Mig-21 F Bilek 72.
Så satte man modellkniven i ett nytt bygge, fast man inte borde det men den har legat länge nog och bett om att få bli byggd. Lådan lockar en onekligen med en mycket fin målning, för att få den så fin krävs tid och goda nerver. Byggstatsen är inte för nybörjare, långt ifrån Fujimis Mig-21 kvalité, men det ska väll gå att limma ihop den. Den är mycket enkel i cockpit och det saknas en hel del i främre delen ovan frontpanelen, vette katten vad de tänkt på när den delen planerades. Vingarna är helgjutna och konstigt nog finns inga försänkningar, bra gjort! Delarna är nära nog som "short run injection" kits, det finns inga hål för ställen, typiskt, lätta att bryta av när den är färdig. Så här långt har jag kommit. Kroppen är ihopsatt, inget ännu målat.

Ser med spänning fram emot fler bilder! Vad är det för fabrikat?
Stefan - Modellbyggare

Det är en Bilek, de brukar ibland ha andras plast i sina lådor, vet ej om det är deras eller någon annans.
Sven-Åke

Ja, det är alltid lika lätt att börja på någon ny modell, jag vet!!! Alla ostartade lådor riktigt skriker efter att bli påbörjade!
Tycker du att det verkar alldeles för enkelt i cockpit så finns ju extrautrustning att köpa, bl a stol och korrekta hjul. Fotoetsade detaljer finns också.

Hm jo det kan det nog finnas men det som är värst är tomheten under frontrutan, där skulle det tjock glaset och sicktet sitta, vet inte i dagsläget vad jag ska göra åt det, får klura ut något. Jag har böcker så det räcker som referenser, det är bara detta om jag ids göra något. Har du byggt den?
Sven-Åke

Nix, har faktiskt aldrig byggt något av Bilek vad jag kommer ihåg.
Du kan kanske bygga upp någonting under frontrutan med hjälp av plasticard eller liknande?

Jo det är åt det hållet det lutar, märkligt att man kan ge ut en modell på det sättet. Ett sådant här problem tar ju sådan tid att fixa, nu har jag ju böcker att gå efter men stackars dom som inte har det. Bilek gav ut tre olika Mig-21, tycker att dom måste ha provbyggt någon. Ska ta en bild på problemet när frontpanelen är monterad.
Sven-Åke

det här gillar jag med forumet massor med järn i elden! det finns nästan nått nytt att läsa om varje gång man sätter sej och kollar! yummi!!!!!!!!!!!!!!!
//pebben

Jag skall ner och blåsa på lite, så jag också får lägga ut några bilder…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Det är roligt att se skillnaden på flygplan. Blir det samma färg som på boxarten? Har du byggt på något under frontrutan som du funderade på eller ser jag fel?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Har bara funderat på hur det ska se ut, måste hitta en tjock klarplast att sätta dit som pansarglas, annars är det nog bara att bygga upp något med plastikcard.
Sven-Åke

Tack du men den ska vara glasklar, jag har nog liggandes något i bröten, det är bara det att hitta det, om inte så blir det en sökning här.
Sven-Åke

CD-fodral?
Stefan - Modellbyggare

Du det där var en bra idé, tack för den.
Sven-Åke

Kolla in på Peter Mörks sida ModellWiki om plast, så kommer du att upptäcka att det finns mycket i hemmet som går att använda! Köper jag något och ser att förpackningen är av lämplig plast, så är det inte ovanligt att jag behåller en del som har en form som jag tror att jag kan få användning av! (många blir det…
)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare