Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3508 ggr
Peter90
2011-02-26 01:48
0

Passform?!

Hej!

Har tagit upp dehär med modellbygge igen. Det som fick mig att lägga ner var mitt dåliga tålamod och modeller som vägrade gå ihop samt att jag inte brann riktigt för de som jag gör nu. Det första har jag tränat bort som tur är och jag känner mig verkligen redo att få till några skyssta modeller.

Mitt problem är dock att jag fortfarande inte får ihop det? De passar liksom inte? Hur jag än vrider och vänder på det så fungerar de inte! Vilket i sin tur leder till att jag blir rosenrasande, lim och färg bladas i en sorglig soppa och hela rasket åker i närmaste soptunna! Mitt senaste projekt - sd kfz 251 från dragon - är ett ypperligt exempel på just detta. Och Dragon har jag ändå för mig ska ju vara väldigt bra?

Så har ni några tips? Har jag missat något? Finns det några hjälpmedel för detta?

Ska tilläggas att jag inte är proffs på att bygga och inte har all erfaranhet som kanske krävs. But hey? Im working on it, right?

Mvh Peter

denstore
2011-02-26 02:10
0

Torrpassning, bra filar, flytande lim, bra klämmor, tålamod, limning i omgångar, testa olika varianter som kanske inte finns i byggbeskrivningen.

T.ex. så limmar jag nästan alltid ihop saker i moduler istället för att följa ritningen rakt igenom. Det gör det lättare att få till målningen i mitt tycke. Men det passar just mig, och det tog ett par år att komma dit.

ElLobo
2011-02-26 10:38
0

Till en hel del av byggena är även tålamod, spackel, slippapper och ännu mer spackel och tålamod väldigt bra att ha. Skrattande

PonCar
2011-02-26 11:14
0

Ja, man får liksom se den färdiga formen framför sig och sen jobba sig ditåt med spackel, sandpapper etc som sagt. Men ALLA byggsatser har väl inte så taskg passform ändå? I såna fall måste du haft värsta otur…

IKV91
2011-02-26 11:24
0

Hej!

Mitt tips är att välja byggsatser från Tamiya. Jag bygger endast fordon i 1/35 men i den kategori så är passformen 100%.

Jag antar att passformen är den samma i övrigt.

Roger

[Jarl]
2011-02-26 13:33
0

Revell har ju skill nivåer från ett till 5, fem är den svåraste.

Om du redan har målat de små detaljerna, så är nogg superlim ett bra alternativ.

Och låta dem torka innan nästa nivå.

Jag skulle nogg valt 1/72 eftersom det inte är så mycket pengar

och att man får till ett bra resultat bara med pensel.

Joppo
2011-02-26 15:17
0

Jag håller med Roger. Köp en byggsats från Tamiya så ska du se att bygget kommer flytta på utan större problem. Visst gör Dragon mycket fina byggsatser, men deras byggsbeskrivningar är generellt sätt ganska röriga och ibland också rent felaktiga. Dessutom består deras byggsatser oftast av ganska många delar vilket gör dem mindre lämpade för nybörjaren.

Sen finns det ju också mer eller mindre komplicerade fordon att bygga. En öppen halvbandare, typ en 251:a kräver en del planering gällande målningen, eftersom själva innanmätet blir väldigt svårt att komma åt efter att sidoplåtorna limmats fast. För att nå ett gott resultat med en sån modell krävs det mer eller mindre att den byggs ihop i mindre "sub assemblies" vilket gör bygget  mer komplicerat.

Väljer du istället helt slutet fordon slipper du bry dig lika mycket om dessa grejer och kan mer eller mindre bygga ihop hela fordonen innan målningen. Några modeller smdiga modeller i denna kategori som jag direkt kommer att tänka på är t.ex Tamiyas Hetzer eller nån av deras nyare Panzer III:or eller IV:or.

Kom också ihåg att ta det lugnt i början hålla dig till tekniker som du behärskar. För varje nytt bygge kan du sen utöka din "repertoar" och testa lite nya grejer på varje bygge. Man blir lätt lite överväldig efter att ha kollat på alla byggen och tekniker som finns tillgängliga på nätet. Jag tror helt enkelt att det blir skönare om man tar saker och ting i sin egen takt och framförallt koncentrerar på att ha roligt och bygga för sin egen skull.

/J

[Jarl]
2011-02-26 15:31
0

Larv banden kan ju vara svåra och få på kommer jag i håg.

i alla fall de mjuka. det brukar hjälpa att lägga dem i varmvatten lite och töja ut dem. Eftersom du värkar bygga pansar eller?

Peter90
2011-02-27 02:37
0

Jag bygger mycket pansar men även flyg från andra världskriget. Och precis som du säger Joppo så blir man väldigt överväldigad när man kikar runt på nätet. Man tänker liksom inte på att man inte är riktigt så erfaren. Vad beträffar mina byggval är jag väldigt svag för just Sd Kfz modellerna även om dem kanske är lite "too much" för mig. Men det är ändå dessa jag helst vill bygga liksom.

Mitt nuvarande projekt är en Sd Kfz 138 också från Dragon som jag startar imorgon. Känner mig grymt spänd över detta haha.. Men jag ska använda de tips jag fått och verkligen göra mitt bästa! Kanske lägger upp bilder senare? Glad

Joppo
2011-02-27 12:30
0

#8 Go for it! Vilken 138 är det du ska bygga? Är det en Marder eller en Grille? Om det rör sig om en Marder så finns det faktiskt en sån byggtråd på IPMS Göteborg: Marder III H. Undrar du nåt under byggets gång så kanske du kan fråga byggaren där. Han är en sjyst snubbe och svarar säkert på dina frågor. Och man behöver inte vara medlem i IPMS Göteborg för att posta där om du undrar.

Klart vi vill se lite bilder ocksåGlad

[Jarl]
2011-02-27 18:14
0

En schysst detalj man kan göra ganska enkelt till dem, presenning eller sovsäckar

Med silkes papper som man blöter och rullar i hopp,

skärp av papper och målar över med trälim.Glad