Hejsan!
Köpte en modell till min sambo idag.
Men nu när vi kommer hem och kollar i paketat på ritningen och allt, så hittar vi inget färgschema :S hur ska vi kunna veta vilka färger och var dom ska sitta?
Finns det någonstanns man kan hitta dessa lr får vi byta.
Charlotta-B
Bra fråga, men jag får nog börja med att fråga vad det är för modell då det är mycket lättare att hjälpa dig då.
Välkommen hit skulle jag ju säga också. 
Ser fram emot bilder på bygget när det väl kommer så långt.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Det beror på om det var nåt färgschema planerat att vara med överhuvudtaget, jag har råkat ut för detta vid ett par tillfällen, vid ett var det en återutgivning av en modellsats som helt saknade färgschema, dekalschema var emellertid med, vid två andra tillfällena var det ett färgschema med men det var på japanska eller kinesiska så det var helt oanvändbart. I en del fall står det bara att man kan använda boxarten som förebild vid målning. Jag googlade emellertid på nätet och hittade då färgscheman på modellerna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är rätt vanligt att ritningen inte stämmer när det gäller färger. brukar leta rätt på bilder på nätet för att det ska bli rätt.
Okej, jag som är så kass på bilar med :P
Men allafall så står det med bra stora bokstäver Class Action Lite mindre strax under står det Monte carlo. Ska se om jag kan ta ett bra kort :D
Häng kvar =)
Charlotta-B
#5 Hmm…här är en länk till (nuvarande) tillverkarens hemsida. Kan tyvärr inte hitta info om färger, men frågan är om det är så kinkigt på just denna modell? Det är ju lite typ "anything goes".
http://www.round2models.com/models/amt/monte-carlo/mpc702-02
/S
Tack för ditt svar! :)
Ja det är kanske det. jag är inte så innsatt på bilar och hur dom ska se ut :P
Charlotta-B
Men mycket ser man ju klart på kartongen, Men sen är det ju alla små delar, som motor och sånt, som man vill ha koder till.
Charlotta-B
#7-8 Ingen orsak. Nä, men en bil kan ju faktiskt ha valfri färg på inredning & lackering exempelvis - om man nu inte vill bygga en exakt kopia på någon förebild. Hade det varit min byggsats, så hade jag valt kulörer som jag tyckte var snygga och passade ihop.
Vilket fabrikat på färg hade du/ni tänkt använda? Jag kan ger er förslag på färgnummer.
/S
VI är helt nya imon detta med modellbygge :) Jag har bara byggt en liten båt, och sambon gjort 80% på ett tåg. Men ville nu ha en bil.
Så vi har tagit över massa färger från min pappa. Men har ni nått bra tips på bra hemsida med modeller/färg ja sånt man kan ha nytta av =)
Charlotta-B
#10 Alltid trevligt med nya medlemmar
Kollar du uppe på denna sidas "huvud" så ser du en flik "Länkar". Där finner du en hel del adresser till nätbutiker & markbutiker.
/S
aha! detta ska kollas! Tackar så mycket!
Charlotta-B

Varmt välkomna! Roligt med nya medlemmar.
Mycket beror ju vad ni vill ha reda på, men det finns en hel del tips och annat bland trådarna på sajten.
En bra start kanske kan vara att titta igenom de trådar som det länkas till i Bra-att-ha-tråden.
Och fortsätt bara att fråga när det dyker upp något ni undrar över, medlemmarna på sajten har en enorm kunskapsbank som de gärna delar med sig av.
Detta ska jag titta på =) Tack för all hjälp =) Får se om Sambon bygger ihop bilen lr inte :P Tycker det är svårt att hitta bra nybörjar modeller. Som har färgscheman, och så. Lätt att man ger upp om det blir för inveklat i början.
Charlotta-B

Som Hayabusa skriver i #9, så är det ofta minst lika bra att själv välja hur man vill måla en bil. Jag skulle också välja en färgsättning jag tycker om, och inte bry mig om vad byggsatsens färgschema säger.
Dessutom kan man om man vill förenkla byggandet genom att "glömma" motorn till exempel, och limma fast motorhuven så den inte är öppningsbar. Då slipper man de detaljerna om man tycker det är krångligt.
Men ge inte upp, hur ni än väljer att bygga, utan fråga på så kommer ni att få massor av tips och råd. Det brukar inte vara så invecklat om man bara tar lite tid på sig.
Tack så jätte mycket för era tips och råd :)
Får hoppas sambon donar till bilen så kommer det nog upp en bild :)
Själv har jag bara gjort min båt :P men det är kul men svårt att hitta roliga modeller tycker jag som sagt :)
Men tack igen! och ska absolut ta hjälp av er moddel proffs :)
Charlotta-B

Bilen är en Chevrolet Monte Carlo och det lär finnas en del att hitta på nätet om det ska vara originalutförande på bygget. Annar är det fritt fram att följa ett eget tema som inte har något med chevas produktionsfärger att göra.
Har en 56:a Nomad som går i gröna toner och det funkade jättebra trots att motorn inte var grön utan rödaktig från fabriken.
Googla på Chevrolet Monte Carlo 1978 så får ni en hel del med bilder på både ombyggda och original.
Lycka till och välkomna!
Niclas
Tack så mycket Niclas!
Och jätte snygg bil =)
Charlotta-B
Ja man måste inte bygga som en bland bilbyggare välkänd Juha Airio för att ha kul,(tror de flesta bilbyggare tittar med för mycker stora ögon på hans extrema byggen) men det är inte heller meningen med modellbygge, tycker allt man målar som man känner! Gm:s produkter har oftast rödmålade motor block medans ford har blå diti osv, bygger man en så kallad custom ja då är valet fritt helt enkelt, andvänd de färger man själv gillar och ha kul helt enkelt!!! sen är det som tidigare är nämnt man gör prexis som känns bäst! Sen kan jag rekommendra Virago hobby( har bara gott att säga om Anders Virago som är super) om det finns just tankar kring mera om ämnet bilbygge!// Micke