Nybörjare behöver hjälp!
Hej allesammans!
Jag har sedan 10 år tillbaka hållt på modellbygge lite till och från. Det har inte direkt varit några höjdarresultat jag fått fram men har för de mesta iallafall fått ihop det till slut.
Jag har liksom aldrig tagit dedär extra steget med att köpa en airbrush och alla andra bra prylar vilket jag tror har resulterat i det mediokra resultaten. Det är inte så att jag inte vill lägga ner pengar på det men jag har faktiskt inte råd. Jag har använt humbrol enamel färger med en enkel pensel för allt inprincip(?!).
Men så en dag började jag fundera över hur jag skulle kunna få till dedär grymma resultaten utan airbrush och kom på att de faktiskt finns sprayfärger att köpa från Tamiya t.ex.
Så nu till mina frågor!
Hur gör jag? Funkar det med sådana sprayer? Kan de bli lika bra resultat eller iallafall nära? Ge tips!
Skulle bli hemskt glad om någon "expert" där ute skulle kunna ge mig lite tips!
Mvh Peter
Tamiyas sprejfärg fungerar väldigt bra, är man bara försiktig och lägger på flera tunna lager så blir det lika snyggt som airbrush. De har många bra nyanser, tyvärr är den ganska dyr och luktar väldigt illa.

Åhh va skönt att höra då jag redan inhandlat ett par burkar. Ska man tänka på något annat? Hur man riktar och så? Eller är de bara att köra på liksom?
Sen undrar jag om man kan köra humbrol enamel ovanpå som camomönster efter att ha lagt sprayen som grundfärg?
Mycket tacksam för alla svar! :D

Fast sprayfärg är oftast falsk ekonomi. Ganska snart har du betalt lika mycket som du gör för en billig airbrush och kompressor.
Ett budgetalternativ är en enklare kvalitetsspruta som t.ex. Badger 200 för 600-700kr och en clas ohlson kompressor för 700kr. Jag började själv med ett liknade system 

denstore skrev: Fast sprayfärg är oftast falsk ekonomi. Ganska snart har du betalt lika mycket som du gör för en billig airbrush och kompressor.
De har du nog alldeles rätt i! Har tänkt samma tanke.. Det kommer med all säkerhet bli ett sånt köp i framtiden. Men just nu så provar jag denna teknik. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://www.youtube.com/watch?v=v7NH5iZX7Lk&feature=related
Den här killen är väldigt duktig men jag skulle ta det mycket försiktigare som nybörjare så inte färgen börjar rinna. Kör på med sprejburkar fast spara till en airbrush för det blir dyrt och ohälsosamt med sprejburkar i längden.

Mycket bra video! Svarade på de mesta.. Blir nog en brush inom en snar framtid. 
Själv använder jag gärna Tamiyas spray till större, enfärgade ytor som exempelvis bilkarosser. Men i vissa fall vill man ju även där kaske blanda till en specialkulör som inte finns färdig på sprayburk och då använder jag airbrushen -en gammal Aztek + en Clas Ohlsson kompressor. Men till små grejor använder jag oftast pensel och lagom tunnad Humbrolfärg. Funderar emellanåt på att byta upp mig till bättre airbrushgrejer (både sprutan å kompressorn), men det är ju det där med ekonomin…

Man klarar sig långt med pensel, resultatet beror till en del på färgen och en del på målningstekniken. Vill man få ett riktigt bra resultat utan att vara målningsmästare så kan jag rekommendera White Ensign Models färg, jag har målat med tre av deras färger och det är lika slätt och fint som om man sprayat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Problemet jag har med pensel är att de liksom inte blir helt matt och inte täcker något vidare. De blir liksom lite blanka punkter när jag vill ha matt här och var när jag målar större ytor vilket är väldigt irriterande! De hjälper heller inte att stryka ett till lager för de blir konstant nya blanka punkter.. Använder Humbrol Enamel färg, kanske det som är problemet?
Förutom att det luktar när man använder sprayburkar så dammar det något fruktansvärt. Små korta färgstötar minskar detta lite. Men Tamiyas färger är fina trots damm och lukt.

#10: Räkna inte med att det täcker på första strykningen, det gör nästan ingen färg dom blanka punkterna behöver du inte bry dig om för efter målning kommer dekalering och då blanklackar man för att få ett bra underlag för dekalerna och sen när dekalerna är på plats så blanklackar eller mattlackar man beroende på vilken finish man vill ha och då blir allt blank eller matt beroende på vilken lack man lagt på.
Tänk på att inte bara blanklacka där dekalerna skall sitta det syns som fläckar även när man mattlackat hela modellen så blanklacka hela modellen eller om det är klart avgränsade ytor så endast dom ytorna där dekaler skall sitta, bäst är förståss att blanklacke hela hidderitten, då blir det inga skiftningar i färgen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Humbrol Enamel funkar väl men det brukar torka ibland i burken.
Jag skulle nogg tipsa omvatten baserade färger.
Eftersom man kan lägga tunna lager.
Som Vallejo model master.
Och en Primer är ett måste/ gör så att färgen fäster och förkortar målnings tiden lite.
Sedan kan man avsluta med Mig pigment eller torr pastel