Måla eller Limma först?
Vad tycker ni är det bästa??
Måla alla delar innan tar bort dom från sin platta dom sitter när man får hem det. Eller ska man limma ihop modellen och sedan måla den?
Kanske ta bort allt och skaffa en ställning man kan sätta små delar på när man målar?
Hur gör ni?
Charlotta-B

Jag bygger till allra största delen flygplan, men jag brukar föredra att måla smådelarna (utom fästytorna) innan de limmas på plats.
Smådelarna kan antingen sitta kvar på plastkartorna eller också tar man loss dem innan målning. Man kan ta hjälp av tandpetare eller grillpinnar och fästmassa för att sätta fast dem i en svamp eller frigolitbit.

Man får tänka på att en helt målad del inte går att limma med plastlim så det gällar att inte måla dom ytor som man skall limma fast delen i, i och för sig kan man limma målade delar med ex. vis Gator Glue men det blir inte en lika bra fog som med plastlim så det vill man undvika. Själv föredrar jag att limma först och måla sen, men vissa delar såsom inredning i en bil och piloten i ett flygplan måste ju målas först, när huven kommer på kommer man ju inte åt. Andra föredrar att måla nästan varende del innan dom limmas ihop, man får pröva vilken metod som passar en bäst.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Aha :)
Visste inte att man inte fick måla den delan som ska limas. Men bra att veta. Man lär sej nytt varje dag :)
Ja det är sant, så lite olika med andra ord.
Hur gör ni när ni målar? använder ni spraygrej, lr målar ni med pensel, tänker mer på större ytor som bilar och så. Som är lite heltäckande med samma färg.
Och vet ni nån som säljer bra tillbehör, som sprayare och dyligt till okej priser?
Charlotta-B

#4: Det är lite olika en del föredrar penslar andra spray, men många alternerar nog beroende på vad det är som skall målas, när man målar en bilkaross så skall det ju vara jämnt och blankt så då är spray att föredra men för inredningen kan pensel vara att föredra eftersom det som regel är många färger i nära anslutning till varandra, man kan iofs spraya grundfärgen och sen detaljmåla med pensel. Men man kan lyckas att måla en bilkaross med pensel också, efter att ha misslyckats med att spraya två bilkarosser målade jag dom med pensel, och när det torkat hade det till min förvåning blivit helt slätt och blankt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag föredrar att måla smådetaljer och cockpitsinteriör innan jag limmar (jag bygger än så länge bara flygplan). Sen brukar jag måla hela exteriören först när det är färdig byggt.
Okej! Var iväg och köpte hem en Racer bil till sambon idag, Lr bytte den vi köpte igår.. Och lite färg. =) Får se hur den blir =)
Charlotta-B