Washing teknik hur göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er! Jag har hittat ett klipp på youtube på en kille som har en washing teknik som jag skulle vilja lära mig. -Är det någon där ute som vet hur denne man gör? -Är det någon som har koll på lämplig mix för detta. Hur många delar thinner och färg? Det är de han gör mellan 7.50 och 9.30 jag undrar hur man gör. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Hej det värkar se ut som han använder mycket färg och lite thinner. Och sen tar han bort överflödet med örontopps och mjukar upp kontrasten.
50/50 är en bra blandning, ju mer man vill att det ska rinna ut i springor desto mer thinner behövs
Man måste väl lägga på någon form av lack innan man gör en wash om man målat med matt eller halvmatt färg. Ytan måste vara slät. Har aldrig använt denna teknik heller men tänkte prova på ett pågående projekt.
Hej!
Mitt tips är att köpa färdig wash, det varar länge och är lätt att använda.
Det finns flera olika användare, själv använder jag Mig och det fungerar fint ihop med Tamiya färg. Det enda missödet jag har upplevt är ihop med band från Bronco. Migs thinner mjukade upp bandet ordentligt.
Om du dessutom köper en instruktionsskiva då spar du mycket tid.
Roger
MIGs wash rekommenderades bara till akrylfärger. Något tips på färdig wash till emaljfärger?

Hittade denna sida på nätet.
Där står det exakt vad man ska tänka på och hur man ska göra.
Det finns också mycket andra matnyttiga tips som har med modellbygge att göra på denna sida!
En sida som jag genast sparade under"favoriter". 
Bra sida #5 la till den på favoriter. Men jag tycker det är ett litet dilemma där där med att försegla färgen (lacka) innan washen. Å ena sidan får modellen mer djup och ser mer realistisk ut å andra sidan blir den glansig och så ser det inte ut i verkligheten. Vad ska man köra med om man vill ha så lite glans som möjligt?
Va måste man ha blank färg innan wash? flytter det ut bättre då. Räker det inte med lite thinner först och sen wash
#8 Det beror på vilken effekt du vill uppnå. En wash är en relativt kraftigt förtunnad färg och den uppför sig olika beroende på underlag. På ett högblankt underlag så rinner washen nästan av, medans den på en rejält matt/skrovlig yta biter sig fast.
Tänk dig hur vatten beter sig på en råmatt respektive polerad motorhuv.
Personligen tycker jag att en sidenmatt/halvblank yta fungerar bra. Samtidigt är det nog så att de flesta skapar sina egna arbetsmetoder som man känner sig bekväm med. Plus att vilken typ av modeller man bygger - flyg, pansar, båtar, civilt etc. - också spelar in
Bygger man pansar så kan jag inte annat än rekommendera DVD´n i #6. Den är riktigt bra, tycker jag. Speciellt om man gillar att använda vattenlösliga akrylfärger.
/S

Tack för alla tips!
Det är bara att sätta sig och prova sig fram och se hur det går. 
De där DVD filmerna, var kan man köpa dem? De såg riktigt intressanta ut.
#10 Sockelshop (Tyskland) har denna DVD + flera andra som är bra. www.sockelshop.de
Det är möjligt att de även finns i Sverige hos t ex Ministuff, Hobbybokhandeln m fl
/S

"only in japan model makers can be super stars"
älskar den tv-serien, så jäkla bra inspiration, även om man inte förstår vad dom säger.