Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: modelljärnväg-mj
Läst 2787 ggr
sponny
0

Rekordstor modelljärnväg

Sveriges största modelljärnväg finns i Skåne och den blir bara större. Ett 20-tal personer har arbetat i 50 000 timmar med att bygga Hässleholm i miniatyr.

LÄNK

StefanW
0

#0 Trasig länk!

Hässleholms modelljärnvägsförening visar också en film om deras bana

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Intressant inslag! Alltid kul att se.

Men det varken sägs eller står något om hur stor den verkligen är. Det är lite tråkigt eftersom fakta alltid är intressant. 1 km räls, 15 tåg och 295 växlar sägs det i alla fall.

Men Lennarts loft är 2,25 km + 370 m långt och ca 500 växlar … Flört

Lennarts loft

ElLobo
0

#0: Justerade länken så den visar direkt på filmen.

AndersE
0

Mycket fint! Även om jag bor en bit ifrån så gick det direkt att känna igen en del miljöer.

pentti01
0

Hoppas att de e ok att jag "kapar" denna tråd lite?

Ni som har kunskap om modelljärnväg; till vilken skala finns det mest tillbehör? Hus, träd, bilar, broar, figurer osv?

Skulle vilja bygga ett dio med j-vägstema, men bara relativt litet så att det får plats med mina andra modeller i samma skåp.

//Pentti

Roca
0

Hej Pentti!

Inte ofta man hinner titta in här i nuläget, men kul att läsa lite om MJ! Jo, jag tror att H0 (1/87)-skalan är den som har överlägset mest i form av tillbehör som du nämner. Därefter kommer N (1/160)-skalan som kanske till nöds kan kombineras med modeller/figurer etc i skala 1/144.

/Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

pentti01
0

#6 Tack för tipset! HO låter som en bra skala, vill inte att det ska bli FÖR små figurer bl//Pentti

AndersE
0

#5 Varför inte starta ny tråd istället?

pentti01
0

#8 jag började med att be om ursäkt,tyckte att det inte borde vara så farligt med en kapning..inte ensam om det..

Men Ok jag startar en ny tråd!

//Pentti.

sponny
0

Mina trådar är fritt fram att kapa! Skrattande

pentti01
0

#10 Flört

ElLobo
0

Tre nya visningsdagar av anläggningen har planerats in för alla som inte hade möjlighet under invigningshelgen.

• Onsdagen den 29 december, kl. 11-16
  • Söndagen den 13 februari, kl. 11-16
  • Söndagen den 13 mars, kl 11-16

Entré: vuxna 40 kr, barn 12-16 år 20 kr samt barn under 12 år gratis.

HMJF

pentti01
0

Återigen är jag ledsen över att bo i "fel" del av landet, här finns just inget för oss modellbyggare,,,,,,,Gråter

//Pentti

ElLobo
0

Det är väl lite knapert på den fronten, men ibland arrangeras något MJ-program i samarbete med Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Under sportlovsveckorna är t ex modelljärnvägen i källaren öppen 27/2 och 6/3 klockan 11-15. Om det sedan är öppet även för den vanliga allmänheten vet jag inte.

Annars är det väl nedåt Norrtälje- och Stockholmsområdet det finns lite mer aktiviteter.