Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 3962 ggr
cv9040
0

Första bygget, Academy Cv9040B

Hej

Eftersom valet för min del stod mellan att bygga ett par högtalare á 2500 stycket eller en CV9040 blev valet för min sambo rätt enkelt när hon såg va modellen kostade, jag fick bygga modellen inga högtalare =(

Men de blir väl bra.

Jag har fått hem modellen iaf, dock har jag inte investerat i några verktyg, lim färg osv. Tänkte inleda med att försöka få lite tips av er.

1. Verktyg är nog inga problem, fantasin sätter gränsen. Och vad jag förstått så är damens sminklåda i farozonen (tops, nagelfilar nagelknippsare you name it)

2. Färg: Grundfärg vad vilken?? kan man grunda saker innan man limmar eller är det kört om grundfärg kommer i kontakt med lim?

3. samma med vanliga färgen sen hur funkar det med lim, enlig beskrivningen skall jag måla några detaljer innan de sätts dit, men skall man inte försöka måla fler inbillar mig att det blir svårt å komma åt baksida på bärhjul mm när dom är monterade. Blir för övrig penselmålning till att börja med. nog ingen ide att fråga om man får köpa airbrush =)

4. Lim å Spackel någon med konkret förslag, jag har sökt en del och alla rekomenderar ju olika =)

5. Nån affär i Skövde som säljer dylika produkter?

6. Hur blir man herre i sitt eget hus.

Nåja hoppas på en del bra svar, och jag lovar att posta bilder osv när jag kommer igång på riktigt!

MvH

Sebastian Eriksson

StefanW
0

Hej Sebastian!

Vad gäller affärer i Skövde så är det lite dåligt när det gäller lim.

Leksakslagret på Rattvägen har lite tublim och Humbrolfärg…

Behöver du lite mer (utöver de som du kan låna från damens smiklåda) så finns det två leverantörer i din närhet.

I Mariestad så finns Modellhuset Liden

och i Lidköping så finns Game Maniacs

Spackel kan du hitta på Mekonomen, köp Hagmans enkomponet på tub

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

1. Nagelfilar och nagelknipsare är alltid bra att ha, men det verktyg man använder mest är nog ändå spruecuttern eller modellkniven. Spruecuttern tyckte jag tidigare var en lustig grej, det duger väl med en bra avbitare trodde jag. Sen köpte jag en spruecutter, mest på kul, och nu vill jag inte vara utan den. Uppgraderade nyligen till en Tamiya spruecutter som är bättre än Trumpeters som var den första jag köpte

2. Att grunda innan man limmar är ingen bra idé, du kan inte limma med vanligt plastlim med någon större framgång och du missar en viktig grej med grundfärgen. Grundfärgen avslöjar obönhörligen var du missat med skarvar och spackling så du har chansen att fixa det innan du går vidare med den slutliga färgen. Ovanstående gäller givetvis om man grundar med sprayfärg, vilket är bäst. Tamiya och The Military Painter har bra grundfärg-primer

PS du kan visserligen limma målade detaljer men bara med lim typ Gator men det fäster inte på långa vägar lika effektivt som plastlim

3. En del detaljer måste ju målas först, man kommer bara inte åt senare, men då får man se till att inte måla på dom ytor som limfogen blir på, eller skrapa rent dom efteråt

4. Spackel, tja det finns en hel del på den fronten, men minst lika viktigt är teknik och verktyg. Att maska av området som skall spacklas med maskeringstejp spar massor av sliptid, och applicerar man med s.k. Colorshapers eller som vi kallar dom gummipenslar så blir spacklandet mycket enklare. Du får helt enkelt pröva dig fram vilket spackel du trivs med och som du får tag på, jag rekommenderar Tamiyas spackel för vanlig spackling. Lim ja ett flytande plastlim är definitivt att föredra, Kibri, Pactra och Modelmasters är bra dom övriga har jag egentligen ingen större erfarenhet av, frågan är snarast vad du får tag på

6. Enkelt svar: Bli solo!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

Uhh…vad säger man? Låter som att du har en bister tillvaro Rynkar på näsan

Nåväl…Academy´s CV9040 är en rätt lättbyggd byggsats utan större fallgropar. I dina kläder, så skulle jag satsa på att bygga ihop så mycket som möjligt och måla efteråt. Bygg i "moduler" som verkar vettigt, lämna t ex hjul & band till slutskedet. De kan du med fördel måla separat.

Som Starhawk skriver, så måste de ytor som ska sammanfogas vara "plastrena". Normalt sett, så fungerar ett lim som så att det smälter ytan och fogen blir en slags svetsfog. Själv använder jag oftast ett flytande lim t ex Tamiya Extra Thin. Det limmet är väldigt "tunnt" i sin konsistens och fungerar som så att man håller samman de ytor som ska fogas ihop - därefter stryker man försiktigt på lim längs fogen. Kapilärkraften gör att limmet fördelar sig automatiskt och sedan är det bara att pressa/hålla ihop delarna. Var sparsam med limmet och undvik fingrarna…

Hagmans spackel är inte dumt alls, men till just denna byggsats tror jag inte det finns sååå mycket att spackla. Faktiskt.

Hur som helst - lycka till Glad

starhawk
0

#3: Jag har byggt flera stridsfordon, och jag kan inte minnas att jag spacklat ett enda av dom, så precis som Hayabusa skriver så lär du inte behöva det på den här, det är främst flygplan som man behöver spackel till. Att limma med flytande plastlim är enkelt, jag fixerar delarna i förhållande till varandra med maskeringstejp eller klämmor, vad som helst som funkar i princip, sen "målar" jag skarvarna med lim med en pensel, plasten kan bli lite missfärgad och deformerad i ytan av limmet men det syns som regel inte efter prime-ning. Ett tips vid bygge av stridsfordon är att "måla" på limmet på insidan av fogen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cv9040
0

Ahh perfekta tips, tackar så mycket.

Synd att de inte fanns nån affär här i närheten som man kunnat driva iväg sambon till. Sitter hemma me nån form av influensasymtom.

Olga-Belle
0

På vissa svåråtkommliga ställen kan man med fördel måla innan man limmar.

9040B-modellen är mycket bra och behöver knappas spacklas någonstans.

En kulsprutepipa får man tillverka då det inte finns någon med i satsen, om man nu vill ha en i tornet.

Hållarna till radioantennerna ska egentligen vara lite större så vill man vara noga så får man tillverka nya.

cv9040
0

Jo jag har hittat en del fel på den, bla sitter bottenpluggarna till stridsutrymmet "felmonterade"

Dom är gjutna i chassit redan så  jag får se om jag gör nått, kanske skall ägna mig åt att bara bygga out of box så att säga, det är ju ändå första modellen.

ElLobo
0

#6: Var snäll och gå in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.
Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du skriver lite om dig själv och dessutom fyller i var du bor i din profil. Tack!

se Aktivera eran sajt - inlägg #10.

PonCar
0

Apropå lim har jag använt samma flaska Revell flytande lim med "nålpip" ända sen jag återupptog bygghobbyn omkring 2001 eller så. Snacka om drygt! Flytande lim är helt klart att föredra framför "tublim", som bara trådar å kletar å hamnr överallt uom där man vill ha det…

Apropå "Herre i sitt eget hus"; de e nog bara att gilla läget å hålla låg profil och vara strategiskt… (gift sen 1994…). Uppmuntra gärna frun att gå på tjejkvällar, tupperwarepartyn, åka å hjälpa sin mamma osv osv. Allt för att skapa extra ostörd "byggtid" hemma…

Flört

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju passa på att tipsa om SPHF:s nya bok, CV 90 Photo Guide.

Pris 190 kr + porto. Finns att beställa hos SPHF samt bl a Hobbybokhandeln.

cv9040
0

Den boken jag har funderat lite på vad den innehåller.

Jag har ju tillgång till the real thing så att säga. (Jag jobbar på P4)

ElLobo
0

Det finns bilder på några uppslag ur boken på SPHF-sidan.

[Hayabusa]
0

Även Tankograd har gett ut två häfte som berör CV 90. Gå in på www.stenvalls.com och sök på CV 90

/S

Pajje
0

Okej Sebbe, det är nog dags att du packar ihop dina grejor och kommer ut till mig, så klämmer vi 6 liter Coca-Cola samt limmer eventuellt ihop några bärhjul…

Glöm inte att slita ner spännhjulen och böja skidstället!

/Pajje

cv9040
0

=)

Var i Mariestad och fick lite taktisk hjälp med inhandling av lim, lite färg och några penslar idag!

Mycket tillmötesgåeende och hjälpsamma.

Har ikväll provat lite, limmandet var ju "a walk in the park" med Tamiyas flytande lim!

Dock målningen var lite knepigare, har ju än så länge bara målat ett bärhjul men de känndes som färgen var för tunn, jag har skakat som *%¤/ men ändå är det nästan bara när jag precis doppat penseln som färgen täcker bra.

Nu får jag tyvärr vänta några dagar, "lillejul imorrn"

Pajje jo jag får plannera in de i mitt schema! (Skolgången tar ju nästan knäcken på mig)

Pajje
0

Det där med att få färgen att fästa med pensel direkt på plasten ÄR bökigt, därav att man bör spraygrunda eller airbrusha. När man väl har fåt dit ett lager färg fäster det bra sen.

Mög att du redan hade hunent åka dit, tänkte be dig köpa lite färg till mig när du ändån var där

Vi höres, och erbjudandet kvarstår!

PAK43
0

Du ska absolut grunda med sprayfärg innan målning, det gör all skillnad!

cv9040
0

Pajje han hade öppet nästa vecka också, Onsdag och ev Torsdag

Jag är definitivt på vad de gäller å komma å bygga/få tipps av dig men problemet är ju bara att nu när väl Jag är ledig så skall Sambon jobbe så jag är hemma med huliganus Maximus. Är nog inte optimalt att försöka bygga modell då =)