Johnsons pledge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spär ni ut den eller penslar/airbrushar ni den som den är? Sen har dom tydligen bytt namn på den till "Pledge Extra Protection Wax" och ändrat flaskan. http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=7968 (den med vit etikett).

Jag tror de allra flesta använder den outspädd.
Och enligt vad jag läst på nätet så är det fortfarande samma formula och innehåll som tidigare.

Se även: THE COMPLETE FUTURE
Stefan - Modellbyggare
Inte alls. Jag har ledsnat på att lacken krackelerar så Johnson används inte alls längre. Kan inte ens använda den till golven då jag inte har plastgolv.
#3 Vad änväder du istället?
Ni som kör med Johnsons pledge, håller den över tid också? Bygger inte så mycket så det som byggs hänger kvar länge.

Ett alternativ kan också vara Oceanlack (finns i tre varianter (matt, siden och blank)) från Panduro
Stefan - Modellbyggare

Synpunkter på Oceanlack på IPMS-Stockholms forum
KATASTROF! Jag var inne på Johnson's hemsida och Pledge KlarPolish finns inte längre kvar
. Detta är bekymmersamt, jag har prövat det mesta i klarlack och även om Tamiya och Gunze är bra så kostar det en förmögenhet att använda dem och går inte att pensla lika lätt som pledge! Oceanlacken blir väldigt blank men är inte alls lika hård som övriga klarlacker. Jag får ge mig ut på jakt och hoppas på att det finns några flaskor kvar på hyllorna.

#7: Läs #0 en gång till … 

Jag använder Gunze eller Microscale (samma tillvervkare som set och sol) Pledge KRAKELERAR iaf om du använder akrylfärger.
#9 Finns byggtrådar här på sajten där dom målat med akrylfärger och använt johnsons pledge med bra resultat. Själv har jag bara testat på emaljfärger…
Jag har använt Pledge på alla mina modeller, oavsett om de varit målade med akryl eller emaljfärger, med bra resultat, och endast i nåt undantagsfall råkat ut för krackelering.
Däremot har jag haft Pledge upphällt i en glasburk med lock för att underlätta huvdoppning. Dock har väl denna förvaring fått innehållet att bli lite tjockare i konsistensen, vilket med fört att den blivit svårare att pensla. Något som jag antar kan avhjälpas med lämplig förtunning.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#11 Kom du fram till varför lacken krackelerade? Var det något speciellt märke på färgen eller någon viss förtunning?
Nej tyvärr så har jag inte lyckats komma fram till det, såvida det inte berodde på den något förtjockade varianten i burken.
Om jag inte kommer kommer ihåg fel så var den modellen målad med Agamas akrylfärger, men jag kan inte komma på att jag har haft problem med det i övrigt. Kanske hade för bråttom, då jag tror det kan vara bra att låta färgen härda ordentligt innan man lägger på Pledge.
Man kanske skulle ta och testa lite på nån skräpbit.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Den har krackelerat både när jag använt Vallejo och Gunze, när jag använde Vallejon trodde jag det var för kort torktid på färgen som gjorde att lacken krackerlerade, när jag sprayade på lack på Gunzefärgen så hade den torkat en månad med samma resultat.
Jag var tidigare på väg att ge upp hoppet om Pledge som fungerande klarlack. Efter två byggsatser med krackelerad klarlack så var jag redo att slänga in handduken. Detta var när Pledge hette "Klarpolish", sen har den bytt namn två gånger. Sen dess har jag inte haft några problem.
En anledning till krackelering, som jag ser det, är att färglagret under inte är helt jämnt och har en grov yta. Den grova ytan har porer som suger åt sig polishen som en svamp. Färgen återfuktas och blandas med polishen vilket ger krackelering. Det är min teori i alla fall.
Numera ser jag alltid till att slipa ner färgytan med en fin slipkudde så att ytan blir väldigt jämn, nästan blank. Polishen har inte en chans att krypa ner i ytan då och man slipper krackelering, de senaste byggsatserna har inte krackelerat. Your mileage may vary… 
Vad heter den nya Pledge som ni använder? , det finns ju flera olika nu 
På tal om lack så har jag provat GW's Satin på sprej med mycket bra resultat men jag har ännu inte provat deras klarlack. Jag återkommer i frågan.

Den nya ska vara den som länkas till i #0.
ok det borde va den för sten, plast och kakel. Jag får köpa en imorgon och prova. Just nu testar jag GW gloss med hjärtat i halsgropen. 
Jag var och undersökte de nya Pledge i butiken och det är något helt annat i båda flaskorna. Den gamla Pledge Klar Polish var helt klar och oparfymerad den nya är lätt brunaktig och parymerad. Även innehållsdeklarationen skiljer. Är det verkligen någon som provat den nya med gott resultat?

Jag vet inte, men jag hittade den här kommentaren på Marcus Models.
Har testat lite med den nya varianten. Har inte använt den gamla ska sägas. Är lite skeptisk till att denna, kanske att det går bra på mörka färger men inte till ljusa. Det som har runnit ut på flaskan (som är vit)syns väldigt tydligt och är brunaktig när den torkat. Johnsons nya pledge kanske är en kandidat till billig/enkel vädring?