Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: utanför-ämnet
Läst 3014 ggr
TommiN
0

Snart blir det tyst här

Ingen far,inget dramatiskt på G,förutom att jag flyttar..eller min familj flyttar till en större lägenhet den..31 december..!!??..tack för den,vi får ju familjeökning i slutet av februari,så vi har skaffat oss en 4:a på 104kvm.och jag vet inte när vi får igång "The INTERNET.."

Tänkte bara meddela alla här på den bästa sajten som finns.Glad

TommiN
0

Retard i am..skulle ju fråga er om ni har tips på hur jag ska frakta mina fartyg säkert.

ElLobo
0

Då får man gratulera! Till både tillökningen och lägenheten. Skrattande

Sköt om dig, Tommi, och så hoppas jag att du och familjen får ha det riktigt bra. Vi finns kvar när du dyker upp på nätet igen.

StefanW
0

Att flytta på modeller kräver en del planering, men är inte omöjligt. Det jag gjorde när vi flyttade till huset en gång i tiden var att jag själv packade ner, bar, körde och packade upp allt själv. På det viset hade man fullständig kontroll och behövde inte bli sur på någon annan än sig själv om olyckan skulle vara framme (vilket gud förbjude!)

Att du skulle hinna göra lika fina transportlådor som Ulf Lundberg som brukar husera inne på IPMS-Stockholm och bl.a. byggmöten på IPMS-Uppsala där han har gjort plywoodlådor att ställa varje modell i där (han skjuter in basplattan i sin låda och behöver inte röra modellen) vore kanske att ge dig en rejäl kvarnsten runt halsen, utan packa lugnt och stilla och se till att de inte kan röra sig i kartongerna. Förpackningsmaterial brukar man kunna tigga lite här och var från butiker och fabriker utan att det gör ett hål i plånboken.

Men framför allt så vill jag önska er lycka till med tillskottet som är på väg och hoppas att ni kommer att trivas i er nya lägenhet. Så hörs vi snart igen!

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

Ouch: jag flytrtade oxå till större (4.a) den 31/12, för ett par år sen. gissa om det var tungt att slutstäda gamla lägenheten 1/1…

God jul på er alla!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Gratulerar till såväl utökning (på lägenhetsfronten) som tillökning (på familjefronten)! Hoppas det går bra med dina modeller också!

starhawk
0

Vet inte om fartyg funkar på den metoden men det var någon som la modellerna en och en i en plastpåse som han sedan blåste upp och knöt till, sen la han "ballongerna" i en flyttkartong. I hans fall var det visst frågan om förvaring men jag tror metoden skulle passa för flyttning, om påsarna håller.

#4: Vi anade det så vi hyrde en städfirma som rekommenderades av mäklaren, inte så farligt dyrt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TommiN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar allihop.

…suck,var ska man börja….

TommiN
0

…nästan så man blir deprimerad….Glad.

Nåväl,bara att hugga in,tur att mitt nya hobbyrum är nästan dubbelt så stor som nuvarande.

PonCar
0

Jag känner igen känslan… från den tiden frun och jag hade antikvariat och skulle flytta alla böcker till nya lokaler… Fast de var ju inte så ömtåliga förstås, däremot tunga… Men, som, sagt, du får se fram emot att ta ditt nya hobbyrum i besittning!

Proosen
0

En sak som är praktisk i modellpackarsammanhang (långt ord) är en sån där pappersstrimlare/dokumentförstörare från t.ex. clas ohlson. Kör dagstidningar genom den och du har massor av tunna pappersremsor att packa runt modellerna med.

Jag brukar "fluffa upp" ett löst lager som landningsställ och annat ömtåligt kan sjunka ned i och låta buken ta stötarna istället. Sen är det "bara" att strösla hej vilt runtomkring och över med mera remsor så klarar det mesta ganska vådliga äventyr utan att krascha. Ett bra knep för att inte tappa bort ev. lossnade delar är att stoppa i modellen i en plastpåse men utan att blåsa upp den. Då ligger ju modellen och skramlar omkring i sin egen lilla sfär istället för att vara fasthållen av packmaterialet.

Grattis till ut- och tillökning!

Niclas

TommiN
0

Hallojs!!

Lånar jobbets internet just nu,men tänkte uppdatera er lite.

Nu har vi flyttat,och de enda rummen kvar att tapetsera är vårat sovrum och Hobbyrummet(såklart),det skall göras nästa vecka.

Och i flytten så gick tyvärr King George,Bismarck ock Richelieu till botten,Hood klarade sig relativt bra,lite TLC får det bli på den sen senare..

Sven-Erik
0

Lycka till med renovering och flytt! Kul att få inreda ett nytt hobbyrum!

StefanW
0

#11 Är allt hopp ute för King George,Bismarck ock Richelieu?

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

#12 Tackar,nya hobbyrummet är dubbelt så stort än förraGlad.

#13 Tyvärr så är dom förlorade,men som frugan sa..och jag citerar henne: Du får väl köpa nya då.. !!??Förvånad,inte mig emot.Glad

denstore
0

Det är ju perfekt ju! Revells Bismarck, och Trumpeters Richelieu. Kanske kan du klämma in en Trumpeter Repulse eller någon japansk godbit utan att hon blir misstänksam!

TommiN
0

Tyst..inte helt omöjligtGlad.

TommiN
0

NU FUNKAR BREDBANDET HÄR !!!! Skrattande

ElLobo
0

Kul! Då kommer du att titta in som vanligt.

Tråkigt med modellerna!

starhawk
0

#18: Tråkigt?! TommiN får ju chansen att bygga dom igen, och nu vet han alla fallgroparna så dom blir mycket bättre den här gången, dessutom får han kanske chansen att smuggla in nåt extra Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Det hoppas vi ju!

TommiN
0

Jajamensan!Glad

Med tanke på att både Richelieu och Bismarck var i skala 1:400,och nu finns dom i 1:350 FörvånadGlad,och King Edward var min första stora fartyg på länge,ja ja..bara att börja om..Flört

NBISaladin
0

Tycker det låter mera som en Win-Win situation! då kan du ju köpa nån riktigt fläskig ny Trumpeter-skuta istället, med fotoets o massa mums :-D

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Härligt att ha dig tillbaka här igen Tommi Skrattande
Ska bli kul att se dina skeppsbyggen igen framöver..
Synd me dina fartyg..
Men så är det när man flyttar jag vet om detta..
Har själv förstört hälften av mina modeller..
Men då kan man bygga om dom och göra bättre Tungan ute

TommiN
0

Det är inte helt omöjligt HasseFlört.

Alldeles rätt Henke.

Så här ser det ut i hobbyrummet nu,nästa vecka ska det tapetseras och målas.

TommiN
0

En till..

TommiN
0

Nu är det färdigt,ska bara börja inreda med en massa modeller..

TommiN
0

En till..

TommiN
0

en till på våran balkong,här blir det nog långa kvällar på sommarenGlad.

Azgaron
0

Ser himla trevligt ut Tommi! Inte fel med hobbyrum att vara i och balkong att vara på.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

..ja,nu ser det lite mer hemtrevligt ut..

ElLobo
0

Sådärja, nu ser det ju ut som om du bygger något också. Skrattande

TommiN
0

Frugan skakade bara på huvet när hon såg byggbordet,hennes kommentar var enkel..Redan..Glad

ElLobo
0

SkrattandeSkrattande

PonCar
0

Precis som det ska vara!Skrattande

snart läge att bygga ut hobbyrummet? Finns väl alltid nån mellanvägg du kan ta ner…

Azgaron
0

Ser hinla trevligt ut Tommi! Precis osm det ska se ut när man håller på.

TommiN
0

#34..tjaa,river jag nea väggen så kommer jag in hos grannen,och åt andra hållet ligger dotterns rum,får nog helt enkelt städa lite diskret här.Glad

#35 tyckte jag med,tills man skulle börja leta fram rätt verktyg..Skäms.

Azgaron
0

Hehe, känner igen det där! Har färger, verktyg och byggdelar över hela byggplateen. Glad

[Tunnan]
0

Det var ett trevligt hobbyrum du fått till Tommi
Mycke saker, men det hör ju liasom tillFlört

TommiN
0

Japp,helt rätt Henke,men förklara det för frugan..Glad,blir till o slänga upp mera hyllor på väggarna.

[Tunnan]
0

Khrm….Janne heter jagFlört
Inte så lätt att hålla isär alla namnen härGlad

TommiN
0

Sorry Janne,kollade på Henkes inlägg i ett annat inlägg,satte väl sig i huvet Skäms,inte lätt när det börjar eka i skallen..Glad.