Tamiya 1/35 IDF Merkava
Hej!
Är helt ny här och ska börja med ett projekt som jag tänkte dela med mig lite av! Jag har även några frågor
Lovat migsjälv sen jag va liten att göra ett eller flera seriösare modellprojekt, så nu ska det bli av! Jag har införskaffat massa färger och tillbehör (dock ingen airbrush)
Bör jag:
1. (två frågor) Lägga en Primer? har införskaffat "Tamiya Liquid Surface primer White" Funkar den under Humbrols enamel färger?
2. Börja med en Svart grundfärg? Fordonet skall målas i "Desert Yellow" med varierande nyanser. Vad rekommenderar ni?
/ Tacksam för svar!

Till dina frågor. Här ger jag mina synpunkter…
1: Att lägga en primer är inte fel, men inte alltid nödvändigt. Inte som jag ser det. Primer bör, såvida det inte rör sig om små ytor, läggas på med airbrush eller sprayburk. Att måla Humbrol Enamel ovanpå Tamiyas primer borde inte ge något problem.
2: Svart grundfärg kan användas som en så kallad "preshade" på vissa utvalda ytor. Effekten man vill åstadkomma är ett större djup och mer liv i ytan. Nödvändigt? Nja, egentligen inte. Det finns flera olika tekniker för att skapa dessa effekter och vilken väg man väljer handlar mer om en smaksak. Det finns inget som är rätt eller fel.
/Stefan

Ett stor tack till dig Hayabusa/Stefan, båda för bilder samt svaren!!
Vart fann du bilderna? Är de privata eller? Har varit runt överallt och letat bilder men inte sett just dessa, riktigt fina kul att see hatchen baktill och alla detaljer
Stort tack igen!
#8 Ingen orsak. Bilderna är mina egna, de tog jag på pansarmuseet i Munster (Tyskland). Enligt skylten är detta en Merkava Mk.I
En liten detalj som förundrade mig på denna vagn, är det oerhört grova halkskyddet. Vet inte vad det var tillverkat av, men det påminde om vassa små stenar eller metallspån. Kanske effektivt, men såg minst sagt "farligt" ut 
/Stefan

Har själv byggt en sådan, den står på hyllan bland mina övriga stridsfordon numera, Primer är som sagt inte fel men heller inte helt nödvändig. Jag använde Tamiyas Desert Yellow och den täcker bra även utan primer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hej
Kul bygge, Tamiyan är fortfarande en bra modell trots sin ålder, jag har också en på vädringshyllan. Ska du penselmåla med Humbrols lackfärger så tror jag också att du klarar sig utan primer, penslad färg blir ju ganska tjock ändå. Vågar du experimentera kan du ju, när kamouflaget är färdigt, prova lite "washer"(lavering) i olika nyanser. Se till att använda ett milt lösningsmedel som inte löser upp Humbrolfärgen bara.
Hayabusas snygga bilder verkar just vara en uppgraderad Mk1, här kommer lite fler bra länkar:
http://www.primeportal.net/tanks/david_lueck/merkava_mk1/
http://idfmodelling.free.fr/merkava1.html
[
](http://idfmodelling.free.fr/merkava1.html) href="http://www.mheaust.com.au/IDF/IDF%20Index.htm" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.mheaust.com.au/IDF/IDF%20Index.htm
Lycka till
/Tomas

#10 Bra info! Tack!
#11 Tack för tipsen/länkarna! Jättefint! En fråga dock, vad räknas som "milt" när det kommer till lösningsmedel?
Det jag har hemma för tillfället är Jotun "White Spirits" (Lacknafta / Mineralsk terpentin) kan det funka tro? Eller har du/ni någon bättre förtunning att rekommendera för just humbrols enamel
Tack igen!
Hej
Det ska inte vara några bekymmer med Lacknafta var jag vet. Några kännare menar att Humbrols egen thinner är det bästa valet men den kan vara lite svår att hitta.
Lösningsmedel är ju en hel vetenskap plus att det råder en del förvirring om översättningsnamn, men här är "kortfattat" vad jag hittat om det;
Cellulosaförtunning- (laquer thinner) skarpt, äter upp lackfärg, klarlack och akrylfärger som ingenting (det har jag lärt den hårda vägen när jag skvalpat på "washer" lite för ymning). Detta använder jag som förtunning vid sprutmålning (inklusive andningsmask!).
Balsamterpentin- har inte använt det men det ska ligga någonstans mellan cellulosa- och lacknafta. Används kanske främst till linolja/oljefärger.
Lacknafta- (kristallolja/white spirit)- använder jag till penseltvätt/färgförtunning. Detta använder jag även till mina "washer" då den inte äter upp vare sig akrylfärger eller humbrol bara färgen hinner torka ordentligt först. Funkar både på humbrols lackfärger och oljefärger (konstnärsvarianten).
White spirit (konstnärsvarianten)- ofta lågaromatisk (så inte konstnärerna ramlar omkull på sitt staffli).
Denna ska tydligen vara en lite renare (och dyrare) variant av lacknafta. Har inte använt den själv.
Här är en tidigare tråd jag hittade på detta forum:
Oil paint dot method, oil filter?
[
](http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e5b101ec-5cb3-4ffc-8042-d3525fef6562)
(undrar om denna länk funkar att lägga in (admin?))
Kanske någon hobbykemist har mer ingående kunskaper/åsikter?
Ha de bra
/Tomas

#13 Fixade till länken åt dig…
P.s. prova vanlig grönsåpa till penseltvätt i stället för lacknafta! Fungerar med både akryl, enamel och oljefärger. d.s.
Stefan - Modellbyggare

#13 Oj vilken bra redovisning :D Tusen tack, skall testa göra en wash på undersidan, blir spännande… !
#14 Guld-tips! Råkade ha en flaska grönsåpa, så jättebra tips! funkade kanon
Jag har handlat på mig endel "Weathering kits" inklusive burkar med rena pigment (Vallejo).. Är lite osäker på hur jag ska fixera pigmenten dock, samt skapa mer "jord/smuts-ansamlingar" mer än att bara damma ner modellen..
Har sökt runt som en dåre på nätet och de flesta forumtrådarna verkar handla mest om acrylics, timmarna rullar iväg och jag tycker mig inte hitta något konkret..
Grävde runt lite hos mina föräldrar och hittade 2 burkar "Humbrol Matt cote 28ml" från ett tidigare oavslutat projekt, står på burken att den är brandfarlig och skall förtunnas med White spirits, så det borde funka eller?
Går allt som det ska kommer jag nog också bygga ett diorama, hittade lite bänkskive-prover som jag nog ska plocka hem och använda som bas, kan nog bli bra.. det är fina träsorter :D

Såpa innehåller visst balsamterpentin, mycket effektivt för att väcka till liv gamla hoptorkade penslar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#16 testade det på några penslar jag köpte, de va hårda som tand-petare, funkade bra
#17 beställt! tack!
Kommande inlägg från mig kommer vara lite mer resultat-inriktade!
Tack för alla hjälp!

Stefan, jag har sett att du rekomenderat den dvd:n tidigare, Var kan man få tag i den? Finns den på nätet?
MVH
Pelle
P.S. Lycka till med ditt bygge Doom D.S.
#19 Hej Pelle,
DVD´n köpte jag hos www.sockelshop.de Tyvärr, är den restad där just nu men de tar nog hem dem rätt fort till dig. Annars finns den hos www.jadarahobby.pl (Sök på DVD)
/Stefan

Tack för hjälpen Stefan
/Pelle

Ser riktigt bra ut! Vad snyggt du fått till det med banden -lagom "häng" mellan hjulen. Grym maskin!

Tack!
. Vet själv inte så mycket om just Merkava, men tänkte bidra med några bilder för att öka på inspirationen.