Färgval. Tamiya eller vallejo
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er!
Jag är ganska ny på airbrush, men har penselmålat modeller i ca 10 år från och till.
Jag har nu införskaffat mig en enkel och billig airbrush spruta för att testa lite, för att sedan köpa en bättre spruta.
Nu är min fråga vilken färg är att rekommendera.
Tamiya eller Vallej?
Skulle gärna vilja ha lite fördelar och nackdelar på båda.
Jag vet det finns en liknande tråd med en jämförelse mellan dessa färger, men jag hittade den inte så därför frågar jag.
Tacksam för svar!
/aventyrarn

Hej! Jag skulle välja Tamiya eller Gunze. Vallejos färger har en tendens att torka på nålspetsen med fräs och spott som följd, alternativt täppa igen sprutan helt. Detta gäller Vallejo model color. Hur det är med Vallejo air vet jag inte då jag inte provat den. Sen vet jag många som är jättenöjda med Vallejo men detta är min erfarenhet.

Hej! Jag skulle välja Tamiya eller Gunze. Vallejos färger har en tendens att torka på nålspetsen med fräs och spott som följd, alternativt täppa igen sprutan helt. Detta gäller Vallejo model color. Hur det är med Vallejo air vet jag inte då jag inte provat den. Sen vet jag många som är jättenöjda med Vallejo men detta är min erfarenhet.

Jag tycker nog tvärt om. Visst, vallejo kräver lite trix för att sprutas bra, men istället funkar de bra att pensla. Och Vallejo Air brukar fungera rakt ur flaskan, med väldigt fint resultat. Tamiya däremot är allt från besvärligt till hemskt att pensla. För mig är det oerhört irriterande att inte kunna bättringsmåla på ett vettigt sätt med pensel. Jag sålda alla mina Tamiya, och köpte Vallejo istället. Har inte ångrat mig.
Jag skulle säga köpa Tamiya plus deras thinner till sprutan och köp Vallejo model color för att pensla med. Jag tror att Vallejo plus billig spruta är lika med massivt strul, men det är bara min erfarenhet. Det roliga med just detta är att om du hittar hundra modellbyggare som sprutmålar och ställer denna frågan kommer du få ungefär hundra olika rekommendationer på vad som är bäst :).

Eller så köper du Gunze, jag har lyckats bra både med penselmålning och airbrush med dem färgerna.

Jag kör också bara med vallejo genom airbrushen nuförtiden,är jättenöjd med deras färger.

Ett veritabelt getingbo, denna fråga
den kommer upp ofta!
Det går utmärkt att airbrusha Vallejo Model Color tycker jag. Bäst och enklast blir det om man blandar 50% Model color med 50% Liquitex Airbrush Medium. sitter som en smäck, spottar inte, torkar inte på nålen.
Liquitex är också kanon att späda med när man penselmålar Vallejo.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
#8 Japp, instämmer. Prova LAM till akrylfärg, rent generellt. Funkar kanon. Penselmåla Tamiya, Gunze etc som om det vore enamel.

Jag har samma uppfattning som dig när det gäller penselmåla med Tamiya. Det täcker inge bra och är i allmänt besvärligt att måla som du säger.
Penselmålar man Vallejo direkt ur flaskan eller tunnar man ut den innan?

#10: Tunna ut Vallejo Model Color även när du penselmålar, absolut.
Vanligt kranvatten går bra, blanda så du får konsistens som mellanmjölk ungefär. En till två strykningar ska räcka för att få fin teckning.
Om du använder Liquitex istället för vatten får du bättre utflytning (inga penselränder), färgen torkar långsammare (längre öppentid, du behöver inte stressa) och färgen biter sig fast mkt bättre.
Man kan göra sin "egen" Liquitex: vatten, ett par droppar retarder, en droppe Flow Enhancer och en droppe Vallejos egen thinner. men frågan är om det är mödan värt och kostnadseffektivt.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

OK!
Tack för alla tips! Nu har jag mer kött på benen.
Kommer nog att tillbringa större delen av helgen att sitta och måla!

Jag tunnar vanlig Model Color lite på känn när jag penselmålar, allt utifrån hur den känns när den kommer på paletten. Ibland knappt alls, och ibland ganska mycket. Och handlar det om bättringsmålning, t.ex. när något blivit avskavt, då tunnar jag sällan alls. Lägger bara en droppe på paletten, och kör. Det är faktiskt just därför jag gillar Vallejo. Minimalt med krångel, mycket på grund av att det är så lätt att dosera ur flaskorna.

Jag målar alltid rakt ur burken, det är kanske därför jag inte gillar Vallejo, den är onödigt krånglig ur min synpunkt, när man är färdig med annan färg så skruvar man bara igen burken, ingen överbliven färgklutt som ligger nånstans och stör. Sen gillar jag inte konsistensen på Vallejo jag vill ha en färg som är färdig att måla direkt ur burken och det är visst inte tanken med Vallejo. Emellertid funkar Vallejoflaskan utmärkt som "applikator" för deras gräddfils-spackel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus