Modellvatten
Borde man inte kunna blanda blå vattenbaserad färg och vattenbaserat trälim (vitlim) och använda som modellvatten? Limmet blir ju genomskinligt och blankt när det torkar och färgen borde ju göra så att det ser ut som vatten, eller?
Om ingen provat detta (vilket jag tvivlar på) så gör jag givetvis ett försök och återkommer med resultatet. Men om någon har gjort detta så behöver vi ju inte uppfinna hjulet två gånger så att säga 

Jag tvivlar på framgång för jag tror det blir grummligt. Men jag hade ändå försökt! Ös på bara och återkom! 

Jag gissar att det tar evigheter att genomtorka, så du måste se till att det är helt dammritt under hela härdningen.
Gissar oxå att det kommer "pysa ihop", alltså du får nog inte en plan yta, mera åt det konvexa hållet.
Det finns ju annars flera bra produkter för att skapa både stillastående vatten, och vatten i rörelse.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag har testat det där en gång i tiden.Hasse har helt rätt,limmet krymper för mycket,och det blir inte det genomsläpp heller som man tror. Det finns att köpa ho MJ hobbyexperten ett material i form av små kulor som man värmer upp.Det blir flytande och bara att hälla på där du vill ha det.Lavera med färg emellan lagren.
Våtrumspackel och oljefärg,med olika lager av lack blir mycket bättre. Diot nedan gjorde jag så.
Lennart
3# Ett varnigen ord för dessa kulor man värmer. Om dom inte har ändrat något med dom, så har jag läst många olika inlägg om att dessa kulor för vatten INTE är bra. Först så förstör man ju kastrullen man gör det i, dock kanske inte det största problemet. Men med tiden så kan denna modell av vatten gulna vaäldigt mycke och även spricka och släppa från grunden. Och det luktar tydligen inte hallon när man ska smällt dom heller, så det bör vara i ett väl ventilerat rum eller utomhus.
Men man kan ju alltid prova om man vill 
Hahaha "Och det luktar tydligen inte hallon när man ska smällt dom heller" 
Jag förstår problemet med att limmet sjunker ihop, men det borde väl mest bli så när man kör djupare vatten då man kör en jäkla massa lim så att säga. det kanske funkar om man ska göra nån liten vattenpöl sisådär?
Jag ska se om jag inte kan göra ett litet systematiskt försök med det där, olika blandningar och olika djup. På med labrocken och brillorna, o sen ner i källarn!
Spännanade de här,själv håller jag på med ett diorama från Ia världskriget skall bygga med stridsvagnar MKI och med löpgravar figurer i skala 1:72.
Vill ha massor med bomkratrar fulla med regnvatten,så där smutsgult,så jag följer dessa expriment med stort intresse.
Har funderat på att göra de lätt för mej bara måla den färg jag vill ha och lägga nån typ av plastlock över typ plast från förpackningar.
Kanske med lite vitlim på ytan för att göra det mera krusigt och levande..
Blir ju inte så stora ytor för mej att täcka……
Krille.

Här har du en variant som JaguarMkVII visat tidigare på forumet. Även en liten film där han visar hur det går till.
http://modellbygge.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a6b213a8-b9e9-49cb-9410-255c9c07b00a
Man tackar Raldor

#3: Fantastiskt snyggt vatten (och fartyg)! Har du inte någon större (högupplöst) bild på det? Det ser overkligt verkligt ut, må jag säga. 
#9 Håller med!
Jag provade det där med lim och färg, men det blev mycket riktigt inte så bra. Limmet sjunker ihop för mycket, oavsett hur djupt man kör och detta gör att lim-färg-blandningen blir för kompakt, och det ser då inte längre ut som vatten. Ser mest ut som man skulle använt en helt vanligt färg faktiskt..
Med andra ord försvinner den genomskinliga effekten tyvärr 
#10 Jag testade lite med lim och färg i går också. Och som du säger så sjunker det på tok för mycke för att man ska kunna ha det som vatten.
Tog en bild nu dock ingen bra bild med den visar dock att om man kanske vill ha någon lite lerpöll eller något så kanske det funkar med lim och färg.
Bild: trälim och färg test
Det där såg ju bra ut! Kan vara bra att veta ifall man behöver göra nån mindre pöl i nåt dio nångång.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Kul initiativ!
Jag har genom åren prova lite olika och här kommer mina personliga reflektioner:
vattenspädd lack - ser iallafall blött ut, men relativt lång torktid gör att det inte funkar för djupare pölar, kanske 1-3mm bara.
alkydlack - kan målas på flera gånger, men sjunker i mitten, stor bubbelrisk, kan även smälta andra material (plast, frigolit, styrolit). Kanske upp till 5mm pölar? En gång fyllde jag en liten 1:35 plasthink med lack, 3 veckor senare hade hela hinken smält. Andra gånger har lacken sakta letat sig ut i hål och glipor och runnit ut undertill på dioramat (torktiden på tjocka lager är för lång).
trälim - för mycket bubblor, kan dra ihop sig "uppåt" och dra sönder eller släppa från omkringliggande områden. Krymper troligen alldeles för mycket.
Gators glue - blir bra "slem" och istappar. Extremt genomskinligt, jämfört med trälim. Har inte provat det som vattenytor. Det kan ha liknande "farliga" sammandragande effekter.
Har ej provat liquitex medium som vatten, men har provat det som medium, tror det kan funka på vatten som inte är so "djupt" och det går nog att lägga i lager vilket gör skulpterbart och huvudkandidat för "vågigt" vatten.
Resinvatten - genomskinligt tvåkomponentsresin, det enda som funkar enligt mig. Rör man försiktigt blir det inga bubblor och det är snabbt dammtorrt (runt 1 timme?) samt helt härdat på 24timmar. Krympningen är väldigt liten (under 1 %?). Dock giftigt så in i bomben (enligt mig, fast det har ju diskuterats förut).
#12 Ja det där såg ju bra ut!
Men kan ju säga att det var ytspänging på den pölen, så mycke lim behövs efter som det sjunker väldigt mycke.
Och ska man bara göra små pölar endå , så tycker jag man ska köpa tex Woodlandscinics vatten eller dyrligt. Blir inte så dyrt och håller länge om man ska göra smått.
Imponerande!

Om man ska göra en liten bäck endast då? Vad ska man använda i det fallet?
Varför krångla till det.
Titta på modelljärnvägstillbehör istället.

#17 Det där är faktiskt bland de absolut bästa havs-tolkningarna jag någonsin sett. Och då är jag ändå både skeppsintresserad och rätt rejält kräsen. Ofattbart fint!