Fartygs roder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej.
Vet inte vilken tråd detta inlägg tillhör.
Jag har en kanske lite löjlig fråga ang fartygsroder.
Jag håller på att bygga Smit rotterdam från billing boats och tittar mycket på bilder på internet på just denna båt (för att få den så lik den riktiga som möjligt). Så hittade jag en bild på båten roder.
Och min fråga är varför det finns ett våg mönster längst ute på rodret.
Är det någon som vet? Måste ju vara någon funktion, eller?!
//Kongolasse

Nu hålls ju jag i och för sig på dagarna med det som sitter framför rodret, mekaniken i propellern med axel, men jag tror mej ha en rätt god idé ändå om vad vi ser.
En kvalificerad gissning är att vågmönstret bryter upp strömningen runt bakkanten. Utan dessa hjälpmedel uppstår vid vissa vattenhastigheter att virvlarna bakom bakkanten byter riktning med hög frekvens. Om detta inträffar vid rodrets resonansfrekvens, självsvängning, uppstår i bästa fall oväsen, i värsta fall slits bakkanten sönder av svängningarna.
På en propeller kan samma fenomen uppstå och kallas då propellersång vilket är ett skarpt, genomträngande ljud vid ett visst varvtal. På den löser man det genom att fasa av akterkanten med en fas med skarpa hörn som gör att strömningen blir så att säga kaosartad efter akterkanten och det blir inga tydliga virvlar.
Jag måste säja att hela roderinstallationen+dysa kändes lite "rough" med mycket utstickande grejer. Övre infästningen av dysan var väl inte heller någon skönhetsupplevelse man bär med sej som ett vackert minne genom livet direkt. Sen är ju inte jag någon stor fan av att låta lyftöglor sitta kvar mellan dockningarna. Det ger ett intryck av "Quick, cheap and dirty…" Dessutom tycker jag att propellerbladen såg ut att vara rätt planlöst och fult slipade. Vet du var fotot är taget?

Ser mycket suspekt ut har aldrig sett så många fästen för offer-metall på roder och dysa, och propellrarna ser väldigt skumma ut snarast som halvägs genom tillverkningsprocessen. Har själv en SMIT Rotterdam/London, från Heller tror jag, i bygghögen, måste kolla på den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det är standard att putsa av propellrarna när man är i docka men det går ju att göra snyggt och mindre snyggt. Bilden ovan tillhör de senare… Håller med #2 om att det är rätt mycket offeranoder monterat. Förmodligen har de haft hög förbrukning och då valt att montera fler för att de inte skall behöva vara där och byta så ofta.
Hej på er tack för svaren.
Tack Jaguar MkVII för ett bra svar. Jag har letat efter bilder på Smit Rotterdam och tror jag har hittat det mesta på henne. Denna länk gav mycket info om hur hon ser ut under vattenlinjen. Var bilderna är tagna vet jag inte, men han som har flickr kontot kommer från Singapore. Finns det några torrdockor i Malaysia? Jag vet ej. Men bilderna gav mig mycket info iaf.
http://www.flickr.com/photos/jackylcs/sets/72157600314507174/with/531607992/
//Kongolasse
Det är väl en bogserbåt? Behöver inte vara så snyggt då, bara funktionellt :)
Hej PAK43.
Ja det är en bogserbåt. Smit Rotterdam byggdes 1975 och var då världens största bogserbåt. Har även en syster Smit London.
Nu ägs båtarna av Smitwijs. Man är väl knäpp men jag tycker det är något speciellt med båten…
//Kongolasse

Det är en högsjöbogserare men oavsett det så behöver den som sagt mera koncentrera sig på funktionen än formen. Kollade min Heller-modell, där ser man inga anoder alls (skala 1:200)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Nä det finns inga på billingboats heller (skala 1:75)… Min tankte är att bygga en båt som liknar den riktiga, inte som billingboat visar i ritningarna… Roderet är inte heller lika…..
Det är roligt att kolla på bilder och försöka gör det så lika som möjligt.
//Kongolasse