Tävlingsfrågor!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom att tänka på efter 08 open. Kan en modell byggd som fabriks ny, direkt ur paketet. Verkligen vinna mott en liknade fast med photo etched och metal delar.
Du kan testa att ställa frågan på IPMS Stockholms forum. Där hänger många av domarna.
Ja tack
Jag ska sätta igång att spamma derras forum med duma frågor
Det finns inga dumma frågor.. 
Modellbygge i tävlingsform är en, i mitt tycke, bedömningssport. Det är inte som hockey/fotboll där flest mål vinner oavsett hur det ser ut på isen/gräsmattan. Just därför, tror jag, finns det så väldigt många åsikter om hur & vad som ska bedömas i en modellbyggetävling.

Och ibland är det olika bedömningsgrunder i olika tävlingar, om jag har förstått allt rätt. Det skiljer väl mellan t ex gamla IPMS-Open och C4-Open?
Jag har fått intrycket av att bedömningen på 08 Open främst handlar om teknisk skicklighet, dvs att modellen bra spacklad, felfritt målad(inga synliga pensel drag etc.) och felfritt byggd.
Att den ska vara historiskt korrekt eller realistiskt vädrad är inget som tas med i bedömningen om jag förstått det hela rätt.
Sen tror jag även det spelar stor roll vem som dömer och vad denna har för personlig smak. Ett exempel: I tävlingen som hölls i helgen så var det med en Brummbär-stridsvagn som jag vet var med även förra året. I årets upplaga av tävlingen fick denna stridsvagn 55 poäng och kom nästan sist medan den förra året fick 88 poäng och kom på andra plats. För visso inte i riktigt samma klass, men jag tycker ändå det är ett ganska tydligt exempel på att modellbedömning kan vara väldigt subjektivt.
Sen är det precis som Vargen skriver lite olika bedömningskriterier på de olika tävlingarna. På Modell Göteborg bedöms svårighetsgrad i vissa klasser vilket det inte gör på Open. Sen finns det även tävlingar utan domare där publiken röstar på sina favoriter inom de olika klasserna. På Grefvens Glue Galore används till exempel detta system och jag tror även att det används på CCM Open.
Anyway, så tycker jag inte att man ska ta alltför allvarligt på själva tävlingsmomentet och poängen. Den stora behållningen för min del med en modelltävlingen handlar om att kolla på alla fina modeller och snacka med likasinnade plastmissbrukare. Visst är det kul med priser och ära, men i mina ögon är det nödvändigt inte så att de modeller som för höga poäng alltid är de som jag tycker är snyggast eller mest intressanta att titta på.
Slutligen vill jag bara säga att det nog är väldigt svårt att skapa det optimala bedömningssystemet och att jag tycker domarna på de tävlingar jag varit på generellt sett gjort ett bra jobb. Jag ser det till viss del som att man skulle bedöma konst i poäng. Är en Van Gogh-målning vackrare en etsning av Picasso? Några svarar säkert Van Gogh medan vissa föredrar Picasso. Går det att säga att nån har mer rätt en den andra? Jag tycker inte det i alla fall
/Jeppe

En sak om poäng. Att det skiljer i poäng mellan en tävling och en annan, och ett tävlingsår och ett annat är egentligen inte så konstigt. Det beror helt på var man börjar i nystandet. Ibland är bedömning i en klass lite som att nysta upp en röra av sladdar. Man måste börja någonstans, men ofta får man rycka och trycka lite både här och där innan man får upp det hela. Just när det gäller poängsättningen, så kanske man börjar med att ge ett visst ojekt en 6:a. När man kommer till nästa, så jämför man med tidigare, och utgår ifrån det. Ibland blir man kanske tvungen att omvärdera hela poängsättningen, för att man har varit för generös eller för snål från början. Så faktiskt, hela poängsättningen kan skilja från år till år, även om man har fått samma ordning på modellerna inbördes i alla fall.
#6 Det är jag med på. Dock reagerade jag som sagt på att skillnaden var så extremt stor båda placeringsmässigt och poängmässigt. Förra året kom alltså den aktuella modellen på 2:a plats av 14 tävlande och fick 88 poäng. I år fick den 55 poäng och kom på 12 plats av 14 tävlande.
Nu kan man ju inte dra alltför stora slutsatser av en enda modell, men det verkar ju onekligen som om domarens personliga smak väger in en del i hur utslaget blir.
Vad tror du Mange, som ju faktiskt dömt i ett antal tävlingar?
/Jesper

Självklart är det så att tycke och smak väger in. Det är inte meningen, men trots allt så påverkar ju sånt som helhetsintryck ganska mycket för hur modellen skall sluta. Den som påstår att bedömningen sker helt objektivt på någon som helst tävling är en hycklare. Men, och det är detta som är det viktiga, intentionen är att det skall vara objektivt. Vi ska sträva efter att bortse från våra personliga åsikter, och regelverket finns för styra oss dithän.
Exempelvis ifall jag dömer, så gillar jag vädring och skuggning. Jag tycker personligen att det är väsentliga drag för att få ett bra helhetsintryck. Herr Robin Nilsson på IPMS Stockholm är ju av motsatta skolan. Han vill ha rena prydliga modeller, utan konstiga skuggningar som inte finns på orginalet…
Har någon av oss rätt eller fel? Egentligen inte. Jag har såklart lite mer rätt, men det är ju för att det är jag. Men om sanningen ska fram, så är det hur tydligt som helst att domaren påverkar slutresultatet. Men regelverket finns för att motverka detta så mycket som möjligt, och även om jag tjatar om min åsikt, så ska förhoppningsvis en annan domare också få uttrycka sin. Ifall då våra åsikte sammafaller, så är det ganska naturligt att resultatet blir på ett visst sätt.
Tack för ett intressant svar Magnus. Det bekräftar vad jag anat sen jag började tävla.
/J

Tänk dock på att det är sällan det avgör totalt. Jag har hitintills inte varit med om att en tävling avgjorts enbart på helhetsintryck. Och även helhetsintryck är reglerat. Så skillnaderna är kanske ett par poäng upp eller ner per modell. Men visst, det totala utfallet i klassen, och kanske framförallt i poäng, avgörs såklart av domarnas olika poängsättningsstil. T.ex. så brukar jag vilja snåla med poäng nuförtiden. Mest för att jag genom erfarenhet märkt att man annars får svårt i toppen, om man börjat för högt. Likadant slulle jag tro att jag och herr Nilsson antagligen får lite olika ordning på de i toppen. Men, som en brasklapp, så ska jag också säga att det sällan blir mina favoriter som vinner i klasserna jag dömer. När man gått igenom de andra bedömningskriterierna, så brukar ofta favvisarna ha missat lite. Egentligen handlar det nog om att de som gillar att måla satsar på det, och de som gillar att bygga, blir bäst på det. Sen har man de riktigt duktiga, och de vinner oavsett vem som dömer.