Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1462 ggr
pebben
0

FÄRG REFERENS TILL FW 190A8

vad blir rml74 och rml 75 i tamyia eller humbrol färg nummer?

//pebben

StefanW
0

Jag skall titta när jag kommer hem ikväll, jag har för mig att det blir till att blanda för att komma sanningen nära!

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Hejsan Pebben, jag tar mig en titt i "Scale Colour for Modellers" de har på slutet en "Model Colour References" som ger en del. På 74 Dunkelgrau står det: 1 part Black Green + 1 part 92 Iron Grey, Humbrols alltså. På 75 Mittelgrau står det 79 Blue Grey + 1 part 34 White, lite skumt där eftersom dom inte säger hur mycket 79, ska nog vara 1 part framför där, en miss kanske, någon som vet??

Sedan står det också någonstans att RML Dark Grey 74 är Hu-27.

I "German Aircraft of world war 2 in colour" av Kenneth Munson står det att RLM 74 liknar FS26081 och RLM 75 FS26118. Vad jag vet så kan de tyska färgerna tolkas i all evighet.

Om det går med Tamiya får någon annan säga. Lycka till!

Sven-Åke

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för hjälpen! Fot i munnnen tillvärkaren academy uppger fritt översatt mörkgrå och gråviolett ??? men tittar man på referens bilderna på sidan av lådan ser det mer ut som 2 olika grå typ Hu 27 som mörkgrå  nåja det är väl bara att prova sej fram

//pebben

Svake
0

men där har dom ganska rätt för en av färgerna har den benämningen läste jag någonstans och när jag kollade FS färgerna i dagsljuset så gick en i grå/brunt, den andra var ren grå, som sagt skumma färger, hehe. Det ser ut som 72 skala? RLM 74 kallas ju för Dunkelgrau, den är åt det bruna hållet, FS26081. RLM75 heter Grau, FS26118, allt enligt Kenneth Munson. Har du FS färgshippsen?

Jag gillar Academys byggsatser, har några på gång, men som vanligt krånglar jag till det.

Sven-Åke

StefanW
0

Det här var en knepig fråga! För att "röra till" det ännu mera för dig pebben, så tittade jag i en pärm från Humbrol: The colour system, där finns det en sida med Luftwaffe färger, blandar man enligt följande så skall man hamna i närheten! *= en droppe, 0,02 ml

Dunkelgrau                                             RML Grau

Humbrol nr 27  X 91*                               Humbrol nr 29 X 34*

Humbrol nr 29  X 2*                                 Humbrol nr 25 X 13*

Humbrol nr 34  X 1*                                 Humbrol nr 34 X 12*

Humbrol nr 109 X 1*                                Humbrol nr 82 X 2*

Om du vill se FS färgerna på nätet för att få en uppfattning så gå in på FS Color Server, där kan du mata in 26081 för RML 74 och 26118 för RML 75

Sedan var det Gunze Sangyo - Tamiya som du sökte! Titta in på Referens chart, det var det bästa jag kunde finna.

Hoppas det är till någon hjälp, annars får du ta till den gamla modellbyggar metoden: "Try it and error"

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#4 Har du FS färgshippsen?  Nej! Var hittar man dom någonstans? //Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

tror jag tar en grå och blandar i lite brunt och blått och ser hur det ser ut? och går inte det blir det lila med rosa prickarFot i munnnen jo visst är planet i 72 skalan och academy gör trevliga satser men just den här så får man spackla och slipa en del tyvärr men som plåster på såren fick jag med en kubelwagen på köpet. (jeep)

//pebben

StefanW
0

#7 Jag tror att du kommer att få till det bra! I sådana här lägen så önskar jag att man kunde ha en webbkamera, så man kunde visa vad man menar! Fortsätt i tråden så vi får veta hur det gick…nyfiken  Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag ska ev in till mariestad ikväll tänkte titta i christers färghylla och se om det finns nån tamiya färg som ligger nära. tänkte också passa på att höra om han känner till nån bra detaljerings tillvärkare förutom verlinden till sven-eriiks tiger. återkommer om detta. 

//pebben

StefanW
0

Kolla med honom om han kommer att ta in Vallejo? Hälsa!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

det ska jag göraFot i munnnen

//pebben

pebben
0

han håller på att fundera på att ta hem såna färger men hadde väl inte riktigt bästemt sej.  köpte mej en xf20 neutral grå att ha som bas + lite annat smått och gott tex german artillery crew från dragon detta set är till karl kan ju vara bra att ha? 1 js2 ett set german mg troops +1 kettenkraftrad 1 tub spackel och 9 burkar färg…

//pebben

StefanW
0

Vad använder du för spackel?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

humbrol model filler. funkar rätt bra när man lägger zimmerit men till skarvar och dyl är det si så där något förslag på bättre filler motages tacksamtFot i munnnen men som sagt till zimmerit funkar det

//pebben

StefanW
0

#14 Det finns flera olika fabrikat av filler och varje har sin goda egenskap. Har du provat Hagmans enkomponet spackel som finns bl.a. på Mekonomen?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaha så här blev den! inget för open men så är jag ju ingen flyg byggare hellerFot i munnnen typ hellre än bra! MEN det är bra med lite variation på byggena tycker jag och så är det rätt så kul!

//pebben

StefanW
0

Varför skulle den inte passa på OPEN? I så fall skulle inte jag kunna ställa ut något!Skrattande Jag tycker att alla skall kunna ställa ut, från Kalle 5år första modell till Olle von Proffs 65 år där varenda nit och dekal är "rätt" ! I dom samanhangen är inte jag många år.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

mnja vad jag menade var att den nog inte skulle vinna nått direkt. Generad själv önskar jag att fler barn ställde ut sina byggen tex på modell byggar träffen i mariestad det får en att tänka till och minnas hur man själv började och kanske framförallt varför! jo för att det var så himmla skoj!  så glöm inte att se till att ha roligt när ni limmar pojkar/ flickor

//pebben

Svake
0

Jag tycker den ser helt ok ut, verkligen inget att gömma i häcken!

Sven-Åke

Hylsan
0

dito, ser inget fel på den heller. Är ingen expert iofs men som lekman så är den riktigt snygg! :)

/Hylsan

ElLobo
0

Jag får hålla med. Den ser ju bra ut!

pebben
0

jag kanske är petig men det finns ett par missar på cockpit glaset där det blivit lite sölit syns inte så bra på bilden. iövrigt är jag rätt så nöjd med bygget. lite knöliga dekaler dom vägrade att fastna! men kladdade på dekalfix så löste det sej utom med den röda randen som jag till slut gav upp och målade dit en istället.

//pebben