Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 970 ggr
StefanW
0

Etch mate

Hittade denna artikel om ett verktyg inne på PMMS. Är det någon som har provat den eller finns det andra alternativ? Har själv använt ett stämjärn när jag har behövt böja fotoets.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Den såg jag på Hobbybokhandelns hemsida. Pris 575 kr (med guldkort 517 kr).

StefanW
0

#1 hur hanterar du fotoets?

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#2: Använder inte fotoets. Jag har nog lite liggande men eftersom jag bygger mestadels i 1/72, så är det för det mesta (eller känns så i alla fall) onödigt med fotoets i den skalan. Det skulle kanske vara lite större detaljer såsom stegar e d, men instrument m m känns bortkastat. Fast jag kan ju ha fel uppfattning, det finns ju många jättedtaljerade byggen i de mindre skalorna.

StefanW
0

#3 instämmer med 1/72, när man bygger den skala så känns det "over kill" med fotoets (i allafall när man "bara" bygger för att det är roligt!). På bilar 1/24 m.m. kan det pryda sin plats, som t.ex. ett snyggt kylargaller…

..för pansar killarna (och tjejerna?) så är det nog lite annorlunda..Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Ja, de som bygger pansar och flyg i de större skalorna använder ju en hel del fotoets! Och visst blir det snyggt!

ElLobo
0

På Hobbybokhandelns sida finns lite att läsa för den som är intresserad av fotoets. Kolla in Dr Gjutstams tips!

StefanW
0

Ja, av många av de byggen i de större skalorna som är fotograferade med bra bakgrunds miljö, så blir det svårt att säga att det är en modell. //Stefan

Stefan - Modellbyggare