Fototets
Skulle vara tacksam om någon kunde tipsa ifall det går att köpa fotoets delar till bilar någonstans.

Titta på Scale Equipment medan jag fortsätter att leta efter några andra sidor…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Det finns en del fotoets i skala 1/24, säljs bl a av Lucky Model i Hong Kong och Hobby Link Japan.
Ursäkta att jag kapar tråden liten men skulle någon sammanfatta lite vad, hur och varför om fotoets?
Hade faktiskt inte hört talats om det förrens nu sen jag började bygga igen.
/Hylsan

Lite uppsnappat i andra sammanhang:
I modellbyggarsammanhang är fotoetssmå detaljer som är för små för att gjutas i plast. De är istället tillverkade av metall i tunna ark. Du kan köpa säkerhetsbälten, instrument, verktyg, kikarsikten, lådor m m.
Lim och verktyg som kan behövas är exempelvis superlim (både flytande och gel), spetsig plattång, hobbykniv, pincett, plattfil, nagelsax, stållinjal, ett bra underlag att "trycka av" etsen mot (tjock papp eller en ishockeypuck), kakelskiva att arbeta på.
Dessutom finns det små bockningsapparater att köpa.
En del löder fotoets istället för eller som komplement till limning.
Du kan ju göra lite sökningar på fotoets på andra forum också.
Själv använder jag i stort sett inte fotoets eftersom skala 1/72 ändå är så pass liten som den är.
#1,2 Kan man beställa från svenska försäljäre (om det nu finns någon som säljer sådant)? Eventuellt så undrar jag vad frakten skulle kosta att beställa dessa produkter från utlandet, exempelvis USA.
På HobbyLinkJapan, som jag har förståt, så verkar inte frakten kosta mer än 200 spänn om vikten på det som man beställt är ganska liten (mindre än 2 kg), kan det stämma?

#4 en variant som jag hört talas om men inte provat själv är t.ex. Humbrols klarlack som lim till riktigt små detaljer.
Stefan - Modellbyggare

#5: Jag skulle tro att svenska handlare har fotoets också. Hör med Rebell Hobby, Puma Hobby m fl.

#5: Frakten kan du nog ha rätt i. Jag tittade som hastigast på några artiklar och där blev kostnaden med SAL ("Surface Air Lift" small packet) 3 kr för ett fotoetsark om 30 g, 52 kr för en modell om 360 g, och 82 kr för en modell på 770 g. EMS International Express mail har jag inte jämfört.