modellböcker?
Finns det några bra böcker som man borde äga/läsa som handlar om den ädla konsten om modellbygge??
Såg lite på hobbybokhandeln men det var ju så många så det gick ju inte att bestämma sig om vilken :)
tips?
/Hylsan

Vid en snabb titt i makens bokhylla ser jag en bok som heter just Modellbygge. Den är gul och utges av Forum. Om den är bra vet jag inte ;)

#1 den har många år på nacken och läses numera som kuriosa!
Vad är det för ämne? Målning, vädring, diorama m.m.!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
tja…helst allt ihopa i en bok :)
Modellbygge har jag läst i min ungdom..den var rätt bra, fast lite väl bred då den innehöll annat också.
Jag tänkte inhandla en diorama-bok som jag vet du rekommenderade Stefan (kommer dock inte ihåg titel just nu)..
Men en som tog upp lite scratch-building, vädring och målning hade varit kanon :)
/Hylsan

#3 Jag skall plocka fram lite olika titlar och var man hittar dom tills ikväll när jag kommer hem! Nu har jag en bild av vad du söker!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Här finns en del böcker:
http://kalmbachcatalog.stores.yahoo.net/scale-modeling-books-general.html
http://kalmbachcatalog.stores.yahoo.net/scale-modeling-books-military.html
Många tips finns dessutom på IPMS Stockholms sida http://www.ipmsstockholm.org/helpdesk.asp#tech_tips

#5 gav många av de svar jag hade givit. Vad jag vet så kommer det i maj en "Special issue, How to: paint & weather scale models" från Fine Scale Modeler.
#0 Jag hade nog ringt och kollar med dom vad de har för tips. Om du vill så kan jag gärna göra det!
Den boken som tidigare varit "på tapeten" var:

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#5, du hade en massa böcker där ja…svårt å veta vilka som är 'bra', illustrativa etc. Kommer antagligen mest syssla med bilar och pansar så några böcker går ju bort.
Brukar ni handla utomlands eller i Sverige?
#6, jopp den var det. den dimper snart ner i postlådan :)
/Hylsan

#7: Om man tittar generellt på det hela, så handlar jag oftast där det är billigast. Det gäller både böcker, modeller och annat. Tråkigt för eventuella "lokala" handlare men eftersom man oftast måste skicka efter de önskade objekten i alla fall, så får priset styra. Men man måste komma ihåg frakten, och beställer man utomlands ifrån, så tillkommer i en del fall också moms, tull och avgifter. I vissa fall kan ju även leveranstiden vara av betydelse, så man får väga för- och nackdelar mot varandra.

Jag handlar nästan uteslutande inom Sverige, det beroende på dåliga erfarenheter från utlandet. Jag betalar hellre några kronor till för service, kort leverans tid och någon att tala med vid eventuell reklamation eller andra frågor.
Stefan - Modellbyggare
#8 vilka kan du rekommendera utifrån då?
Skiljer det hundralappar så brukar jag ta det utomlands men annars handlar man ju helst i sverige.

Jag har aldrig haft dåliga erfarenheter när det gäller köp från utlandet, men det gäller att vara medveten om risken. Speciellt kanske det gäller om man handlar på Tradera, eBay eller liknande, där det emellanåt finns en hel del oseriösa säljare. Handlar man på dessa auktionssajter så måste man tänka på att läsa andra köpares synpunkter/omdömen/feedback. Har säljaren negativa omdömen - köp någon annan stans.

#10: Det beror på vad man ska handla. Modeller och tillbehör köper jag mycket på eBay UK, ebay USA eller andra eBay-sajter och på Tradera, samt gärna av t ex LuckyModel, Squadron, Hannants, Kingkit m fl etablerade handlare.
Böcker finns mycket bl a på Alibris, Amazon UK, Amazon USA. Ta gärna hjälp av Bokfynd för att hitta billiga böcker.