rc båt motorer
hej har letat och letat efter vaten kylda motorer och fartreglage till rc båt och inte hittat nån ting så min fråga är det nån som vet vart man kan hitta det

Vi har några här inne som sysslar och har sysslat med RC-båtar, så du kommer nog att få svar. Just nu är det julstök för de flesta, så håll ut lite så kommer det svar..
Sedan har vi lite länkar att titta på under tiden:
RC (radiostyrt m.m.)
och t.e.x. Hobbex brukar ha en del
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Tjena Sebbe!
I de länkar du hittar här ovan finner du nog det mesta du behöver på men vattenkylning på en elmotor kan du fixa till själv om du har tillgång till lödutrustning.
Kolla min installation på bilden, det är aluminiumrör som jag virat runt en pinne något smalare än motorn för att få en kylande spiral samt ytterligare ett par stumpar mässingsrör som är pålödda på kolhållarna. Alltsammans sammanbundet med silikonslang kopplat till en liten skopa under vattnet och ett utlopp i sidan av skrovet ovan vattenlinjen. Spiralen hålls på plats med krympslang som du ser på bilden.
Om du konstruerar en kylmantel till fartreglagets flänsar så kan du leda vattnet dit också innan det försvinner tillbaka i sjön.
Lycka till!
Niclas
okej tack för tipset då ska jag göra det
har inte hålit på så mycket med rc båt mest rc bilar så en fråga hur får man in vattnet behövs det en pump eller kommer det in via rodret eller vad menar du med skopa har du nå fler bilder kanske ?
glömde fråga en sak måste man ha vatenkylning i en båt ?

Vattenkylning eller inte beror mest på vad det är för typ av motor och båt. Långsamma båtar som skalabåtar behöver inte kylas på samma sätt som en räserbåt. I en båt som den på bilderna blir det varmt som sjutton pga. högt effektuttag.
Skopan jag pratar om kan sitta vid rodret, i rodret, på akterspegeln eller som jag gjort direkt ut ur skrovet på lämpligt ställe.
Min "skopa" består av ett rör som vinklats snett uppåt och bakåt rakt genom kölen, syns sticka ut på bilden. Vitsen är att ha den så liten det går utan att kylningen blir lidande, allt för att minska motståndet som alla utstickande delar genererar.
Niclas
oki tackar för infon men skule behöva nå bra motor och fartreglage för en ganska bilig peng men endå starka grejor vil vel att den ska göra minst 20kmh har du nå tips ? borstat eller borstlöst spelar ingen rol skule helst vela ha nånting kring 500 kr men kan ju kanske bli svårt
vad har du för grejor i din båt ? och hur fort går din båt ?

Den här är väl inte så snabba men 20 km/t gör den nog med lite plus.
Kolla tradera, där brukar det finnas en del motorer och fartreglage för en billig peng. 500 kr får du borstlös motor och fartreglage för men ingen ack så hela motorpaketet blir dyrare än så.
Du kan ju alltid googla på brushless eller borstlös motor och se vad du hittar, fast först kan du ta en titt här och se vad som finns. Det finns en hel del trevliga snurror att sätta i båten som får den att mer eller mindre flyga fram. I dag är det enklare att få till en stark och snabb båt med just borstlösa motorer än med glödstiftare. Mycket mindre jox också med el istället för slabbandet med bränsle och motorer som tjuvstannar när man är som längst ut från bryggan.
Niclas
oki jag har masa ackar så det är lungt men ska kolla lite så läger jag in länken här om jag hittar nånting få se vad du tror om det
vad tror ni om den här motorn http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=114 och det här fartreglage http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=127 blir nog kanske för svaga grejor eller hur fort tror ni den kommer gå med det ?
eller den här ? http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/productdet.asp?gid=204&subgid=0&wwwalias=hab_ab&pid=5721
annars vore jag hemst tacksam om nån kunde plocka i hop ett kit åt mig med motor och reglage kring 500kr och skicka länkarna så ska den minst göra 20 25 kmh
tror det här är det bästa kitet eller vad tror ni ? hur fort kommer den gå det är en 50 cm plast båt
motor http://butik.miniracingteknik.se/html/valkera_380m_axel_23mm.1117.html
fartreglage http://butik.miniracingteknik.se/product_info.php/products_id/1126
nu blir det helg så kommer ej skriva nåt här förens på söndag eller måndag men skriv på ni så har jag lite och läsa sen när jag kommer hem

Ska du köra bortslöst kan du nog skrota dina gammal NiMh/NiCd-accar då de inte räcker till. Det är LiPo-celler som måste till för att få lite drag i bitarna och körtid.
Toppfart handlar inte bara om motor utan om resten också. Propellern är det enskilt viktigaste på en båt. Om den är fel spelar det ingen roll hur mycket motor du har, det går inget i alla fall.
Ta kontakt med en riktigt hobbybutik som handlar med radiostyrt och hör vad de rekomenderar. Jag har inte grejat med mina båtar sedan hedenhös så det har hänt massor inom RC-området.
Niclas

Jag kör rc bil med borstlöst och när det är borstlöst i rc bilar
så måste man inte ha lipo Ackar utan det går lika bra med Nimh nu kan inte jag nått om rc båtar
men vill man få ut full effekt i borstlös så är det lipo som gäller men jag tror inte det är ett måste till en början
och i fall jag minns rätt så drar borstlös också mindre ström än borstade motorer rätta mig i fall jag har fel :)

Det var precis sånt här jag menade med att jag inte hållit på sedan Hedenhös. Eftersom det funkar med annat än LiPo-celler så tycker jag du ska satsa på borstlöst Sebbe.
Effekten tror jag inte det blir någon skillnad på oavsett strömkälla, jag trodde att man behövde mera kräm så som det är i LiPo. Men om en borstlös drar mindre ström funkar det ju alldeled utmärkt att seriekoppla vilka ackar som helst till önskad spänning.
Nu blev jag själv ännu mera sugen på att byta ut mitt gamla system i båten här ovan och se om den blir luftburen eller inte.
Niclas

Man får mer kräm i motorn med lipo jag menar när man kör borstlös så räcker ackarna längre
Det där med att serie kopla skulle jag vara försiktig med men som sakt var jag är ingen expert
Jag rekomenderar rsb.se har ett båtforum med mycket kunnig personal …. 
okej tackar för svaren ska kika runt lite så får vi se hur det blir

Alla ack-paket är ju seriekopplade.
4.8 V = fyra celler
6 V = fem celler
7,2 V = sex celler
8,4 V = sju celler, osv…..
Inga problem att seriekoppla hur många man vill egentligen, inte så länge man ser till att kabelarean pallar med den belastning man tänkt ta ut utan att brinna upp. Blir ju duktigt varmt när det rusar stora strömmar i prylarna. Fast det är ju motorn som styr hur stora strömmar det blir och så får man välja fartreglage efter det. Ur ackarna ska det väl inte bli mer till fartreglaget än vad motorn vill ha, eller tänker jag helt fel nu?
Om ackarna räcker längre med borstlöst så drar en sådan motor mindre ström än en traditionell motorkombination och det gör ju inget direkt. Tyckte alltid att det tog slut alldeles för fort med NiCd- och NiMh-ackar då jag höll på. Är väl tio år sedan sist med elmotor, har mest varit glödare som åkt i mina byggen men i dagsläget får man tänka om. Sök på youtube på brushless, worlds fastest rc-boat och andra kriterier så bör ni hitta en lite hydro med borstlöst som går som ett skållat troll.
Niclas
rsb båt forum funkar ju inte man får inga svar så det här verkar bätre 

# Det är ganska nytt den båt delen på rsb så det kanske är låg aktivitet där :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag letar oxå efter fartreglage till en större fiskebåt. Har tänkt köra med 12 V ack och en graupner 600 BB Turbo (0-7 A). Någon som har tips var man kan finna grejor?