Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: föreningar-i-sverige
Läst 1762 ggr
StefanW
0

Byggklubb i Skaraborg!

Här är det tänkt att det kommer att bildas en modellbyggar klubb/förening, som kommer att verka i "gamla" Skaraborg. Syftet är att intresserade till hobbyn skall kunna träffas och utbyta tips och råd till varandra. det kommer att vara i IPMS anda, d.v.s. av modellbyggare, för modellbyggare. Jag kommer i en serie artiklar att berätta om vad IPMS är för något. Det står för International Plastic Modellers´Society. Hör av er till mig om intresse finns eller du har frågor!

Bygg och njut

Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

en utmärkt ide tycker jag!

Mvh Ronny

StefanW
0

Jag håller på nu att färdigställa en folder som jag skall lägga ut i en del hobbyaffärrer och tidningskiosker som säljer modelltidningar, då tror jag att vi kan hitta lite fler folk. När man nu kan bjuda in dem till detta forum utan att det kostar dom någonting, så tror jag att det kan locka fler! Har du några tips eller idér?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ett förslag kan vara att kika på ipms umeå sida

dom har ett bra forum träffar med jämna mellanrum

och en utflykt någon gång.  jag menar inte att man ska kopiera

men det kan vara ett bra sätt att skaffa lite ider?

jag gissar att du har pratat med christer på liden?

//Ronny

StefanW
0

Ja, det har jag. Jag har även lagt ut en blänkare på IPMS-Stockholms forum och Umeås forum. Utflykter häromkring vore väl att försöka besöka Pansarmuseét i Axvall innan det försvinner till Strängnäs. Vi har ju också F7 Såtenäs och P4/T2 i Skövde som kan vara av intresse! En månatlig byggträff vore inte helt fel, frågan är var man skall lägga den rent geografiskt, lokal går att ordna där jag bor (2 mil norr om Skövde) Och då kan man fixa någon enkel fika till självkostnadspris, svårare behöver det vara!

Jag hade tänkt att vi skulle kunna husera här på detta forumet! På det viset så kan nya hitta oss och lättare komma in i gemenskapen! Det kan ju då även sporra andra landsdelar och ensamma byggare

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cal-le
0

Hej och vad bra med en förening som verkar för ett mindre hantverk så som modellbyggandet är ,

StefanW
0

Vilket län bor du i?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Denna kommentar har tagits bort.
Mikael
0

hoppas att flera går med i modellbyggarklubben

StefanW
0

"puttar" upp denna tråd för nytillkomna besökare på sidan.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#12: Hur har det gått för dig med hopsamlandet av modellbyggare i Skaraborg? Jag läste i ett gammalt inlägg att du skulle skicka ut brev till IPMS-medlemmar. Har du fått någon respons?

StefanW
0

#13 Från nuvarande "ipmsare" så har intresset varit svalt. De flesta tycker att det är en bra idé, men har inte själva tid att engagera sig mer än vad de gör idag. Får nog lägga fokus på att locka mer nya modellbyggare, kommer dock att fortsätta i IPMS-anda. Men några själar är vi så rent formellt så kan vi ha ett möte för att påvisa vår existens. Det kommer att ske nu under våren! Det skall mycket till om jag skall slänga in handduken för den idén (trägen vinner)

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

"… har inte själva tid att engagera sig …"

Jag känner igen detta. Utan att verka nedlåtande eller alltför klagande så verkar det vara likadant överallt inom föreningslivet, ja kanske inte bara där. Hoppas i alla fall att du får igång någonting! Tittar man i Scala, och läser på olika forum, så växer ju IPMS och lokalavdelningar uppstår på allt fler ställen.

StefanW
0

Jag tror att det vinner i längden. Gammla rävar som ser att det inte är en dagslända och framförallt yngre som vill göra något med sina händer. Datorn har man för källforskning och bli inspirerad av andra byggare samt ge och få råd och tips för att kunna utvecklas inom hobbyn. Här inne blir jag inspirerad varje dag av alla byggen som visas upp!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

själv tycker jag att det vore mycket trevligt med en ipms avdelning i skaraborg! och jag har tid men bristande data kunskap! men jag brinner för våran hobby så jag hjälper gärna till med det jag kan. och alla ni andra som inte bor i skaraborg kommer naturligtvis att vara lika varmt välkommna pricis som här! ni vet plast utan gränserFot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

Plast utan gränser, den var inte alls dum!

Och datakunskap behövs väl inte så mycket av? Du kan ju bygga eller hur? Alla som åtminstone är intresserade av modellbygge är ju välkomna till IPMS.

StefanW
0

Ja, man måste inte vara mantalskriven inom Skaraborg för att få vara med!

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

svinto
0

Ja de vore kul me en klubb i närheten…finns en i Kamlar 7mil bort men dom e inte så aktiva va jag har fattat de som…men men…man får hålla sig tillgodo med Nätet :)

pebben
0

äsch då du har ju oss!Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

#20 vi får väl ha ett möte i sommar när jag hälsar på släkten i Oskarshamn!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Jag får försöka ta mig till den stora "staden" Väring nästa gång jag är åt det hållet. Det är inte länge sedan jag var i Stöpen och då är det är ju inte så långt …

StefanW
0

#23 slå en signal före så att jag håller mig hemma!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Javisst! Men turerna söderöver är (tyvärr) mer och mer oregelbundna, så det kan dröja.

StefanW
0

#25 Du är välkommen även om det dröjer!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#26: Tack och bock!

svinto
0

22, de e bara att skrika till så tar vi ett möte :)

StefanW
0

#28 Det skall jag göra! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Nore
0

Hej Stefan, Får man vara med om man vill bygga i trä. Eller är det bara plastbyggare som är välkomna. Det kan ju bli så att jag blir sugen även på plast.         Nore

StefanW
0

Alla är välkomna! Det är modellbygge vi gör allihop! Sedan att några föredrar plast och andra trä är ju lite vad man gillar! Många tekniker och material är ju samma, så det finns mycket vi kan lära av varandra. Själv så ligger väl plastmodellbygge mig varmast om hjärtat, men det hindrar mig inte från att prova och uppskatta andra former inom hobbyn.

Idag så finns det också väldigt mycket när det gäller plast modeller, vare sig man gillar gammla jänkare eller nyare sportbilar bara för att nämna något!

Då kallar jag dig till nästa möte! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare