka om delar till dom bandenFörvånad

[Jarl]
0

Detta blir ju superbra, Vad är det för verktygsset på sherman?

IKV91
0

Nu måste jag vänta på dekaler från Archer vilka jag hoppas kommer i nästa vecka. På tornet skall det monteras extra bandplattor och jag vill kunna mäta var de skall sitta i förhållande till dekalerna så det är bara att vänta.

Huvuddelen av utrystningen är inte monterad s då jag inte har bestämt var allt skall sitta.

#15 verktygen är byggsatsens orginal så hållarna saknas.

Joppo
0

Tjusigt bygge!

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Roger! Ser fram emot dekalerna!

BjarneS
0

Ser lovande ut. Följer med spänning.

Bjarne

[Hayabusa]
0

Shermans är fint Glad. Vill inte vara en glädjedödare, men frågan är om inte denna vagn borde haft "Stamped Road Wheels"?

IKV91
0

Tack alla!

#20 Det kan vara så att du har rätt! Jag har letat på alla möjliga bilder.

Fler bilder http://www.network54.com/Forum/47208/thread/1167036218/A+Review+of+Stowage+Patterns+on+the+glacis+of+27+Armd+Bde+Shermans+(looong

Det jag säkert kan säga är att det finns en bild med Balaklava där vagnen har ett "spooked" wheel på frontpansart.

Roger

[Hayabusa]
0

#21 De flesta Sherman III/M4A2 (man ser på bild) har "Stamped Road Wheels", men också typiskt att man har "Spoked Wheels" i lasten på fronten. Du bygger givetvis som du vill, så det var mest en notis. Å andra sidan kan man ju inte med 100% säkerhet säga att det var på det ena ella andra sättet - om man inte har bilder.

Ska man göra någon form av tumregel, så var det nästa enbart M4A1 som hade "Spoked Wheels". Ingen regel utan undantag, givetvis. M4A3E2 "Jumbo" ser man ofta med "Spoked/Welded Wheels".Hoppas att du inte tar det som någon kritik, för det är inte menat så.

IKV91
0

#22 Ingen fara!

Jag skall kolla om det går att byta hjulen. Byggsatsen innehåller dubbel uppsättning.

Roger

IKV91
0

Det blev en kort väntan på dekaler.

Jag tycker att de ser trevliga ut.

Roger

IKV91
0

Hej!

Jag kastar ut en fråga till er som vet!

Är färgerna på bilden rimliga för brandsläckaren?

Jag uppfattar att den skall monteras på höger sida, längst bak jämte lyftöglan på vagnen, stämmer det?

Roger

[Hayabusa]
0

#25 Uj…det var en bra fråga. Finns det verkligen en brandsläckare på en Sherman? Det har jag missat totalt.

Om jag minns rätt, vilket jag inte alltid gör, så målades t ex alla verktyg på Shermans i Olive Drab. Så, med det i åtanke så borde en eldsläckare kanske också målas i OD? En ren gissning från min sida. Fast jag är jäkligt nyfiken på den där släckaren..Förvånad

IKV91
0

#26 Bilden jag har är tagen på en Cromwell eller en Daimler Scout car. Jag tror att släckaren är brittisk, har aldrig sett en sådan på en US Sherman.

Om man tittar på Tasca Firefly så utvisar den en brandsläckare på vänster bak i steg nr 16 på ritningen.

http://www.1999.co.jp/eng/image/10051962z5/70/5

Roger

[Hayabusa]
0

Ja, det var nog så att britterna monterade en brandsläckare på vissa av sina Shermans. Har inte hittat någon bra bild på det, men jag skulle tro att du har rätt med placeringen.

OK…intressant. Du tänker på del G8? Den bild jag har, visar att den är monterad på höger sida i färdriktningen. Flaskhalsen pekandes bakåt.

Vet inte hur vanlig denna var. Det finns en hel del bilder på M4A2 utan släckare. Färg..? Omöjligt att svara på. Bilden jag hittade är, givetvis, svart-vit och suddig.

Azgaron
0

#24 De dekalerna ser ju fina ut! Ska bli kul att se dem på!

Intressant med brandsläckaren. Har nog inte reflekterat över ifall där finns nån eller inte!

IKV91
0

#29 Det var en bra och tydlig bild, det blit till att montera en brandsläckare.

Roger

[Hayabusa]
0

#31 Ja, det kan ju vara en kul detalj att montera. Som jag skrev tidigare, så finns det gott om bilder på Sherman III/M4A2 utan släckare. Kollar man på Archers referensfoto som du la upp i inledningen, så verkar det inte synas några släckare. Nu vet man ju inte riktigt vilken vagn som är "Balaclava" i precis varje foto, så det ena utesluter ju inte det andra.

Du kan inte ta en närbild på Archers instruktioner i #24? Skulle vara intressant att läsa texten.

/Stefan

starhawk
0

Beträffande brandsläckren så skall i alla fall Challenger I ha den i en blandning bestående av två delar Flat Green XF-5 och en del White X-2 enligt Tamiya, vet inte om ett annat färgschema rådde under WW 2

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Hej!

Jag har påbörjat att montera dekalerna, Jag tycker att Archers "torra" dekaler är

ganska svåra att montera.

Roger

IKV91
0

#32 Instruktionerna.

[Hayabusa]
0

#35 Tack, Roger.

IKV91
0

En bild på min vagnchef som är vilse.

Han skall få gradbeteckningar sedan får han vara klar.

Jag skall försöka vädra vagnen så det ser ut som intorkad damm/lera.

Roger

IKV91
0

I princip är jag färdig, sannolikt finns det några detaljer att justera.

Archers dekaler är trevlig men jag ser inga fördelar med den "torra" versionen utan rekomenderar den "våta" versionen. Jag har testat en metod att blanda pigment med vatten och därefter pensla på drivlinan. När allt har torkat så har jag penslat av löst pigment med en kraftigare torr pensel. Jag har även lagt på lite av Tamiya texture paint längst uppe på resp.boggie. Övre delen av chassi och torn är vädrad med wash från Mig. Byggsatsen är mycket trevlig men saknar figurer och extra utrustning som dunkar, bandplattor mm vilket ökar totalkostnaden.

Jag har uppskattat detta bygge så mycket så att det blir att beställa några nya Shermans! Det finns några olika versioner att bygga.

Roger

IKV91
0

bild 2

IKV91
0

bild 3

IKV91
0

bild 4

IKV91
0

bild 5

IKV91
0

Bild 6

[Tunnan]
0

Riktigt snygg byggt
Fin vädringGlad

IKV91
0

Tack!

Roger

Joppo
0

Mycket snyggt Roger! Vädringen ser övertygande ut :)

[Hayabusa]
0

Coolt Roger Glad. Vad blir nästa Sherman..? Firefly med "Composite Hull"?

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Roger! Fint vädrat!

IKV91
0

#46-47 Tack för era trevliga kommentarer.

Stefan din gissning är helt korrekt!

Jag skickade ett mail till ministuff.se och kollade ifall de hade för avsikt att öka sitt sortiment på Tasca. Markus på Ministuff angav att han hade för avsikt att ta hem flera av deras Sherman så jag har prel bokat en Tasca Firefly (35011).

Därefter har jag surfat runt och läst recensioner på olika Sherman byggsatser. När jag läste Jim Weschler http://www.track-link.net/reviews/k2007 recension av Dragon 6228 som är en Firefly IC så hittade jag nästa bygge.

Roger

Charlie82
0

Jättefint bygge! Vilka härliga smådetaljer du har gjort. Kan kolla på bilderna hur länge som helst.