Detalj målning?
Vad gör ni när handen börjar skakar? Har ni något bra tips ?

När jag målar detaljer stöder jag alltid båda händerna mot bordskanten för att hålla dem stadiga. Det finns skyttar som tar en öl för att få ett lugn och få bort skaket men det rekommenderar jag inte. Jag har provat bara för att ha provat och jag tyckte inte att jag hade nån skärpa i målningen. Öl fungerar bättre i glada vänners lag när man berättar för varann om vilka fantastiska modeller man tänkt bygga…

Jag har faktiskt hört om en som tar ett glas vin.

Om jag minns rätt från skytteklubben, så ska det vara en klass två, eller kanske t.o.m. en lättis, och inte starköl. Det ska bara precis kapa nervositetsskaket.

En stor hjålp är om du kan hålla det du ska måla i vänster hand (om du är högerhänt, annars tvärt om!), pensel i högerhand. Se nu till att båda dina händer har kontakt med varann: på det sättet kommer du att "skaka i takt" med det du vill måla, lika med eliminerade skakningar!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

#4 Det är den metod jag brukar använda till figurer och liknande. Problemet är att det är betydligt svårare när man har en halv kanot i ena handen….
Eftersom man sitter still mycket så kanske det är bra med lite styrke tränning som uppvärmning? Så att blodcirkulationen kommer igång?
men det bästa måste vara att inte få i sig den dåliga ångan

Jag kan ju komma med det råd jag gav till en kompis som också huserar på detta forum, skruva fast handen i skruvstycket! då lär den inte skaka 
Det var det jag var mest orolig för när jag bröt högerarmen, att jag skulle förlora mítt exakta grepp och finmotorik i högerhanden, försökte måla med vänsterhanden under tiden, gick inte alls, solglasögon på en gubbe blev ett svart fejs. Tack och lov så är högerhanden fortfarande pålitlig, men ett stöd är aldrig fel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ja, det är knepigt med stora grejor. Det gäller att hitta en så bekväm arbetsposition som möjligt.
Helst en där händer och pensel kommer an mot det som ska målas ovanifrån, så att säga. Och det hjälper även här att båda händer har kontakt med varann på nåt sätt, tycker jag:
Ett bra stöd för handleden tycker jag är ett måste vid "pillmålning".
Tycker att en sån här är rätt bra inköp ändå.Om man skakar så blir skadan inte så stor.

#10: jomen visst, bra förstoring av nåt slag underlättar massor, om man inte har syn som en jaktpilot! 
Själv har jag syn som en katt ungefär, dvs allt innanför en meters radie är väldans suddigt!!

#10: Jag köpte Kjell & Co variant, den är fyrkantig med en lysrörslampa på vardera sidan, fast jag använder inte direkt förstoringsglaset, har ett pannband med nedfällbara utbytbara förstoringsglas istället, som jag använder för "pillmålning" och liknande
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

hehe vad kul att ni skulle nämna skytte, jag kanske kan bli superbra på både finpilla med modeller och skjuta om jag skjuter mer och gör mer modeller.
För er som har problem med synen så är det ljus ljus och ljus som hjälper mer än man kan tro. drar pupillerna ihopp sig så ökar skarpheten i synen. Och du ser saker du inte kan fokusera på skarpare då. Det märks ganska mycket när man skjuter och det börjar bli gryning då allt blir mer och mer suddigt. Likadant med bländare i kameror… Men detta borde nog alla har listat ut…
Jag har fått grymt bra resultat på skyttet när jag varit lite halvförkyld, ska prova måla något pilligt nästa gång jag är det. Och mitt första vandringspris vann jag när jag va lite halvbakis. Fast mitt personbästa resultat så har det inte varit något udda att notera som påverkat kroppen. Det kommer oftast ner till träning, träning och träning och teknik så klart