Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: köpsäljbyt
Läst 1325 ggr
denstore
0

Köpes: Vapenmodeller från LS

De som är i min ålder eller däromkring vet kanske vilka jag pratar om, men för de som är yngre, så kan det kanske behövas en förklaring.

På 70 och 80-talet så sålde bland annat Hobbex modeller av vapen i 1:1. Tillverkaren var främst japanska LS. Modellerna var väl hyfsat fina för sin tid, men troligtvis är de flesta soft air guns mer realistiska idag. Om jag inte minns fel, så var alla jag hade på den tiden översållade med sinkmarks…

Dock så skulle jag vilja sätta tänderna i en sådan här idag igen. När jag byggde några av dem i tonåren hade man ju varken airbrush eller de kunskaper man har plockat upp under åren. Dessutom så var funktionen lika viktig som utseendet, så det mer eller mindre räckte med att sätta ihop dem, så blev de fräcka "leksaker". Idag tänker man ju lite annorlunda….:)

Så, om någon sitter med någon av de här modellerna i gömmorna, och vet med sig att den inte kommer att byggas, så hojta till.

ElLobo
0

Ja, de där kommer man allt ihåg från de gamla katalogerna! Skrattande

starhawk
0

Har två såna där, båda färdigbyggda, och en replik i metall, vill du ha obyggda så har jag inget att komma med, om du är intresserad av "renovering" kan jag tänka mig att skiljas från två av dom (den i metall och en i plast). Den i metall är en Colt Government Automatic 1911, den i plast är en Colt Navy någonting med sex- eller åttakantig pipa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Colt Navy:n kan ju vara intressant. Hade en sådan i tidernas begynnelse.:)

1911:an hoppar jag nog över. Metallreplikor brukar vara gjorda i zinkmetall, och mer eller mindre omöjliga att "fixa till". Plast har ju fördelen att man i alla fall kan forma och måla om lite grann.

starhawk
0

1911an är definitivt inte gjord i zinkmetall, det är en fungerande sak med pluggad pipa men fungerar i övrigt som orginalet, lika tung som orginalet också, replik är kanske fel ord, det är en kopia som har försetts med en plugg i pipan

Navyn är däremot en vanlig plastmodell, tror även att det är LS modell. Den tredje som jag inte släpper är en plastmodell av Magnum 44an den har identisk mekanism men i plast så den fungerar givetvis inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Hmmh, kan kanske vara intressant ur rent studiesyfte. :) Egentligen har jag inget direkt intresse av att ha vapenreplikor hemma. Det var mer ett nostalgiskt infall, då jag såg någon bygga en sån här modell på ett engelskt forum, och jag kom ihåg mina egna byggen från tonåren.

Angående metallreplikor, så kommer jag bara ihåg den 1911-replikan jag såg på Hobbex för en massa år sedan, och den var minst sagt grov i finishen. Redan då funderade jag på ifall den skulle gå att piffa upp, men jag lade ner projektet. Och med tanke på att det var när man hade ungdomens entusiasm i blodet, så misstänker jag att det skulle somna in direkt idag.:)