Veckans bild #943: Caterpillar D8H
En amerikansk schaktmaskin i den tyngre klassen.
Matchbox har gett ut en byggsats av den amerikanska schaktmaskinen Caterpillar D8H i skala 1/25.
Byggsatsen har artikelnummer PK-6123 och ingår i Matchbox s k Black Crown Range.

Den typen av maskiner skulle man vilja se mer av hos modeltillverkarna!
Stefan - Modellbyggare
De hadde vatt gött att få se Skogsmaskiner som byggmodell de hadde jag gärna byggt 

Jag håller med, skulle gärna se mer av såna här maskiner, t.ex. gaffeltruckar, särskilt i lite mindre skalor så man kunde kombinera med flyg t.ex. i dioramor. En och annan dioramaidé skulle man nog kunna förverkliga med en sån modell!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#5: theswed hade med en dito i Nytt i bygghögen i januari 2008. Inlägg #4. Men jag hittar ingen byggtråd.

#7: Skönt att någon ids leta ordentligt! 

Ja, för inte iddes jag å leta överhuvudtaget 
Niclas

Ni som är intresserade av arbetsmaskiner och liknande kan kika lite på tråden från OVP-Träffen. Trots att det i de flesta fall handlar om färdiga plast- eller metallmodeller så plockar många isär dem och målar om, bygger till och ändrar. Eller kanske bara vädrar modellerna. Titta på en del bilder så får ni se.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag byggde 2 st D8H modeller på 70 talet när jag jobbade på Engström & Nilson Maskin AB i Sundsvall. Arbetsnamnet var Engson. Jag jobbade på verkstadskontoer och vid ett tillfälle när jag färdigställde byggsatsen fick jag gå ner och titta i verkstaden hur en viss grej skulle sitta. Jag har tyvärr inte modellerna kvar. Släng dem vid flytt. Jag jobbade 20 år åt Caterpillar i Sundsvall. Från 1968 - 1988. Det var en trevlig modell att bygga. Morgan Sjölander numera i Karlskoga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Maffiga maskiner. Håller med om att det skulle vara kul att bygga nåt i den stilen. Tacksamma "vädringsobjekt".