Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1246 ggr
Bigmek
0

Airbrush sätter igen direkt

Hallå!

Jag började nyligen bygga modeller igen efter ett längre uppehåll. Kul är det men jag har stött på ett problem som jag inte lyckas lösa! Jag använder min farsas gamla Badger-airbrush me en ny kompressor men hur jag än gör så stelnar färgen i sprutan! Det går inte att spreja i längre än kanske 3 sekunder innan den sätter igen i spetsen och man måste röra på nålen igen för att få bort färgen. Jag har testat att späda färgen i massor med olika koncentrationer och testat att köra med olika tryck men det blir ändå exakt samma sak.

Sprutan är som sagt en Badger men vilken modell det är vet jag inte eftersom den är rätt gammal och farsan har inte kvar lådan. Det är en "insugsmatad" eller vad det kallas, dvs det sitter en färgburk på undersidan som färgen sugs upp ifrån. :P

Färgen jag använt är Vallejo Air och Tamiya, akryl bägge två. Tamiyan späder jag med isopropanol och Vallejon med vatten. Vad är det som jag gör fel? :(

Tack på föhand

Mvh Christian

denstore
0

Akryler har en tendens att torka på nålen och i munstycket. Vad du behöver är en retarder, alltså en produkt som ökar torktiden. Tror både Tamiya och Vallejo har egna, men det finns också att köpa i typ konstmaterialsbutiker.

En annan sak som är ganska viktig är att nålen är mer eller mindre perfekt polerad. Minsta skavant gör att färg fastnar, och sedan byggs upp. Gör rent supernoga en gång, och polera sedan nålen försiktigt med typ autosol. Sätt lite autosol på en ihoprullad remsa papper, och polera även munstycket invändigt.

Bigmek
0

Ahaa! Det låter ju precis som det jag behöver! Ska införskaffa lite så fort jag får möjlighet! Men hur gör man om man skulle köpa i en konstmaterialbutik? Är det ett speciellt märke eller sort man bör välja eller fungerar det med vilken som helst till både Tamiya och Vallejo?

Angående Vallejo Air, brukar det vara så här eller är det med just min airbrush? Dom kör ju rätt hårt i marknadsföringen att det bara är att hälla färgen direkt i airbrushen. Känns som man likagärna kan köra deras Model Color då.

Tack så mycket för hjälpen! :)

Azgaron
0

Model Color och Air är helt olika i konsistensen. Air funkar fint att spruta direkt, även om jag hört att en del späder lite.
Color behöver spädas en del däremot.

Vallejo sätter sig här med, och jag har en Evolution.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

denstore
0

Skillnaden mellan Air och Colour är väl att Air är gjord för att sprutas direkt. Den ska ha lite finare pigment också. Sen måste man i alla fall spä den en aning ibland.

Du kan i stort sett bara gå in och fråga efter en acrylic retarder. De brukar veta vad man pratar om. Skulle tro att mycket konstnärer som använder akryler använder det.

NBISaladin
0

Vad har du för tryck när du airbrushar, Christian?

Att det sätter igen efter bara några sekunder låter ju välödigt fel, antingen är det ett handhavandefel, eller så är det, som denstore säger, ett mekaniskt problem.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus