Vallejo eller Tamiya?
Inför ett lackeringsprojekt har jag blivit lite rådvill 
Bilkarossen som skall lackas med Tamiyas TS-57 blåviolet,finns det ej någon ersättning till enl. alla listor som jag hittat i.a.f.
Hittade däremot hemma en Vallejo Air; artik blue som jag tycker är nära nog, enl. kartongbilden.(känns lite onödigt att köpa Tamiyas sprayburk och dekantera bara för 1 litet projekt..
)
Har läst på forumet om Vallejos färger och undrar nu:
Fäster den dåligt på plast?
Behöver jag grunda?
Bör jag använda Tex Liqutex airbrush medium?
Karossen skall få många o stora dekaler (Race-bil) så jag vill få en så blank yta som möjligt, bör jag klarlacka?
Som sagt; läst flera inlägg o fortfarande rådvill….
//Pentti
Nu vet jag inte exakt vad det är för projekt det rör sig om, men…min personliga åsikt är att Tamiyas TS/AS-sprayburkar är väldigt bra till t ex en bilkaross. Om man kan leva med den extra kostnaden, vill säga. Det går att få väldigt bra resultat med dessa sprayburkar. Klarlack eller inte - det är väl snarast en smaksak beroende på förväntat resultat. På många tävlingsbilar så är sponsordekaler och liknande just "klistermärke" som inte ligger under nå´n klarlack.
/Stefan

Jag gillar Vallejo. Det är bra färg, med fint pigment, och den är lätt och bekväm att hantera. Och den är bra både till penselmålning och airbrush.
Dock så har den nackdelar. Vill man bygga fort, så har den en tendens att skavas av lätt. Men får den sitta några veckor, så biter den rejält. Dock så är den snabba och säkra lösningen att prima med Citadels primer först.

#3: Nja Citadels primer (dvs Chaos Black) är lite grynig vill man ha ett slätt lager så är The Army Painters primer att föredra, körde den på min Blackbird, blev väldigt bra resultat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#5 Konstigt, det är något jag aldrig upplevt.
,,,,, och jag som redan innan var rådvill,,,,,
!
Apropå grundfärg; jag vill ej testa allt för många fabrikat så jag kör med det som jag redan fattat tycke för: Alclad med microfiller. Den är bara att hälla i sprutan o köra igång, t.o.m jag får perfekt resultat varje gång
!

Då finns det ingen anledning att byta. Man ska köra med vad som passar en, och jag misstänker att t.ex. Vallejo biter lika bra i Alclads som i Citadels.
Det är väl så att denna byggsats har dekaler som bl a har denna blå-lila kulör? Det kan ju vara en god idé att kolla om kulören på dekalerna stämmer överens med den färg du ska använda. Vallejos färger är, generellt sett, matta eller sidenmatta så vill du få till en riktigt blank finish så är klarlack ett måste.
Vet inte hur just Artic Blue är, men misstänker att den inte är riktigt blank.
#8 De flesta dekalerna är metallic-blå och vita, endast 1 som är just den kulören som lacken skall ha.
Lägga klarlack blir det säkert, vill få en så blank yta som jag klarar av, polerad så klart !
Har ej bestämt färgsort än men borde nog köra på Tamiya,,,
En del av karossen ska lackas himmels-blå och därefter maskeras innan resten lackeras. Just där kommer största betänkligheten in; Har dålig erfarenhet av Tamiya+maskning; tejpklister kvar på färgen…
En tanke har slagit in; har Tamiyafärgen torkat dåligt för att jag kört med T-röd som förtunning? Fick rådet att göra så första gången jag inhandlade Tamiyafärg ( Wentzels)
Har ju fått rådet på detta forum att undvika T-röd vid tvätt, kanske lika illa som förtunningsmedel?
Humbrol har en ersättning till himmels-blå, kanske borde ta den?
Egentligen gillar jag Tamiyas färger, de har "rätta" kulörer för min smak och enkla att använda. Ska nog testa att köpa deras egen thinner innan jag "ger opp" 
fortsättning följer,,,,,, 

Tamiya är klart bäst med deras egen thinner. Man får en jämnare och bättre yta än med t.ex. T-röd. Antagligen innehåller den lite retarder också, i och med att jag upplever den som mindre benägen att torka i färgsprutan.
#9 Du känner kanske redan till detta, men jag nämner det ändå. Den färgtyp som finns i Tamiyas sprayburkar (AS & TS) är inte densamma som deras vattenlösliga akrylfärger. Vet inte till 100%, men i sprayburkarna är det sannolikt en "Lacquer" vilket kräver rätt förtunning. Skulle gissa på, exempelvis, Tamiyas med "gul kork" Lacquer Thinner.
,,,usch,,,nu börjar det bli omständigt,, Men, På´t bara
!
#11 Nej ,har inte så stor erfarenhet överhuvudtaget ang. alla dessa färger o div. kemikalier, it´s a djungel out there !
Jag får väl leta efter "den gula korken", tackar för tipset!