kompressor
Jag funderar på att skaffa en airbrush, och jag undrar vad man bör ha för kompressor. Duger en billigare från t.ex. Jula eller behöver man något bättre?

Välkommen hit till modellbygge!
Det är flera saker som man kan tänka på: Ljudnivån är en! Sitter du i en lägenhet där andra kan störas av buller? "billiga" kompressorer har en hög ljudnivå, dock har de en fördel att de ofta är försedda med trycktank som räcker en bra stund, men när de väl håller på att fylla tanken så ljuder det rätt bra.
Skall du bara ha den till airbrushen?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ja, jag ska bara ha den till airbrushen, och ljudnivån är inget stort problem, jag bor i villa.
En annan sak jag undrar över är ventilation. Jag använder Humbrolfärger, så jag antar att det blir en del ångor, är det något man ska oroa sej över.
Tack för välkomnandet, väldigt trevlig forum

Ja, om du använder Humbrol skall du alltid se till att ha bra ventilation, mask med kolfilter gör mycket för luftrören!
Kommer du att jobba i ett eget utrymme? Finns det någon ventil till vetilationen, gärna så du kan få ut ångerna direkt ut ur huset?
Försök att få till någon form av sprutbox som fångar upp färgdamm (man märker efter en tid att det blir ett damm lager i hela utrymmet där man är!) Kan ta fram några enkla byggbeskrivningar om du inte har.
Vad gäller kompressorn så skulla jag välja en med trycktank, för då kan du använda den till mycket mer (som t.ex. fylla på luft i däck m.m.) Dessutom brukar priset bli bra. Då får du möjlighet att ställa trycket. Glöm inte att köpa till en vatten avskiljare!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
köp en som du kan ställa trycket på det kommer du inte att ångra! lycka till!
//pebben

Trycket kan väl ställas med en tryckregulator? Angående utrymet så har jag ett eget utrymme med ventilation direkt ut. jag skulle bli tacksam för en byggbeskrivning av en sprutbox.
När det gäller vattenavskiljare och trykregulator, kan man montera dem direkt efter varandra på kompressor, eller ska de sitta på något speciellt sätt?

Vattenavskiljaren skall vara efter tryckregulatorn, så har jag det och det har fungerat bra.
Jag skall försöka att rita upp en väldigt enkel skiss på hur en sprutbox kan se ut, så kommer den som en artikel här strax.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare