#0 Trasig länk!
Hässleholms modelljärnvägsförening visar också en film om deras bana
Stefan - Modellbyggare

Intressant inslag! Alltid kul att se.
Men det varken sägs eller står något om hur stor den verkligen är. Det är lite tråkigt eftersom fakta alltid är intressant. 1 km räls, 15 tåg och 295 växlar sägs det i alla fall.
Men Lennarts loft är 2,25 km + 370 m långt och ca 500 växlar … 

#0: Justerade länken så den visar direkt på filmen.
Mycket fint! Även om jag bor en bit ifrån så gick det direkt att känna igen en del miljöer.
Hoppas att de e ok att jag "kapar" denna tråd lite?
Ni som har kunskap om modelljärnväg; till vilken skala finns det mest tillbehör? Hus, träd, bilar, broar, figurer osv?
Skulle vilja bygga ett dio med j-vägstema, men bara relativt litet så att det får plats med mina andra modeller i samma skåp.
//Pentti

Hej Pentti!
Inte ofta man hinner titta in här i nuläget, men kul att läsa lite om MJ! Jo, jag tror att H0 (1/87)-skalan är den som har överlägset mest i form av tillbehör som du nämner. Därefter kommer N (1/160)-skalan som kanske till nöds kan kombineras med modeller/figurer etc i skala 1/144.
/Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#6 Tack för tipset! HO låter som en bra skala, vill inte att det ska bli FÖR små figurer bl//Pentti
#5 Varför inte starta ny tråd istället?
#8 jag började med att be om ursäkt,tyckte att det inte borde vara så farligt med en kapning..inte ensam om det..
Men Ok jag startar en ny tråd!
//Pentti.
Mina trådar är fritt fram att kapa! 
Återigen är jag ledsen över att bo i "fel" del av landet, här finns just inget för oss modellbyggare,,,,,,,
//Pentti

Det är väl lite knapert på den fronten, men ibland arrangeras något MJ-program i samarbete med Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Under sportlovsveckorna är t ex modelljärnvägen i källaren öppen 27/2 och 6/3 klockan 11-15. Om det sedan är öppet även för den vanliga allmänheten vet jag inte.
Annars är det väl nedåt Norrtälje- och Stockholmsområdet det finns lite mer aktiviteter.