Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4688 ggr
Gamo
0

Vatteneffekt

Hej Jag är ny här så kanske nån har skrivit förr men Jag bygger en modell nu och skulle vilja att det ser ut som genomskinligt vatten runt om. Så att jag ska kunna ha havsplantor/fiskar som synns igenom. Ytan kommer bli ca 20*15 cm djupt. Jag funderar på klarlack eller vattenefekt från gamesworkshop, men jag är orolig att det blir för tjockt och inte går att se igenom… Så nån som har en lösning? Hoppas att nån förstår mitt problem också :P

StefanW
0

Är det något sådant här du är ute efter?

Bilden är från IPMS-Open 2008 Dioramaklassen och om jag inte är helt fel ute så är det Jonas Dahlberg som byggt denna:

Discovery of "Kronan", South of Öland , August 1980

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

Jag tror det är något i den här stilen du är ute efter:

http://www.andrea-miniatures.com/market/AspsProductos/Detalle.asp?IdProductoDetalle=813

Det finns några ypperliga pdf:er man kan ladda ner på deras website där det i bland annat en beskrivs hur de använder det. Har för mej att den heter "No swimming"

PonCar
0

Jag använde ju Fallers "Magic Water" (transparent gjutresinplast) till mitt sjöflygplandiorama, men jag skulle inte rekommendera detta material om man skall ha såpass djupt vatten som du planerar. Dessutom luktar det grymt starkt under härdningen… Kanske finns nåt slags transperent gel som kan funka. Jag har sett sån gel i tex vissa prydnadsljuslyktor och liknande. Vet ej var man kan få tag i sånt -Panduro kanske? Låter f.ö som en riktigt spännande dioramaidé du har på gång där!

[Orso]
0

Kolla med www.kinn.com

Ta kontakt med dom och förklara vad du tänkt göra så kanske dom kan rekommendera något. Det är en svensk firma trots dotcom

Gamo
0

#1 Länken från Stefan W är lik det jag tänkt på men vad är det för material? SterarinGel från Panduro har jag tänkt på men de sa att den aldrig stelnar och blir dammig. andreaminiatures.com ser ut som de vattenefekt jag köpt från gamesworkshop men den kan man inte göra så djup för då blir det grummligt. men det fanns mycket intressant på deras sida. Jag får fundera vidare, men iaf vad är materialet på StefanWs länk? Tack för alla tips änsålänge :)

StefanW
0

#5 Om jag minns rätt så är sidorna i plexiglas/acryl och på toppen så ligger det en plastfilm som används inom mj för att simulera vatten, så med andra ord så är det "tomt" inuti, dykaren håller i kabeln och sitter fast på det sättet. Tror att det skulle bli väldigt dyrt att fylla ett så stort tomrum.

Hittar inte tråden inne på IPMS-Stockholms sida, minns inte om det var i forums delen eller i "In the works"…

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Jonas D har byggt ett plexiglasakvarium målat från insidan, och med en platta överst där han skulterat ett epoxihav.

Du får kontakta honom för lite närmare info.

jonasdahlberg57 (at) hotmail.com

För de som vill titta mer på hans dykdiorama:

Kronan del 1, del 2, del 3 och del 4.

ElLobo
0

#5: Förresten, gå gärna in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.
Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du fyller i var du bor i din profil. Tack!

se Aktivera eran sajt - inlägg #10.

Gamo
0

Nu har jag kontaktat kinn.com och de svarade Epoxiharts 141. Det ska fungera att gjuta 10*10 cm djupt vatten så jag får kanske anpassa modellen efter det. Tack för hjälpen alla, och desutom dykarmodellen var helt otrolig :O

(jag fixar min sida också så välkommen in till mig nån gång :P  )

PonCar
0

#9: Epoxiharts är i stort sett det som jag använde i mitt dio (dvs flytande resinplast). Det hette dock inte Magic Water som jag skrev i #3 utan det heter "Modellwasser". Som sagt -tänk på att det luktar ordentligt när det härdar, och det är nog inte direkt nyttiga ångor… Skulle tro att du bör gjuta det i flera tunnare skikt snarare än att hälla i allt på en gång, men det torde väl framgå av instruktionerna.

Blir spännande att följa ditt projekt!!Glad