Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1772 ggr
Hylsan
0

Land-Rover SAS i LRPV-version

Hej!

Efter ett lååångt uppehåll i plastmodellernas värld så har jag tagit och förflyttat mina målarpenslar från figurspelsgubbarna till en gammal Land-rover jag köpt till min bror.

Bilen är en gammal sas-bil;

http://ec2.images-amazon.com/images/P/B000LFWEL2.01-A1VK295EBKB3HN._AA280_SCLZZZZZZZ_V44892565_.jpg  

Då han har en Landie som är sandfärgad så tänkte jag göra denna i LRPV-versionen istället för vanligt armé-stuk. Sen tänkte jag göra ett ökendiorama på en platta som sedan ska ligga i en gammal dynamit-trälåda.

Mer bilder kommer.
/Hylsan

StefanW
0

Det ser vi fram emot! Flört

Stefan - Modellbyggare

svinto
0

kan tänka mig hur de ser ut…hmmm…jag blundar…….får en bild av detta bygge……WOW va grymt de blir!

Hylsan
0

åja…det är mitt första bygge så ha inte för stora förhoppningar. :)

Däremot så skulle jag behöva tips om landskapet. Har försökt hitta nån bra bild där man kan få lite tips. Vill inte ha bara sanddynor, utan tänkte mig nått tält eller plåtskjul eller något…

/Hylsan

pebben
0

kattsand är populärt som ökensand! se till att få den finkorniga bara. tamiya har ett set med ett tält kan gå att få tag i fortfarande. anars bör det gå att göra själv om du gör en ram och klär med folie eller dyl

//pebben

Hylsan
0

jo…jag har gjort tält tidigare i min figurspels-ungdom :)
Det är mest att man vill få till något som ser någorlunda likt tidsåldern. Ska kolla på kattsand, annars vet jag att blästersand eller "polenta"-gryn är väldigt populära.

/Hylsan

Hylsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har filat lite på Landien nu och tja…det går framåt :)

Hade tydligen slarvat bort den ena bakre skärmen så den har jag fått scratcha ihop. Allt målat med pensel i Humbrol93 och en GW-färg(den mörkare färgen). Man kan väl säga att jag skulle nog tagit och sprayat allt i den ljusa färgen och sedan målat de få delar som ska vara andra färgen efteråt, och inte tvärtom ;)
Men man lär så länge man lever, detta är ju trots allt min första modell på ett tag.

Lite progress bilder;

Hylsan
0

vet inte hur man lägger in flera bilder i samma inlägg men här är en bakifrån också :)

StefanW
0

#7 Det är bara när man skriver i artikel form som det går att få in fler bilder samtidigt! men det fungerar ju så här också. Bra bilder! Jag kan göra det till en artikel när bygget är färdigt om du vill!?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ser ju bra ut! keep it up!Fot i munnnen

//pebben

Hylsan
0

hum…ska ha en "tamp"/rep som hänger på sidan, vad kan man tillverka en sådan av? nån typ av kraftigt hushållssnöre kanske funkar men jag hittar bara en typ som är för tunna för att passa.

tips?

pebben
0

tveksam till det. tamiya brukar skicka med en bit snöre i sina modeller så hittar du inget så kan du få en bit av mej.

//pebben

Hylsan
0

#11, tar tacksamt emot en bit av dig. jag skickar ett pm till dig.

Lite uppdateringar på Landie-fronten.
Riktigt pilligt med smokelaunchers *pust*
Man kan urskilja den scratch-byggda bakskärmen, men jag hoppas hänga på lite lull-lull och vädra den så mycket att det knappt kommer synas nått.

StefanW
0

Det tar sig, snyggt! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ge mej en address bara så skickar jag en bit!Fot i munnnen hur lång bit behöver du på ett ungefär?

det börjar likna nått! har du funderat nått mer på sanden?

och så en allmän fråga varför är alltid anndras byggen roligare att följa en äns egna?

//pebben

Hylsan
0

skickat PM.

Sanden har jag inte kollat på än nej, min sambo fyller år i helgen så det får nog dröjja till nästa vecka.

Ang. andras byggen…hum…kan det vara så att man stirrar sig blind på sina egna projekt??

/Hylsan

ElLobo
0

Apropå sand, så finns det ju påsar med finkorning fågelsand i de flesta (större) matbutiker. Har man en butik med djurtillbehör i närheten finns det dessutom ännu fler sorter att välja emellan.

StefanW
0

#14 Att följa med i någons projekt är lite som att bygga själv, och jag känner nog att man lär sig något nytt varje gång. Stöter de på problem av något skäl så kan man få hjälp av andra och den som tänker at bygga modellen behöver inte göra om samma "misstag".

Att sedan få konstruktiv kritik under resans gång stärker det egna självförtroendet. Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halverad sorg!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hylsan
0

satt lite ikväll och pillade med Land-rovern. Ush…pilligt med smådetaljer, nästan så man skulle gå över till 1:10 skalan eller liknande ;)

StefanW
0

har du mer detlajer som skall monteras på?

Stefan - Modellbyggare

Hylsan
0

inte så jätte mycket i fronten, men i övrigt ja…

Vet inte riktigt var jag ska sätta ambitionsnivån riktigt…får se.
Skulle behöva bly..folie??  var kan man köpa detta?

Sven-Erik
0

Det här ser ju väldigt bra ut!! Snyggt detaljerat med presseningar osv.
Blyfolie säljer de på Tradera lite då och då. Håll utkik så dyker det upp!

ElLobo
0

Det brukar gå bra att använda uppklippta kaviar- och mjukosttuber istället för blyfolie. Fast inte plasttuber då … Flört

StefanW
0

#20 Jag fick tag i en bit hos glasmästaren! (det går att tjata till sig ett bra pris!) kolla så att det inte är för tjockt att hantera

Skall jag ha remmar och dylikt, så tar jag vanlig lödtenn som jag bankar ut och sedan renskär, för att göra hål: tag en vanlig nål och tryck igenom, pilligt blir det, men resultatet brukar bli bra!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hylsan
0

ah, schysst Stefan…ska prova när jag kommer hem. Har massa lödtenn hemma så det kanske funkar.

Skulle sätta dit hållare till spadarna(som inte fanns med på modellen) men det blev inget bra alls. Vet inte om jag har för stora fingrar eller nått, kass pincett har jag iaf, totalt värdelös var den. Ska prova med lite tenn och se ifall det blir snyggare.

/Hylsan

Hylsan
0

Förresten, har ni några tips om hur man kan fixa snyggare framlyktor?? Har nu bara målat lite ljusblått och funderade sedan på att klarlacka de, men tänkte kolla om ni har något bättre förslag.

/Hylsan

ElLobo
0

Proosen hade ett tips i ScaleRacers Forum:

"Jag fick för mig att det skulle vara snyggt med något mera än en tom reflektor för ett tag sedan.
Värmde lite gjutstam från glasdelarna och drog ut till en ganska tjock tråd.
Klippte av en bit och värmde ytterst försiktigt i ena änden genom att sakta närma mig lågan från sidan.
När det blir rätt temperatur så bildas det en liten glob och vips har man något som kan passera för en lampa."

Ett annat tips från samma forum:

"Jag har använt knappnålshuvuden som glödlampor på några modeller (borra reflektorn, stick in knappnålen, limma med lite epoxy från baksidan och klipp av). Det ser ganska bra ut, men om man tittar riktigt nära så ser man att det är mer kromkula än glaslampa. "

Hylsan
0

problemet jag har är ju att själva lampan är en del av fronten så att säga, dvs jag kan inte "sätta" i en lampa eller liknande. Men kanske att man kan lägga alu-folie och sedan klarplast utanpå?

/Hylsan

Hylsan
0

Satt under påsken och satte lite mer saker på min landrover. Tack för tipset om tenn-tråden, gjorde en del läderrämmar med hjälp av denna tekniken. och tack pebben för tråden, liiite tun var den men jag hade till att snöra presenningarna.

lite bilder;

http://i133.photobucket.com/albums/q64/Hylsan/landrover%20SAS/IMG_0577.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q64/Hylsan/landrover%20SAS/IMG_0575.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q64/Hylsan/landrover%20SAS/IMG_0574.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q64/Hylsan/landrover%20SAS/IMG_0573.jpg

StefanW
0

#26 det skall jag prova…

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#28 kul att det fungerade med tenntråden. Det blev bra bilder, detaljerna som kommer på lyfter verkligen modellen.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hylsan
0

mm…trä-imitationerna blev inte så bra som jag hade velat. Har använt mig av tekniker som används när man målar i figurspel, men det är inte riktigt samma tycker jag. mmmmmm…nåja…är ju första modellen så jag är rättså nöjd endå. Nu ska jag ta det sista och sedan är det dags för lite öken.

/Hylsan

StefanW
0

Jag har sett bilder på en orange pickup som jag tror proosen hade byggt, där var det plankor på flaket som var målade! Det skullejag vilja lära mig med!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Jag såg den där pickisen, Niclas har ju som vanligt gjort ett mycket snyggt arbete. De där plankorna såg mycket verklighetstrogna ut! Undrar om den kommer med till Minimönstringen?

Sven-Erik
0

Det ser SÅ snyggt ut! Tycker inte alls att du behöver bekymra dig för "träfärgen"! Snyggt detaljerat och inte överdrivet "vädrat" (som jag själv tyvärr brukar skena iväg med!)
Det skall bli riktigt intressant att se resultatet med ökendiorama!