Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1616 ggr
felle-j
0

messerschmitt bf109g-6 late 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

Tänker börja att bygga på den här, men har en fråga först.

Om ni tittar på bilderna så ser ni att det skiljer lite på färgerna. Bild 1 är det mera mörkgrått på vingen, och på bild 2 liknar det mera grönt. Vilket är rätt?

Det är en hobbyboss som ni ser och kroppen och vingarna består endast av två delar. Buslätt!……kanske

felle-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

felle-j
0

ursäkta den dåliga bildkvalitén.

linusorn
0

Tror du ska ka rlm 02, det är en grå färg med lite grönt och brunt i. På undersidan samt den ljusa färgen på sidorna av planet ska förmodligen vara rlm 76 alt rlm 65. 76 är lite ljusare. Du kan beställa alla färger färdigblandade från rebell hobby. Det är Gunzefärger. Lycka till! Linus

felle-j
0

ok, tack linus. Men vad blir det för humbrol färg. Eller går gunzes färger bra att pensla?

PAK43
0

Precis som med tyska stridsvagnar verkar det bero på dagsformen, kolla t ex http://www.asisbiz.com/il2/camouflage/Bf-109/pages/0-luftwaffe-Bf-109G-camouflage-color-varitions-01.html där det står en del om färgvariationer osv. Annars har vi ju några rejäla 109-nördar på Uppsala-forumet så där kan du nog få råd.

felle-j
0

Ok, tack per. vi får se hur jag gör. kanske så går jag efter fantasin och målar efter de färger som jag tycker ser rätt ut. Jag bryr mig ändå inte om det blir rätt eller fel. modellen kostade bara 20kr.

linusorn
0

Jag har ingen aning vilka humbrol färger det är du kan kolla på www.ipmsstockholm.org under helpdesk/colorcharts. Men jag har inte haft några prblem att pensla Gunze, späd och använd tunt med färg.

Charlie82
0

Använd denna. En riktig superhjälp. Lycka till med bygget!

http://www.paint4models.com/

Roca
0

Tyska flygplansfärger under denna period reglerades av RLM, Reichsluftfahrtsministerium, därav RLM-beteckningarna.

Förebilden till maskinen på Hobby Boss' boxart är en Bf 109 G-6/R3 från Luftwaffeförbandet JG 51 "Mölders", II. Gruppe, 4. Staffel, Weisse 7 (Vit 7).
På siten Falcon's Messerschmitt Bf 109 Hangar finns två utmärkta foton av den här kärran från sommaren 1944 i Bulgarien. Färgerna är troligen RLM 74/75 (två olika grågröna och gråvioletta toner) på vingar, övre delarna av flygkroppen och även i fläckarna på sidorna. Undersidesfärgen bör vara RLM 76, ljust blågrå. Sidoroder vitmålat, propellerspinner och bladen RLM 70 (svartgrön) eller svart med främre delen av spinnern i en annan, ljusare färg.

Du hittar exempel på passande modellfärger både hos:

IPMS Stockholm -  Color Reference Charts och RLM.at (den senare ger matchningar för Humbrol och Revell enamelfärger, bra att pensla med!)

Lycka till! //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
0

Tack alla! Länkarna ovan hjälpte mig lite iallafall.